beauspirit

Trådstartare
lite tidigt ute kanske :angel:, men vad tycker ni om klippning?

jag skulle jättegärna vilja klippa (helklippa) min häst i höst/vinter,
för han får så mkt päls trots täcke, och blir som ett luddigt troll hela han.
och när vi tränar så tar det lång tid innan han torkar.
samt att han är jättekänslig på våren när han fäller päls, mår inte alls bra av det och var lite småhängig 3 veckor i våras :crazy:, och hade inte fällt allt förräns i slutet av maj/ början av juni.

men när är bästa tidpunkten att klippa ungefär?

herregud starta inte en sådanhär tråd igen, du vet väl hur dom brukar sluta :angel:

Många tävlingshästar har redan klippts nu i sommar.
Jag är för klippning givetvis, skulle aldrig utsätta min häst för att ha ton med päls och samtidigt rida-träna och tävla på den nivån som jag gör.

Djupare än så kan jag inte gå in i en diskussion med alla anti klipp människor av förklarliga själ :crazy:

va? vad har jag missat :o?

hade ingen aning om att det vart diskussioner, sorry ;).

ska gå söka lite och läsa gamla trådar ist.

I vintras var det första gången vi klippte pållen, och vi gjorde en halvklippning. Det var jättesmidig och Donken blev piggare utav det. I år kanske vi gör en helklippning, lämmnar en bit nder sadeln, huvudet och benen.

okej, vilken månad klippte ni`?
ska man klippa innan vinterpälsen sätts, efter eller under. tänkte om man måste vänta tills efter så dröjer det ju rätt länge innan man kan klippa? tyckte jag läste det någonstans :confused:.

jag kommer lämna benen och hela huvudet.

Jag klipper när det behövs. Spelar ingen roll när på året det är, har hästen för tjock päls så klipper jag. Min gammla häst klipper jag även på försommaren. Det är inte alls sant att pälsen blir förstörd.

Men vanligtvis så klipper man i september-oktober, när hästen börjar få tjock päls. Det är inte bra att vänta till vintern med att klippa, pga det blir så stor övergång samt att det ju är kallt. Så får man upprepa när det växer ut, vilket är olika på alla hästar. Räkna med att du får klippa 2-3 ggr i året.

okej tack så mkt för svaret.
bra, för läste som sagt någonstans att man skulle vänta med att klippa efter att hästen satt vinterpälsen. lät ju konstigt iaf.

jag kommer klippa när jag lyckas få tag i en maskin.

Oja, vore bäst att hålla sig undan den här gången kanske.... :p

/Centaur, hemsk djurplågare med klippta OCH täckade hästar :angel:

fio/ hemsk djurplågare med klippta och täckade hästar samt använder spö och gummipelham i terrängen och sporrar :angel:

Skojar du dom är låsta och borttagna för länge sedan :D Inte en chans att du kommer hitta en sådan tråd :cool:

Ja när var det vi klippte, i början av november tror jag.
Jag hade tänkt att klippa shettisarna, och då hade jag börjat supertidigt, direkt när dom börjar sätta den. Innan det blir för tjockt. Men nu är dom ju betäckta så.

hej klipp du :love:det du inte ska göra är att klippa för långt in på våren ,,då finns risken att du förstör sommarpälsen.Ge han även b vitamin ,,du behöver inte oroa dig för att överdosera .då överskottet pissar dom ut.mvh /zilla

Jag hakar på lite här... Har en islandshäst, som hittills har varit oklippt året om. På vintern ser jag inga nackdelar med pälsen - han blir visserligen svettig, men inte trött eller slö, och med fleecetäcke torkar han på ett par timmar. Däremot har han de senaste åren varit trött och lite ovillig i augusti-september, då han börjar sätta sin vinterpäls. Det har ju också de senaste åren varit rätt varmt den årstiden.

Det jag skulle vilja göra är alltså att klippa tidigt för att underlätta för min häst just då, men därefter låta vinterpälsen växa ut som vanligt.

Anledningen till att jag vill ha pälsen under vintern är dels att han brukar gå på vila (=lösdrift) i november/december, och jag inte vill ha täcke på honom då, och dels att det saknas täckesservice i vårt stall, och jag vill hellre ha en långhårig häst utan täcke som blir lerig/blöt då och då, än att tvingas ha min häst stående med utetäcke hela natten...

Alltså: Jag vill ha så lite päls som möjligt i augusti/september, men päls i "normal omfattning" från och med mitten av november, ungefär. Tips och råd?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 957
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka