S
Saaaaraaaaa
Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids ordentligt 5-6 dagar i veckan, eftersom han blir svettig efter en haltimmes ridning i alla gångarter, mest trav. Han är inte klippt nu och har ganska mycket päls på sina ställen. För det första undrar jag då om man kan klippa nu eller om det är försent. Han har inte blivit klippt tidigare i år eftersom han hade en vilomånad i november och vi beslöt att inte klippa han i oktober då han började sätta päls eftersom jag bara skulle rida han en månad innan han skulle vila och det känndes ovärt att ta bort all päls för en månad. Nämnas bör kanske att vi bor i södra Lappland och det är ofta kallare än -20 så det tar ju emot att klippa honom då han går ute mellan 7 och 20. Jag har funderat på något som liknar detta, bilden med gröna streck har jag ritat själv, de andra är lite inspiration.
Om han går klippt ungefär som bilden med gröna streck, ska man använda halstäcke då? Enligt era åsikter. Jag skulle även bli glad om ni har några andra förslag på klippningar som kan funka, vill klippa så lite som möjligt då det är så kallt. Han blir svettig på sidan och undersidan av halsen, bogen, sadelgjordsläget och baklåren. Fast på baklåren har han inte jättemycket päls så där är det kanske inte nödvändigt att klippa?
Om han går klippt ungefär som bilden med gröna streck, ska man använda halstäcke då? Enligt era åsikter. Jag skulle även bli glad om ni har några andra förslag på klippningar som kan funka, vill klippa så lite som möjligt då det är så kallt. Han blir svettig på sidan och undersidan av halsen, bogen, sadelgjordsläget och baklåren. Fast på baklåren har han inte jättemycket päls så där är det kanske inte nödvändigt att klippa?