Lokkur

Trådstartare
Hej! Har lite frågor angående hel klippning=)
Jag har hel rakat min islandshäst i början av okt, eller jag har lämnat en bit där sadel ska ligga plus ben och huvud.
De avr första gången ja gjorde detta.
Men nu har han satt massor av päls igen har nästan lika mycket som "dom vanliga" hästarna i stallet.

Och en har sagt till mig att dom sätter igen bara om dom fryser.
Han har gått med täcke hela tiden sen ja rakade honom. Dock i fleecefodrat regn täcke eller 100g täcke.

Efter 2 dagar efter ja hade klippt honom så såg ja att ja hade missat och skulle då rätta till. Men de sluta med att ja fick raka om hästen för han redan då hade satt lite päls att de syndes när jag rakade.

En annan säger att de sitter i honom att sätta päls för att de gör han varje år. och han sätter mycket. Och att de inte spelar någon roll hur tjocka täcken man har?

Som sagt är ja verkligen ingen expert när de gäller klippning, så kom gärna med råd=) Har även tänkt att hel raka honom i februari igen. :laugh:

Sv: Klippning

Jag tror att din häst fryser och sätter därför mera päls.

På min islänning märker jag skillnad om jag rakar med 1 eller 3 mm rakar jag hela hästen med 1 mm så har det vuxit ut jättesnabbt om jag däremot rakar halva hästen med 3 mm växer det nästan inte ut någonting.

Så jag personligen hade låtit din hästs päls få växa och bara raka igen på typ halsen/boxen och ljumskarna där de brukar svettas mycket men ha så mycket av den egna pälsen som möjligt kvar...

Fast i början av oktober, då har de ju inte satt färdigt vinterpälsen. Min häst är bara spårklippt och håller värmen bra, men hans päls har växt mycket sen jag klippte i början av oktober. Precis som den gör varje år, vare sig han är klippt eller inte. Han börjar sätta vinterpälsen i aug/sep nån gång, sen blir det ju bara mer och mer fram till nov/dec.

Det har inte växt så supermycket där jag klippte honom, men lite grann. Jag bedömer att det växt lika mycket på halsen där han är klippt som det gjort på rumpan där han inte är klippt. Så det är ju inget konstigt med det.

Varför skulle pälsen sluta växa för att man klipper? :confused: Han har inte känts kall, inte ens förra året när det var -10, så jag tror inte att det är för att han frusit.

Sen håller jag med er, klart att en kall häst sätter päls så gott den kan, men jag tror inte att alla hästar som sätter päls är kalla. Min häst har satt mycket päls milda vintrar också, och det går ju inte ihop i så fall.

tack för svar.

Jag läste även en artikel i islandshästen och där stod att man helst skulle klippa före november månad, för då hann hästen sätta lite päls innan vintern. Så dom menade väl att hästen sätter päls fram till november (är väl olika häst till häst, men på ett ungefär) oavsätt täcke?

klipper hela honom pga av att jag tränar och tävlar mycket vår och höst och blir så mer lättskötligt också. Därför ska jag raka honom i februari någon gång innan träningarna drar i gång. kommer inte klippa något innan dess.

Men tänkte så att då vet man mer till nästa år. Att jag ska börja täcke honom tjockare nästa år tidigare än i år. Och då är väl först då jag ser skillnad?

Jag skulle dock passa mig för att klippa så sent. Jag har fått lära mig att man ska välstånd inte klippa efter december för att man inte ska "störa/förstöra" sommar pälsen. Tror inte jag träffat någon som klipper efter januari. Kan vara bra att tänka på bara men sen gör ju alla som dom vill iaf :)

min häst klipptes i februari, mars och april förra året utan skador på sommarpälsen när den kom.

Jag fick hem min häst från fodervärd i februari, hon var superlånghårig och jag helklippte henne och det var inget fel på hennes sommarpäls. Jag har också hört många säga att man inte ska klippa efter årskiftet av precis samma anledning som du skriver men hittills aldrig träffat någon som själv har sett det och tar det därför med en nypa salt...

Men, menar inge illa eller så, om man klippt hästen efter årsskiftet så är det ju så att man kan ju inte veta hur pälsen skulle ha sett ut för just den hästen. Så man kan ju egentligen inte veta om det påverkar om man klipper efter då man inte har något att jämföra med.

Jo, om man halvklipper ell. dyl. Det gjorde jag och det syntes ingen skillnad där hon varit klippt och där hon inte klippts. Klipptes sent, mars eller så.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 344
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka