Klippning=täcke?

L

Lyrisk

Hejsan!

Har letat lite bland trådarna och hittar inget som ger svar på min fråga.

Jag ska klippa min ena häst i helgen, hon har otroligt mkt päls och blir svettig av att bara skrittas. Men men det är inte varför jag klipper henne som jag vill diskutera därimot så har jag funderat på hur jag gör med täckningen av henne.

Här är vädret aningen opålitligt, ena dagen är det 20+ nästa är det under 10. På nätterna är det oftast runt 7-8 grader (hon är dock installad).

Min fråga är alltså hur gör jag med täcken? Vi har begränsad täckes service (ett täcke på ett)´. Rent spontant känner jag att tar jag "bort" pälsen så måste jag erbjuda ngt annat dvs ett täcke. Hur gör ni i det här knasiga vädret?

Kan tillägga att hon absolut inte får bli kall (vets rekomendationer) men det känns ju inte heller helt okej att täcka henne när det är 20+ ute.

SYNPUNKTER TACK ;)

Sv: Klippning=täcke?

Nu när vädret kan variera en del är det kanske bäst att låta bli att klippa hela hästen? Klipp där hästen svettas mest och lämna ryggen och se till att hästen är täckad när vädret är som värst?

Lite senare när vädret blir sämre och kallare kan du ju raka mer om det behövs och se till att hästen är täckad hela tiden?

Nu när vädret kan variera en del är det kanske bäst att låta bli att klippa hela hästen? Klipp där hästen svettas mest och lämna ryggen och se till att hästen är täckad när vädret är som värst?

Lite senare när vädret blir sämre och kallare kan du ju raka mer om det behövs och se till att hästen är täckad hela tiden?

Ett superbra förslag. Jag vill dock försöka undvika att klippe henne för många gånger. Hon är inte särskilt samarbetsvillig att klippa för att utrycka sig milt. Men jag hoppas dock på att hon blivit "vuxen" (trots sina 10år) och är snällare i år ;). Då är ditt förslag perfekt. Tackar!

Jag kan bara hålla med övrig talare.. Nu när det är så osäkert vilket väder det ska bli så känns inte hel klippning så bra. om det är super varmt så behöver de inget täcke men det kan ju lika gärna vända mitt på dagen så jag skulle klippa en del av hästen bara.

Ajdå, det är ju lite jobbigt då förstås. Men då kan man kanske försöka nöja sig med två gånger och hoppas att hästen sköter sig. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 234
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 637
Senast: Efwa
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 098
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka