Klippning! (raka)

Sv: Klippning! (raka)

Jag spårklippte min häst för en månad sen ungefär. Så här ser han ut:

15257231.jpg

Har aldrig haft honom klippt annars, så jag är nog inte rätt person att ge råd om hur du ska klippa. Men detta funkade fint för oss, nu börjar det bli svalare här nere så nu tror jag inte det gör varken till eller från med klippningen.

Varför ganascherna förresten..?

Svettas inte hästen så mycket kan spårklippning säkert vara bra!
Jag är inte så förtjust i den rent estetiskt, men det är ju en smaksak:D

Hade min förra häst täckesklippt, han svettades som en gris så han skulle nog egentligen vart helklippt...
Min nuvarande klipptes i onsdags, blev helklippning (som jaktklippning på bilden i länken fast jag gjorde en liten fyrkant på ryggen istället för en vojlock).
Tror inte att det spelar så stor roll hur du klipper, sålänge du täckar tillräckligt sen. Klipper man kors och länd får man vara lite extra nogrann så de inte blir kalla. Min går också ute hela dagarna men jag tror det kommer funka fint=)
Kan fota henne imorgon!

Varför ganascherna förresten..?

Tror det är för att det ska "smälta ihop" med tränset så det inte blir en skarp kant vid huvudet.
Jag sket i det och sparade huvudet på min, hon är inte så förtjust i när man är framme vid ansiktet och pillar och där behöver det ju bli snyggt om man ska klippa:D

Sen inbillar jag mig om att det blir kaaallt om de inte har päls i ansiktet, men det är säkert bara hönsmammafasoner:p

jag klippte min som inte heller svettades mer än där du skrev, men tänk på att inte klippa för mycket för då är det ju större chans att den fryser där + att det står hästens naturliga "hårstatus" (kom inte på rätta ordet)

Jag klippte såhär:
15544651.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 415
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 103
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 245
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka