Klippning/plegg

A

alex112

Hejsan!
behöver lite hjälp ang. pleggning!
som jag tror det kallas.
jag ska klippa min häst som är otroligt rädd för klippmaskinen!
förra ägarna använde då s.k plegg.
om man nu använder detta, kan man rida dagen efter, om inte hur länge måste man vänta?
vad är karens. tiden innan man får tävla?
behöver svar så gort som möjligt!
M.V.H Alex :)

Sv: Klippning/plegg

Om hästen är jätterädd för klippmaskinen kan du använda Plegicil. Oftast tycket jag att det är bättre med Domosedan/Torbugesic. Hästen står bättre då. Kontakta din veterinär så för du hjälp med det.
Du kan rida dagen efter. Karenstiden är 96 timmar för bägge preparaten.

Sv: Klippning/plegg

har du egen klippmaskin? i så fall så hade jag försökt att träna bort hästens rädsla, första gången kan du bara starta den när hästen är i sin box, blir hon då rädd, så bry dej inte om det, utan låt bara maskinen gå tills hästen har lugnat sig,och när hästen sedan är lugn så kan du stänga av och berömma. fortsätt så i ett par dagar, sen är det nästa fas, som är att starta maskinen när hästen står i gången, är h*n då lugn när du startar maskinen gå intill h*n men maskinen i gång, sedan är det bara att fortsätta så, så fick jag göra på min polle för att han skulle fatta till slut att det inte var så farligt, och idag kan jag klippa han utan problem över hela kroppen (undantag för huvudet) Och glöm inte att det måste få ta tid! :) Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Är gravid med mitt första barn och har en fyraårig ridhäst. Än så länge kan jag rida som jag önskar och framöver när jag blir...
2
Svar
24
· Visningar
2 970
Senast: ygenda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 364
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025