Klippning och täckning av era distanshästar

S

sophiiia

Jag skulle gärna vilja att ni berättar lite hur ni klipper era hästar och hur ni gör med täcke? Vid vilken temperatur och sorts väder har ni utetäcke, innetäcke?
Hur gör ni vid ridning, och framför allt efter ridning?
Tack!

Sv: Klippning och täckning av era distanshästar

Jag klipper inte min.
Regntäcke på hösten fram till vintern kommer då byter man till vintertäcke. Inget täcke i stallet.
På våren byter man till regntäcke. På sommarn inget täcke.
Inget ländtäcke för hästen gillar det inte.
Är hästen svettig efter ett ridpass vintertid så lägger jag först på fleecetäcke. Låter hästen ånga av o antingen byter till utetäcket innan jag släpper ut igen (andastäcke) eller om han ska stå kvar inne så tar jag av täcket innan jag lämnar.

Jag vill ha det enkelt.
// Linda

Sv: Klippning och täckning av era distanshästar

Jag har klippt en filtklippning på min häst. Jag rider en del i ridhus under vintern, så jag vill inte ha en allt för svettig häst, för då tar det lång tid för henne att torka.
Hon har vintertäcke nu när det är minusgrader, men när det blir några plusgrader hela dagen så åker regntäcke med fleecefoder på. Inne har hon ett lite tunnare täcke med fleecefoder i, får bara på ett tjockare innetäcke när det är -20 ute, annars blir det för varmt för henne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 257
Senast: Stergo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
943
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka