Klippning + lösdrift

C

Cecely

Nu är det bestämmt att pollen ska gå på lösdrigt i år.
Men nu är det så att jag vill klippa henne och undrar om det går?
Vilken är den bästa klippningen isåfall?
.

Sv: Klippning + lösdrift

Jag skulle inte klippa. Det är svårt att ersätta pälsens funktioner med täcken. Men jag förstår att det blir jobbigt om hästen blir väldigt svettig när du rider. Jag försöker anpassa ridningen lite efter väder och vind. När han blir svettig skrittar jag av längre och sen torkar med halm. I värsta fall får han stå en stund med svettäcke innan han släpps ut, eller gå ut med det en stund. Min går på lösdrift utan täcke och verkar trivas med det. Jag struntar i att en del tycker att han alldeles för mycket päls, för mig är han en häst och det är viktigast för mig att han får ha det så naturligt som möjligt. Man måste dock tänka på att mycket regn och blåst kan göra skada på njurarna, så håll koll!

jag hade 3 av mina hästar på lösdrift förra året och jag klippte dom halvt(jaktklippning tror jag att det heter)Jag red dom 5 dagar iveckan ..lite hårdare på helgerna när solen kunde vara med och torka dom.När det var upp mot 20 minus så tog jag det lungnare.Tänk bara på att dom har vatten och strålfoder så att det räcker:)

Om du ändå ska klippa kan du ju klippa "mitten" på hästen, typ halva halsen, halva magen, halva rumpan och lämna benen ryggen och övre delen av halsen...hoppas du förstår...Där svettas den mest, men samtidigt värmer pälsen överallt annars. Men du ska ju nog ha täcke på den ändå...Annars sitter mog pälsen där efter en vecka igen!

Tack för alla svar!

Jag hade gärna låtit pollen att gå utan täcke men det går tyvär inte, hon är en sån häst som lider fruktansvärt av att det regnar. Hon är inte ridbar när det regnat och hon gått utan täcke.

Jag skulle akta mig för att klippa om den ska går på lösdrift. Gör istället så att hon får stå inne och torka tills du ska släppa ut igen om hon blivit väldigt svettig. Min tävlingshäst går på lösdrift och jag löser det så att han får bo inne de nätter när jag rider sent i ridhus och han är genomblöt. Rider jag ut så är han torr efter en halvtimme.
Du får också akta dig för skav eftersom hästen går täckad dygnet runt.

Har ingen erfarenhet av att ha häst på lösdrift och dessmindre klippt. Men det kan väl inte vara bra för hästen att jobba sig alldeles genomsvettig på grund av pälsen?

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)