Klippning av häst nu på sommaren!?

Halifaxen

Trådstartare
De är så att jag har en fullblodsvalack som svettas väldigt mycket och har suttit i tankarna nu och tänkt att jags ka klippa honom.

Är de klokt att göra de? Eller rubbar jag nått då?

Vad finns de för andra alternativ??

Sv: Klippning av häst nu på sommaren!?

Det borde väl gå bra att klippa hästen nu, det är när hästen fäller och sätter päls man helst inte ska klippa....

Om hästen blir väldigt trött o tycker det är jobbigt med pälsen så är det inga problem att klippa! Har själv funderat på det x-antal somrar men skulle fått påhopp av mina stall-"kamrater" som skulle tyckt det var helt onödigt för mig som bara tävlar lätt klass :smirk::mad: Skulle annars gjort det. Se bara till att lägga på ett typ exemtäcke eller liknande, som tar bort UV-strålarna, om det är stekande sol eftersom den annars kan bli bränd lätt när pälsen är så kort.

Hum, jag funderar lite... Varför?
Har din häst så lång päls nu på sommaren att den störs av det? Tror du verkligen det skulle bli någon skillnad?
Jag menar den kommer ju likväl att fortsätta svettas (tänk själv, en varm sommardag svettas du om du har bikini lika väl som med ett tunnare plagg) och pälsen hjälper ju faktiskt till att leda bort fukten från huden. Så har du ju den faktorn oxå som påpekades här ovan, att huden kommer bli mkt känsligare.

Hade en häst tidigare som alltid satte massa päls, som en islännings vinter päls typ. Klippte honom regelbundet hela året runt då den tjocka pälsen var jobbig för honom, tyvärr blev min svarta häst gul:eek: Det var ju lite tråkigt men han mådde bara bra av att få bort den tjocka sommar pälsen.

kl

Vi brukar klippa våran ena häst redan i augusti varje år, för då har hon för lång päls. Klipper dock bara halsen och bogen vid det tillfället.

Men det är verkligen nödvändigt på en del hästar.:crazy:

Min häst han har inte särkillt lång päls inte längre än alla andra. men han svettas ganska mycke. Men om jag klipper honom så borde de jue hjälpa lite eller tänker jag helt fel?

den kommer ju inte att svettas MINDRE pga att den är klippt nu med sommarpäls. anledningen att man klipper är ju att den torkar fortare.

hur mkt päls kan den ha, om det är ett fullblod nu på sommaren?
jag skulle inte tro du får ngn särksilt stor skillnad, vissa hästar svettas mkt och så är det bara. Onödigt att klippa mitt i sommaren. du förstör det lilla skydd hästen har mot knott, sol och regn dessutom, så ska du klippa får du nog vara noga med att täcka mot regn osv, förmågan att reglera temperaturer via pälsen försämras vid klippning, även om det är "sommar temperaturer".

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar