Klippning av hÄst - hjÄlp!

Grannox

Trådstartare
Hej Allihop!

Nu önskar jag att någon av er alla kloka Bukefalister kan hjälpa mig med detta- Min lilla häst måste klippas, jag ser helst inte att hon blir klippt utan vill ha henne oklippt.

Men nu har det blivit så att hon har fått för tät "päls" tydligen och frysere väldigt mycket utan täcke. I sommras så kom jag en dag till stallet och hon var som helt bubblig på ena sidan av rumpan. Vi trodde hon hade rullat sig i ett jordgeting bo eller något sådant:$

Det har inte försvunnit utan min tränare som även har hästen i samma stall, frågade om det var samma sak som hennes häst hade och sa att det såg precis ut som den här svampen som hennes häst har. Som också har ädlare stam o lite "fullblod".
Min skrutta har det nu på rumpan,vid virveln,bogen och har nu börjat få på ganaschen. Vilket betyder att hon måste klippas för att det ska gå bort. Vi har bland annat smörjt in med olika salvor som ska dämpa svullnad( om det skulle vara ngt sådant) men ingenting har gått bort.

Så hjälp mig med min fråga underbara människor på Bukefalos.
Vad ska hon ha för klippning?
Hon är ett arabiskt fullblod men under vintern blir hon väldigt långhårig. Som en nallebjörn i princip.

Första gången hon blir klippt.
Är det bara helklippning som gäller i mitt läge?
Ge mig tips och gärna lite bilder om ni har hur ni har klippt!

Hon klipps imorgon kl 14, så ge mig så mkt tips som möjligt innan dess så jag hinner bestämma mig och ni får se slutresultatet imorgon!<3

Kramar Liv

pic_show_id28615311.html

pic_show_id28615097.html

pic_show_id27082976.html

Sv: Klippning av hÄst - hjÄlp!

Jag har sett vintriga araber, så jag förstår hur nallebjörnig hon blir. så lång och tät päls att fukten stannar kvar och påverkar huden, då blir det regnskållor så som du beskriver.

eftersom hästens förmåga att reglera temperatur ändras helt beroende på hur mkt man klipper, och eftersom det finns klippningar som kommer hålla henne rätt torr och fin (med täcke då förstås) utan att helklippa så skulle jag inte börja med att helklippa.
Jag skulle filtklippa henne.
Här har du en jättebra länk med beskrivningar på olika klippningar:

http://www.hippson.se/cldoc/12602.htm?_qStr=klippa

du hittar filtklippningen i denna beskrivning också. man kan välja olika höjd beroende på vad man vill med den klippningen. (om du klipper halva huvudet, dvs upp längsmed ganaschen så får du bort det tjocka håret även där).

att spara rygg, länd och kors oklippta påverkar hästens temperatur reglering OERHÖRT mycket och ärofta skillnaden mellan att ha en häst som fryser och en som funkar superbra med ett vanligt täcke på sig ute i hagen.

Okej. jag kan alltså välja då att låta håret vara kvar över ryggen kanske länden. Måste tyvärr klippa hela hennes "Rumpa":(

Ja självklart kandu göra det, jag rekommenderar det som första steg. du kan spara högst upp på rumpan, även om ngn regnskålla finns i den regionen så underlättar det för huden en massa att det är klippt nästintill - luft kommer in på ett helt annat sätt, som därmed cirkulerar även i oklippt del av pälsen om denna ligger nära. blir jättestor skillnad.

är hon frusen/ofrusen av sig rent allmänt?
andra problem? känslig rygg? osv osv.

Hon fryser rätt lätt när det är höst/vinter/ början på våren. Hon brukar få börja gå utan täcke i april om det är fint väder o så. Därför måste hon ha under vintern, ett tjock innetäcke och ett utetäcke som är lite mellan tjockt. Nu får hon ha ett antingen tjock innetäcke eller ett ylle-innetäcke.
Har själv inte märkt något om att hon är så himla känslig i ryggen. =)

Om hon är så frusen oklippt så är det VERKLIGEN en anledning att INTE helklippa. det finns fler trådar om detta om du vill söka. en helklippning tar bort hästens hela förmåga att ö.h.t hushålla själv med sin värme reglering, så det säger dig ngt om hur stor skillnaden kan bli. det är som sagt just rygg, länd och kors som gör hela den skillnaden.

Okej! Tack!
Jag ska prata med min tränare också, ska rida för henne imorgon innan klippningen nämligen och se vad hon tycker om det =) Vad som kanske skulle passa just för henne och hur hon brukar klippa sin som är SUPER känslig i ryggen.

Ska även prata med hon som kommer klippa henne och se vad hon tycker.:)
tack så hemskt mkt för hjälpen Mackan:)

Ja gör det, jättebra att du har tillgång till insatt folk! Hellre för lite första gången än för mycket, är mitt råd som sagt.

rapportera gärna i tråden här sen hur det gått och vilken klippning det blev! :)

Jag drar med mig kameran till stallet imorgon och tar kort på slutresultatet så att alla får se min pärla helt nyklippt i vad det nu blir:)

Uppdatering imorgon altså;)

Vi blev inte klar med klippningen idag, då Harmonie var otroligt rädd för klippmaskinen, tror det var mest för ljudet som hon reagerade.
Hon stod snällt medans vi klippte bogen och ena sidan fram till virveln, vilket hon tyckte var JÄTTE SKÖNT! men sen tror jag att det blev för mycket. Slutresultatet får ni istället på söndag, Då ska hon få plegg innan klippning så får vi hoppas att det går vägen.

Det blir iallafall en filtklippning. Dock måste vi klippa hela hennes virvel då hon har svamp där med! =(
Så slutresultat blir istället på Söndag!

Klippa är en bra ide.

Men att bara smörja in utan att göra rent ordentligt är inte vidare bra det heller.

Jag skulle tvätta de omràden som är utsatta med jodopax tvàl varje dag, men oxà torka ordentligt med rena handukar. Blir hon inte torr fàr du väll i värsta fall använda dig av en hârfön. Sen när hon är torr och ren sà smörjer du in med den krämen du använder.

Vad kloka ni är som tar det lite lugnt, och lite successivt om hon blev rädd och osäker.

jag rekommenderar bomull i öronen och öronmössa ovanpå mkt mer än plegg. det brukar bli värre året efter att klippa, om man pleggar dom, än om man tar det försiktigt. godis funkar också mirakel bra : )

Kul att höra att mitt förslag om filt klippning godtogs : )
fortsätt rapportera jag vill se hur fin hon blev sen! :)

jo efter klippningen ska vi bada henne i jodopaxlösning enl. min tränare som har en häst som har sånt här. så hoppas vi att dessa går bort!:( dom kliar ju så förskräckligt.

Mackan: Vi satte bomull i öronen på henne, vilket hon verkligen inte gillade(A) hon var otroligt sur på mig när jag gjorde det;) Med bomullen så kunde vi klippa henne där jag har skrivit vi gjorde det, innan det kunde vi inte ens starta maskinen innan det vart as läskigt och hon började steppa o halka omkring:(
Jag stod o gav henne morötter medans, vilket blev stress stress stress. men hon stod stilla, när det sedan inte funkade prövade vi med hösilage, vilket absolut inte gick, hon kunde inte äta och brydde sig inte alls om maten bara typ dansa omkring i hela gången. :0

Okej då har ni provat det också!

det är inte bara ljudet de reagerar på, det är ju även att saxen vibrerar, och blåser ut luft.

jag tror det är rätt att ni tar det pö om pö. försök undvik att droga henne om det går.
Kanske bättre att klippa en kvart varje kväll i ngra dagar?

jag säger detta av en anledning: har klippt många hästar, varav en hel del helt tok rädda. alla har gått att vänja, bara man tar det lugnt.
det största felet är att folk har för bråttom och måste ha det gjort NU, dvs de klipper till varje pris för att hinna klippa klart EN gång.
drogning har i min erfarenhet bara gjort saken värre nästa gång.

Okej, vi får se, vi prövar nog att göra det en gång till med bomull och annrs får vi ju ta till pleggen, det sa min tränare att det var bra om dom blev stressade och man tar bara lite och det är inget farligt igentligen. Jag är starkt imot att droga hästarna eller liknande jag vill helst att de ska kunna vänja sig vid det självmant:)

Nej det är absolut inget farligt att droga dom! Men ibland blir det som att de fattar trots att de är hjälplösa - skräcken/rädslan finns ändå där - och då blir det värre nästa gång.

Ta det lugnt och som sagt, jag tror ni gör helt rätt som tar det lite sakta, hästen kommer vänja sig om ni tar det lugnt.

är samtidigt så nyfiken på hur hon ser ut efter klippningen så du måste lova att fota och visa oss!

Liknande trådar

B
Utrustning Jag har aldrig klippt en häst i hela mitt liv. Nästa år funderar jag på att klippa min häst; filtklippning, spårklippning eller...
Svar
6
· Visningar
1 669
Senast: Wippos
·
R
Hästvård hjälp jah har fundering om klippning!? Jag har en maxad D-ponny newforest som e 14år. Nu i vinter blev de inte så mkt tränat så...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: My Beauty
·
P
Hästvård Imorn ska jag klippa min häst... jag ska klippa allt förutom huvudet, bena och den lilla plattan på ryggen samt 3 kanten vid svansen...
2
Svar
23
· Visningar
1 931
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025