Klippmaskin

Digbil

Trådstartare
Eftersom jag skaffat mig en häst som börjar sätta vinterpäls i början på augusti och släpper den i maj så måste jag nog skaffa mig en klippmaskin nu när skrället är gammalt nog att ridas och köras.
Vad ska jag ha? Det är något som ska hålla för en häst i flera år så riktiga "lågpris-håller-ett-år-max-maskiner" går bort. Jag kommer med största sannolikhet aldrig helklippa utan det är varianter av spårklippning och ev halvklippning som är aktuellt (det är ändå en mustang, hon ska kunna gå utan täcke :D ).
Jag har tittat på DeLavals maskin som Lantmännen har samt olika Heiniger men där fanns så många varianter att jag blev vimmelkantig.
Vad är era bästa tips?

Jag har en Lister, osäker på modellen. Mina senaste hästar har varit så pass korthåriga så jag sällan behövt klippa, så den senaste maskinen är inte använd så värst mycket senaste åren (tror den är från slutet av 90-talet). Men den går kanon när det behövs!

Jag har haft min Jula-maskin sen 2005 och klippt mycket med den (hel-och delklippning av fjord och shettis, troligtvis över 100 klippningar vid det här laget) och är jättenöjd, men eftersom du inte ville ha budget så skulle jag säga DeLaval. Då får du en bra maskin som förhoppningsvis håller i många år.
(Tillägger att vi hade Delaval innan, när den gick sönder blev det Jula "så länge", men den har blivit kvar)

Jag har haft min Jula-maskin sen 2005 och klippt mycket med den (hel-och delklippning av fjord och shettis, troligtvis över 100 klippningar vid det här laget) och är jättenöjd, men eftersom du inte ville ha budget så skulle jag säga DeLaval. Då får du en bra maskin som förhoppningsvis håller i många år.
(Tillägger att vi hade Delaval innan, när den gick sönder blev det Jula "så länge", men den har blivit kvar)
Alltså jag har ju inget emot budget som håller men är inte sugen på att köpa ny maskin vartannat år :)

Jag har också Julamaskinen och har haft den under fyra vintrar. Klipper mycket under vintern (ponny, helklippning). Den låter mycket men klipper bra! Är väldigt nöjd med den klippmässigt, men hade jag skullat lägga mer pengar på maskin hade jag köpt en DeLaval, klipper utmärkt och är tysya :).

Eftersom jag skaffat mig en häst som börjar sätta vinterpäls i början på augusti och släpper den i maj så måste jag nog skaffa mig en klippmaskin nu när skrället är gammalt nog att ridas och köras.
Vad ska jag ha? Det är något som ska hålla för en häst i flera år så riktiga "lågpris-håller-ett-år-max-maskiner" går bort. Jag kommer med största sannolikhet aldrig helklippa utan det är varianter av spårklippning och ev halvklippning som är aktuellt (det är ändå en mustang, hon ska kunna gå utan täcke :D ).
Jag har tittat på DeLavals maskin som Lantmännen har samt olika Heiniger men där fanns så många varianter att jag blev vimmelkantig.
Vad är era bästa tips?
Jag hade Jula-maskinen till min mammut/gammelman. Höll i flera år (minst 6år). Klippte ju ofta pga hans PPID. Även utlånad till kompisars hästar.
Den "lever" än, fast det är 4 år sedan gammelmannen gick bort. Min kompis köpte den och klipper sin kuse med den, ev flera än han.

Jag har också Julamaskinen och har haft den i fem år, den fungerar bra fortfarande men är som sagt högljudd. Väldigt prisvärd maskin tycker jag som fungerar utmärkt för att klippa stora ytor. Till finlir som ansikte och ben kan jag tänka mig att den skulle upplevas klumpig, men min häst klipps inte där så mig spelar det ingen roll.

Heiniger och delaval ska vara samma maskin! BAra att heiniger är lite billigare :)

jag har en Heiniger Xplorer (delaval R2) som jag är supernöjd med. Skönt att inte vara begränsad av sladd, eller om sladden skrämmer hästen och den är dessutom relativt tyst :)

Jag hade Jula-maskinen till min mammut/gammelman. Höll i flera år (minst 6år). Klippte ju ofta pga hans PPID. Även utlånad till kompisars hästar.
Den "lever" än, fast det är 4 år sedan gammelmannen gick bort. Min kompis köpte den och klipper sin kuse med den, ev flera än han.
Tror den är 10 år nu

Vad är era bästa tips?

Jag köpte för ca 15 år sedan en maskin på Jula. Kostade vel då runt 1000 lappen. Funkar felfritt varje vinter och tuggar igenom alla pälsar. Visst nu börjar den bli varm om jag klipper de riktigt tjockpälsade. Men den tuggar på. Har bytt ut skären mot delaval då original blev slöa efter en klippning. Låter en del, men inga hästar som reagerat på det direkt. Har aldrig servat den. Bara blåst rent den och smörjt den ofta och bra. Helnöjd med maskinen och det jobb den gör!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
4 165
Senast: caballus
·
Utrustning Är på jakt efter en ok hobby-klippmaskin. Ska helklippa min egen häst ca 3 ggr/år. Kanske någon fler häst men främst vill jag använda...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka