Klippmaskin

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 075
L

liljekonvall

Inspirerad av "Tysolinas" tråd om trimmer.

Jag har en hund ,som jag pga en alldeles för tjock päls,samt dammallergi,brukar lämnas in på hundklippning ca varannan månad.Detta kostar 750 kr varje gång, och nu fundrerar jag skarpt på att köpa mig en egen klippmaskin och göra jobbet själv.Tyvärr är jag inte hemma alls i denna hårvårdsjungeln och tänkte höra om ni har några tips på en bra,skapligt billig klippmaskin?

Hunden är i 30-kilos klassen,har mycket underull och är ganska mjuk i täckhåren.Tänk er blandras med schäfer,golden och labbe i pälsen.

Hunden trimmas inte,utan klipps ner till en hund som ser korthårig ut istället med ca 1 cm päls.Någon som har några bra "grejer" att rekomdera?

Sv: Klippmaskin

Jag skulle satsa på en Oster Gold. De kostar runt tvåtusen tror jag. Finns olika skär så att man kan ha lite längre päls kvar.

Tack för svaret:)
Ska kika runt lite,men vill gärna ha era erfarenheter om vad som gör vissa maskiner dåliga och vissa bra.Passar olika skär till olika pälsar,eller hänger det på hur stark maskinen är? Vad är ett rimligt att ha i styrka på maskinen för att klara en sådan här hundpäls?
Finns det fler förslag där ute i vimlet;)?

Har själv en Oster - men har jobbat med flera andra märken och den enda som ev. skulle kunna mäta sej kvalitetsmässigt är Moser - och skulle aldrig byta :) Min maskin är 20-25 år gammal (minst) och går som en klocka!

Klipper i dagsläget främst min egen riesen och bekantas pudlar = helt olika pälstyper, men den skär genom alla pälsar utan minsta problem.

Tänk bara på att rengöra noga efter varje klippning och köp någon form av smörj-/kyl-/desinficerings-spray som du använder vid varje klippning och efter att du rengjort maskin och skär.

Slipa skären relativt ofta och se till att du har en bra sax och även gärna en effileringssax så du kan fin-justera där det behövs.

/Swat

Liknande trådar

S
Övr. Hund Är lite nyfiken på hur mkt era hundar aktiveras, hur ofta de får foder, vad ni har för raser osv????? Kan väl börja med våra... Vi har... 2
Svar
27
· Visningar
2 836
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31