Klippfråga

S

SweetStarAngel

Har en islandshäst som svettas mycket, hon svettas direkt hon kommer in i stallet bara och det behöver inte ens vara plus. Svettas vid jobb. Har aldrig klippt förut. Om jag skulle klippa vill jag inte klippa för mycket. Hur klippa i sådana fall, hur tänker ni? Men det kanske är helt fel att klippa nu när hon inte är klippt förut. Rubbar man balansen? Hästarna går på lösdrift, måste man täcka då det är jättekallt även om man klipper lite. Är väldigt okunnig om detta. Tacksam för råd.

Sv: Klippfråga

Hur mkt hade du tänkt klippa? Det råder ju delade meningar om huruvida man ska klippa såhär sent eller inte. Förhoppningsvis fäller h*n ju av pälsen snart och problemet blir mindre.

Jag personligen klipper väldigt tidigt på säsongen, alltså i mitten till mot slutet av augusti, för att kunna klippa igen när det behövs men tillräckligt sent för att slippa greja med de allra tjockaste täckena. Jag har klippt första gången i januari på en av mina träningshästar, och på honom var det enda som hände att han helt enkelt satte sommarpälsen direkt, där han var klippt

Men vill du klippa nu så klipp inte så mkt. Jag skulle inte raka mer än ngt av dessa alternativ

32877917.jpg

32715302.jpg

/Jenny

Vi tränar inte hårt, det är hobbypromenadridning som gäller men att svettas så mycket verkar jobbigt.
Alt 1 verkar bra tycker jag.
Men frågan är om jag ska skippa iom att det är så sent...

Är sugen på att klippa min häst. Han är klippt i höstas två gånger men det syns knappt. Ni här inne som är proffs! Kan jag klippa fram på halsen och bogen trots vinter och lösdrift? De får fri tillgång när det är kallt och jag kan slänga på täcke vid extrem kyla.

Vad tror ni?

Har du haft henne länge? har hon blivit sådan här tidigare? Dricker hon mycket vs kissar mycket?

Är sugen på att klippa min häst. Han är klippt i höstas två gånger men det syns knappt. Ni här inne som är proffs! Kan jag klippa fram på halsen och bogen trots vinter och lösdrift? De får fri tillgång när det är kallt och jag kan slänga på täcke vid extrem kyla.

Vad tror ni?

Om du inte ska klippa mer än hals/bog och kan slänga på ett täcke
så skulle jag absolut säga klipp! Men nu direkt isf, så att inte pälsen påverkas allt för mycket :-) Det gjorde jag förra året och det gick hur bra som helst..

Nej, hon dricker inte överdrivet mycket nästan i underkant i så fall. Varför undrar du?

Min häst började för tre (var då 17år) vintrar sedan svettas väldigt mycket, under natten blev hon jätte svettig ingen riktig orsak hittades så till slut så rakade jag henne och problemet försvann och jag var nöjd och glad sedan fick hon fång under våren som kom =( året efter blev det likadant med svettningar och det + andra saker hjälpte oss att ställa hennes diagnos = cushing=( därför jag undrar med tanke på din hästs ålder. Min är nu 20 år och verkar må bra tacka vara medicin men det är tyvärr inte gratis att hålla en cushing häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 588
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 328
Senast: Sesca
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 788
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 616
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar