Klipper ni era hästar nu när de börjat få mycket päls?

B

**BORTTAGEN**

Ja funderar på och klippa mitt varmblod, men ja vet inte ännu. Det beror ju på om man ska rida väldigt mycket under vintern och så ju. Men ja kommer nog försöka hålla igång honom varje dag under vintern som ja ha gjort innan. vanligt liksom. klipper ni era hästar eller låter ni ha kvar deras gosiga päls?

Jag klippte min häst här i veckan.Han hade satt mycket vinterpäls.Mina stallkompisar kallade honom "björnen"! Jag täckesklippte honom.

Jag klipper pållarna, både för deras skull och för min (har känning av all päls på vintern - nyser som en tok om jag vistas där för mkt..:crazy:).
Favina är klippt en gång, blir minst en gång till.

Jag klipper mina hästar som arbetar. Men unghästen får vara långhårig!
Klipper hela hästen, lämnar bara halva huset och en plätt vid sadeln.

Jag låter min häst ha kvar sin päls.
Vi rider aldrig så att hon svettas under vintern plus att hon är kroniskt sjuk i bronkit så hon har lite svårare att hålla värmen.

Jag brukar alltid klippa mitt vbl, men iår är hon dräktig o jag kommer ju inte att rida henne svettig så ofta direkt så det får vara.
Fjordan är spårklippt, sedan i slutet av september. Måste snart klippas om... :crazy:

Jag har hunnit klippa min två gånger redan i år :D
Klipper alltid henne för hon rids fullt och mår bäst klippt, det visar hon tydligt. Om man däremot bara ska promenadrida hade jag nog nöjt mig med halvklippning.

Jag har ett treårigt varmblod, rider henne inte så fasligt hårt pga hennes låga ålder. Jag klipper inte. Hon går på lösdrift dygnet runt i alla väder, har aldrig täcke. Funkar utmärkt! Blir hon svettig när jag tränar henne får hon stå inne och torka innan jag släpper ut henne igen. Har aldrig haft några problem. :rofl:

Skönt o höra att det är fler som klippt 2 ggr redan. :) Har inte gjort det ännu, men måste som sagt. tycket det kändes tidigt, men vad gör man då...

Nej, jag skippar klippningen i år! Tränar visserligen ganska hårt just nu, men har redan haft henne täckad i nästan två månader, så hon har nästan ingen päls alls :)

//Lilla jag

jag klipper min häst så här . Så slipper han så tjocka täcken, fast jag rider så pass hårt att han svettas. Klipper bara en gång, så hinner lite päls växa ut till hans vintervila.

Ärligt talat så har jag ingen större lust att raka pälsen. Det är ju just hals och mage som är oskyddade av täcket och där rakas de alltid, vare sig man spår- eller helklipper.
fryser de inte om magen?
Men jag måste nog klippa snart i alla fall, för hon svettas mycket när vi tränar i ridhus.
Nira din klippning är fin!
/P

jag har klipt mitt ena vbl. Han blev täckesklippt..jättefint och mkt bra när jag har ridit honom, nu blir han´inte svettig + att han är mkt lättare att sköta pälsen på nu :D

Mitt halvblod klipptes idag, lämnade bara ben, en plätt för sadel och halva ansiktet. Det var första gången för henne så hon stod och skakade stackaren.. :D När vi tog ansiktet satte vi på brems, tyckte det var snällast mot henne. Hon blev iaf jättefin, fick en helt annan färg... :love: Hon arbetas sex dagar i veckan och jag tycker det känns/ser lite fräschare ut med en klippt häst när man är iväg på träning/tävling. Min pålla får björnpäls annars!

Jag får se om ja klipper mitt varmblod. Jag rider ju honom typ varje dag, hårt och hårt blirdet välm inte men ibland har man ju lite "hårdträning" men men..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar