• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 928
A

Asterix

Tycker ni att det är för tidigt att klippa nu i helgen ? Hästen i fråga är ett halvblod som tränar (o tävlar) hoppning o dressyr reglebundet. Blir ganska svettig och har börjat få vinterpäls. Han är i full kondis så den är det inget fel på. Han börjar svettas redan efter 10 min i trav.
Dock är det ju inte så kallt här (ca 10-15 grader). Ser ju det som ett problem att han jämt är svettig efter att man ridit (för hans skull) Är det för tidigt att klippa, vad tycker ni?

Sv: Klippa

Många har redan klippt sina. Jag tycker absolut inte att det är för tidigt, de är ju precis som du säger jobbigare att svettas hela tiden under träning.

klippte min häst för ett par veckor sedan, hon blev svettig efter en 20 minuter endast i skritt...de mår ju bätter av att klippas o slippa svettas så otroligt!
Så klipp på du! :)

Klipp på du!

Min fröken satte päls (REJÄL päls) tidigt i år, så jag klippte henne redan i mitten på augusti. Nu börjar det bli dags för att klippa igen.... :crazy: men det är ju inte riktigt normalt iofs.

Det är så skönt när de är nyklippta!!

Okej så skönt , då är det ingen fara då :)
Om det är så pass varmt här nu (10-15grader) räcker väl ett fleecefodrat regntäcke ? Eller vad har era nyklippta på sig?

Min väldigt frusna häst har på sig ett regntäcke med lite fleecefoder, även när det är lite rått och regnigt ute. Hon verkar trivas bra iaf så det är nog lagom för din med!
Till vintern omdet snöar får hon däremot ha på sig vårat jättetjocka stalltäcke med mage och ett tjockt vintertäcke med halvhals över. Då njuter hon ;)

Det är absolut inte för tidigt, vet många som klippt sina hästar mkt tidigare.
Själv klippte jag min i går kväll, helrakat.

Klippte mina två idag, den ena helklippning utom halva hududet och halva benen.
Unghästen fick det bli filtklippning på.
Båda har regntäcken med fleecefoder och den helklippta har ett ylle täcke under just nu.

Alltså jag vet inte hur alla andra resonerar om vad som är rätt och fel men jag anser att klipper det gör man när det behövs oavsett vad det står för datum i almanackan...
Man kan väl klippa i juni om man vill men sen gör man det sällan för det behövs oftast liksom inte...
Men jag har faktiskt en kompis som klipper sin häst året runt för hon hävdar att hästen blir inte lika störd av utrustningen mot de nyklippta delarna (skinnet blir "härdat" ungefär) om det sker kontinuerligt som om det bara sker typ 2 ggr/år, sant eller inte vad vet jag...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 966
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
539
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31