S

Snovind

När brukar ni klippa era hästar? Min fäller för fullt och sätter päls, trots att vi har 20 grader på dagarna. Men det känns lite tidigt att klippa nu?

Sv: Klippa

när pälsen blir lång...då brukar jag klippa iaf,e altid olika från år till år,beror ju på hur varmt det oxå..e de varmt och han får päls klipper jag ju tidigare än om det e kalt

Jag klipper när det blir besvärligt och kallt för honom att torka själv. Vill inte hålla på och svampa av när det är kallt. Just nu går han ute dygnet runt men kommer börja gå in när höstregnet kommer (det kan ju dröja) men senast 23/9. Blir förmodligen så att jag klipper när han börjar sova inne eftersom han tycker att det är förfärligt varmt inne i stallet med all päls!

Om jag klipper min häst (som inte brukar vara lika långhårig som han är nu när jag klipper första gången) i slutet av september/början av oktober så håller han en bra längd på pälsen under hela perioden vilket resulterar i att jag inte behöver klippa om honom och att jag alltså inte tycker att det är för tidigt att klippa hästen nu om det behövs.

Jag och en kompis i mitt stall har klippt våra hästar för en vecka sen.
Min har inte hunnit fått så mycket päls ännu, men kompisens nordis har redan satt en hel del.

Klipper hellre nu, och en gång till senare så att det inte blir så tjockt när man ska klippa första gången.

Har din häst också LÄNGRE päls i år (vid den här tiden) än vanligt??
Min har det... Och jag förstår inte när den kommit... Hon har inte fällt något ännu!!
har det något med denna sommaren att görA? Min har alltså sin HÖSTPÄLS sedan flera veckor tillbaka...

Jag funderar också på att klippa min så fort hon blir installad! Hon svettas nåt så enormt vid minsta ansträngning (har alltid gjort) och det tar så lång tid att TORKA...

Tidigare år har jag klippt henne ngn gång kring månadsskiftet september/oktober, i år klippte jag henne nu i veckan. Hon hade mkt mer päls mot vad hon brukar ha den här tiden. Nu slipper hon bli så svettig! :)

Jag brukar klippa min i oktober, när beror på hur svettig han blir på träningarna. Han har börjat sätta vinterpäls men den är ännu inte särskilt lång bara tät.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam. Men hon var inte så bra...
2
Svar
28
· Visningar
1 783
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka