Sv: Klippa unghäst första gången?
frågan är om man helt enkelt bara ska pröva och ha någon som står framme vid han och berömmer honom/ ger godis?
Nä anser jag. Jag hade inte lagt den på golvet heller. Förutsätt att det ska gå bra, ha en plan för om det inte gör det, och klipp hästen. 9 av 10 hästar tycker 'okej jaha' då. Spec med unghästar det fina att de aldrig förväntar sig något ska vara på ett visst sätt första gången.
En vuxen klipprädd förväntar sig redan när den ser maskinen att det kommer bli/hända si och så, en unghäst har inga referenser. Och om man inte gör en grej av det, blir det sällan det. (undantag finns givetvis, men de är i minoritet).
Jag gör lika med lastning osv med, håller inte på och 'vänjer' och 'tränar' så mycket. Utan en dag när det passar så lastar jag, med förutsättningen att det ska gå kanonbra, och så stänger jag och åker en lugn liten tur och lastar ur. Jag hänger sällan på unghästar heller, 'visar sadeln' och låter dem nosa på den på marken etc. Utan jag bara lägger på sadeln, lugnt och fint, när det ska sittas upp så en dag det känns bra så ställer jag mig på pallen bredvid, kliar lite och låter benet glida över. Osv.
Att börja med att ha maskinen på golvet, tussa öronen, mata godis osv gör att man lätt 'ojar' kring maskinen i hästens ögon, och den måste ju vara läskig när folket plötsligt blir alldeles kring sig och själva verkar tycka den bits.
Men, det är min åsikt/mitt sätt, som fungerat för mig, men jag vet det är kontroversiellt för vissa.