Klippa unghäst första gången?

sassymaddan

Trådstartare
Hur gör ni med era unghästar när ni ska klippa första gången?

har ni tagit fram och visat maskinen flera gånger innan?

kört med den när de stått i boxarna?

ja hur gör ni??:D;)

Sv: Klippa unghäst första gången?

Jag klippte Disa (3 år) för ca 1 månad sedan. Hon hade nog hört/sett andra hästar i stallet bli klippta, men jag hade inte tränat något särskilt innan. Ställde upp henne som vanligt, körde igång maskinen. Hade den i luften några sekunder, sedan mot bogen med min hand emellan. Sedan klippte jag helt problemfritt utan boullstussar i öronen. Klippte henne sedan ytterligare en gång en vecka senare då jag klippte för lite första gången. Lika problemfritt då. Tilläggas bör kanske att hon är lätthanterad/välhanterad och extremt obrydd över ljud och allehanda nya saker.

Värt att tänka på är väl att börja klippningen på någon plats där hästen inte är kittlig och där man själv står hyfsat säkert. Jag börjar alltid klippa lite på bogen på hästen, även om den skall helklippas och jag efter några tag med maskinen sedan går bakåt för att klippa framåt.

Jag gör som Jempa. Dvs inga krusiduller, utan starta maskinen, låt den gå några sekunder, sen börja på bogen, lägger min hand emellan och maskinen mot handen i några sek och sen klipper jag. Hitills *ta i trä* har ingen reagerat. Ungefär hälften har tyckt att det varit lite läskigt vid huvudet/öronen första gångerna och sluppit det, den andra hälften har inte bekymrats om att det klippts huvudet och vid öronen heller.

Min e orädd och väldigt nyfiken och hade varit lugn när en annan i staller hade klippt sin häst,,

men idag tog jag fram den och han hälsade på den samtidigt som jag berömde och gav godis, sedan la jag den längt fram i stallgången(utom räckhåll) då stod han och blåste lite men jag fortsatte och rykta och inte låtsades om som ingeting.

sedan när han hade fått gå in i boxen körde jag igång den och då brydde han sig inte nämnvärt, frågan är om man helt enkelt bara ska pröva och ha någon som står framme vid han och berömmer honom/ ger godis?

Jag rakade min tvååring för några månader sedan, stoppade lite bomull i öronen sen rakade jag :) det gick super

Min metod för klippmaskinsrädda hästar borde kunna användas på unga hästar för att slippa få klippmaskinsrädda hästar.
Läs inlägg 8 i denna tråd.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=919764

Det fungerar om du har koll på dina tankar och ditt kroppsspråk. Om du tänker "ojoj nu kommer han att bli rädd" så blir hästen det. Personligen tycker jag inte att det är smart att vänja hästen vid att det krävs godis och bomull men det viktigaste är att hästen får positiva upplevelser av att det lönar sig att stå still.

frågan är om man helt enkelt bara ska pröva och ha någon som står framme vid han och berömmer honom/ ger godis?

Nä anser jag. Jag hade inte lagt den på golvet heller. Förutsätt att det ska gå bra, ha en plan för om det inte gör det, och klipp hästen. 9 av 10 hästar tycker 'okej jaha' då. Spec med unghästar det fina att de aldrig förväntar sig något ska vara på ett visst sätt första gången.

En vuxen klipprädd förväntar sig redan när den ser maskinen att det kommer bli/hända si och så, en unghäst har inga referenser. Och om man inte gör en grej av det, blir det sällan det. (undantag finns givetvis, men de är i minoritet).

Jag gör lika med lastning osv med, håller inte på och 'vänjer' och 'tränar' så mycket. Utan en dag när det passar så lastar jag, med förutsättningen att det ska gå kanonbra, och så stänger jag och åker en lugn liten tur och lastar ur. Jag hänger sällan på unghästar heller, 'visar sadeln' och låter dem nosa på den på marken etc. Utan jag bara lägger på sadeln, lugnt och fint, när det ska sittas upp så en dag det känns bra så ställer jag mig på pallen bredvid, kliar lite och låter benet glida över. Osv.

Att börja med att ha maskinen på golvet, tussa öronen, mata godis osv gör att man lätt 'ojar' kring maskinen i hästens ögon, och den måste ju vara läskig när folket plötsligt blir alldeles kring sig och själva verkar tycka den bits.

Men, det är min åsikt/mitt sätt, som fungerat för mig, men jag vet det är kontroversiellt för vissa.

Jag klippte Disa (3 år) för ca 1 månad sedan. Hon hade nog hört/sett andra hästar i stallet bli klippta, men jag hade inte tränat något särskilt innan. Ställde upp henne som vanligt, körde igång maskinen. Hade den i luften några sekunder, sedan mot bogen med min hand emellan. Sedan klippte jag helt problemfritt utan boullstussar i öronen. Klippte henne sedan ytterligare en gång en vecka senare då jag klippte för lite första gången. Lika problemfritt då. Tilläggas bör kanske att hon är lätthanterad/välhanterad och extremt obrydd över ljud och allehanda nya saker.

Värt att tänka på är väl att börja klippningen på någon plats där hästen inte är kittlig och där man själv står hyfsat säkert. Jag börjar alltid klippa lite på bogen på hästen, även om den skall helklippas och jag efter några tag med maskinen sedan går bakåt för att klippa framåt.

Precis så gjorde jag första gången också.

TS
Men ta för givet att det skall gå bra och ha en resärv plan om det inte skulle.

För några dagar sedan så var jag och skodde en häst, har skot den innan men inte så många gånger.
Ägaren sa att hästen för två veckor sedan hade skadat sitt ena bakben i hagen, ja ja tänkte jag då får jag vara lite mer försiktig och ställa ner benet lite oftare.
Hästen var lite stelare men inget mer med det och när jag slog i dem sista sömmen så säjer ägaren att hon inte har fått röra det skadade benet på 2 veckor.
Och jag är 99% säker på att om jag viste detta så hade jag haft ett hälvete med att sko det benet.

Bara ett exempel på hur bra hästarna avspeglar dem som håller på med hästen.

Kram

När jag klippt mina hästar för första gången så har jag fodrat i stallgången, först kraftfoder och sedan hö. Först övat med sladden/maskinen ej på så de inte reagerade på den. Sen la jag maskinen med motorn på på golvet en liten bit från krubban och borstade hästen istället. Sen var det bara att klippa, fast jag klippte inte helklipp första gången, bara halsen. Började givetvis inte med att sätta saxen vid öronen/huvudet utan runt bogen o det gick bra på bägge hästar. De stod då lösa och gör så fortfarande -nu behöver de inte mutas men jag brukar ändå lägga fram lite hö medan jag klipper de bakre delarna. Kan ju lika gärna fortsätta hålla det som en trevlig upplevelse :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?