klippa tänderna själv?

Smurfoff

Trådstartare
min hamster är gammal (3 år) och upptäckte att hans tänder är jättelånga! men han äter och så och är i bra hull. men jag tycker dom är jättelånga. kan man klippa dom själv? eller måste en veterinär göra de?

någon som gjort de själv?

Sv: klippa tänderna själv?

ok problemet är att mamma inte kan köra dit förens på fredag.. jag tycker dom är hemskt långa..

Äter hamstern och är i bra hull hade jag väntat tills mamma kan köra på fredag. Hade inte vågat riskera att det händer något ifall jag hade klippt själv. De har med största sannolikhet varit långa ganska länge.

vänta tills du kan åka till veterinären för när du inte vet hur du ska klippa första gången så finns risken att du istället gör illa din hamster

jag tycker också du kan vänta med att åka till veterinären tills på fredag, antagligen har hamstern haft långa tänder länge, och eftersom den var i gott hull så är det nog ingen fara ifall den får vänta några dagar till :)

hans tänder är klippta nu, ringde till djuraffären och fråga och hon klippte dom utan problem för 35 kr. hamster va hur snäll som helst :)

På marsvin är det bara att ta fram tänderna och klippa med en klotång eller... sax. Och sen bör man fila till tänderna med en nagelfil eller likn.

Däremot kan man ju inte klippa tänderna som sitter inne i munnen på egen hand, det är svårt att komma åt utan att söva ner djuret.

är det inte stor risk att man klipper sönder tänderna totalt? Sprickor?
Tänderna är ju såpass viktiga och i mina ögon ömtåliga. Visste inte att man kunde klippa dem bara sådär :)

hon hade en liten klotång, min hamster var också blickstilla hon va lite osäker först då hon sa att de är väldigt pilligt och speciellt om hamstern sprattlar. hon klippsa bara av dom rakt av

Gnagares tänder växer hela tiden. Vad som kan hända är väl att man klipper dem så att resten av tänderna i munnen hamnar i "otakt". Man får slipa till tänderna så att det inte är vassa kanter ;)

Hade en hona en gång som blivit tappad / hoppat i golvet och brutit en tand vid roten. Tanden växte aldrig ut igen (hon köptes på det sättet). Så hon hade EN tand i överkäken och två (som normalt) i underkäken. Någon av tänderna fick klippas med jämna mellanrum eftersom de inte slets ner normalt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: Jeps
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 408
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka