Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När kan man klippa på våren senast ungefär utan att störa sommar pälsen?
Klipper hästklippmaskiner ner till huden eller lämnar den några mm päls?
Finns det någon som klipper med Oster A5 klippare? Om vad har ni o så fall haft för skär?
Många funderingar från Pudlan
Finns det någon som klipper med Oster A5 klippare? Om vad har ni o så fall haft för skär?
Hej Alla !
Jag undrar då jag inte klippt häst alls tidigare men min ena häst har PPID och fäller mycket lite själv. Fick bort sista vinterpälsen i mitten av juli förra året så hästen behöver hjälp med att bli av med vinterpäls och jag vill inte klippa i hästens sommar päls.
Hästen kommer att ha täcke som anpassas efter kyla, blåst o nederbörd. Jag vet mycket väl vad pälsen gör på hästen och där för vill jag inte klippa bort sommar pälsen. Men hon behöver hjälp med att få bort sin mycket tjocka vinterpäls.
Tack för alla svar.
mvh
Pudlan
Hej Alla !
Jag undrar då jag inte klippt häst alls tidigare men min ena häst har PPID och fäller mycket lite själv. Fick bort sista vinterpälsen i mitten av juli förra året så hästen behöver hjälp med att bli av med vinterpäls och jag vill inte klippa i hästens sommar päls.
Hästen kommer att ha täcke som anpassas efter kyla, blåst o nederbörd. Jag vet mycket väl vad pälsen gör på hästen och där för vill jag inte klippa bort sommar pälsen. Men hon behöver hjälp med att få bort sin mycket tjocka vinterpäls.
Tack för alla svar.
mvh
Pudlan
Haha, jag tänkte precis samma sak och suckade djupt när jag såg den här tråden och jag orkade inte ens gå in förens nu.Alltså jag har svårt att förstå denna seglivade uppfattning att man "stör" någon päls om man klipper ...
Ja självklart "stör" man pälsen utifrån hur den är avsedd att fungera när man klipper ?
Det är liksom ingen skillnad mot hur päls på klippt häst växer ut allmänt .... Folk klipper hej vilt på tidiga hösten innan vinterpälsen satts klart . Känns det som ett problem hur ny päls sätts/växer ur ??
Är det ur estetisk synvinkel folk påstår detta eller funktionellt ?
För klipper man oavsett vilken av de två anledningarna i slutet av februari så finns liksom ingendera problem .
Vad för problem skulle en häst få utav klippning? Klipper man hästen så är man väl medveten om funktionen och varför man öht klipper hästen? Dvs man är medveten om att hästen behöver hjälp att hållas varm på vintern, vid regn och på sommaren från flugor och vind. Många hobbyryttare helklipper dock sina hästar utan att egentligen behöva, speciellt mot sommaren.Om man 'kan' klippa beror helt på vilka erfarenheter man själv har. De som inte märker nån skillnad klipper, de som fått problem gör det inte. Ingen vet hur din häst reagerar förrän du provat.
Min häst blev jätteful i pälsen när jag klippte sent o dessutom extra frusen därför väljer jag att inte klippa under vinterpälsfällningen om jag inte känner att jag måste men väljer hellre att lägga sista klippningen tidigare. Trots att jag inte har samma häst.
Däremot börjat jag klippa igen i april när sommarpälsen är på plats. Om behov finns givetvis.
Jag vet lika många som klipper och som inte gör det, alla efter egna erfarenheter, det är något man får bestämma själv och nåt 'rätt svar' finns inte. Därför tycker jag det är intressant att frågan kommer varje år.
Vad för problem skulle en häst få utav klippning? Klipper man hästen så är man väl medveten om funktionen och varför man öht klipper hästen? Dvs man är medveten om att hästen behöver hjälp att hållas varm på vintern, vid regn och på sommaren från flugor och vind. Många hobbyryttare helklipper dock sina hästar utan att egentligen behöva, speciellt mot sommaren.
Ja alltså du klipper ju av hårstråna som annars är mjuka och avsedda att kunna lägga sig/ställa sig/isolera och skydda .... Det påverkar funktionen å det grövsta och självklart blir en klippt hästs hårstrån sträva eftersom de just klippts /huggits av .Jag har hört att om man klipper sent så blir sommarpälsen sträv istället för mjuk, utseendemässigt eller funktionsmässigt har jag inte hört något om.
Vad för problem skulle en häst få utav klippning? Klipper man hästen så är man väl medveten om funktionen och varför man öht klipper hästen? Dvs man är medveten om att hästen behöver hjälp att hållas varm på vintern, vid regn och på sommaren från flugor och vind. Många hobbyryttare helklipper dock sina hästar utan att egentligen behöva, speciellt mot sommaren.
I mitt jobb helklipper jag våra tävlingshästar året om, ingen häst har haft problem med det någonsin. Jag har hållit på professionellt med hästar sedan år 2011 och ridit ännu längre, sedan jag var 7 år.
Jag har även hört en hel del trams, tex att om man en gång klipper i sommarpälsen så rubbas hela pälssättningen haha. Alltid har sånt sagts utav folk som har noll koll och knappt kan klippa ordentligt själva.