Klippa sin häst på våren utan att störa sommar pälsen?

Pudlan

Trådstartare
När kan man klippa på våren senast ungefär utan att störa sommar pälsen?
Klipper hästklippmaskiner ner till huden eller lämnar den några mm päls?
Finns det någon som klipper med Oster A5 klippare? Om vad har ni o så fall haft för skär?
Många funderingar från Pudlan

Min lämnar några mm så den blir inte helt..pälslös:p

Jag hade försökt klippa innan hästen börjar fälla. När den börjat har sommarpälsen redan börjat komma (har jag fått för mig??) och det är då man kan råka få med det yttersta på sommarpälsen och den ser lite ful ut när den sen växt ut.
Har klippt många gånger på våren utan problem. Någon gång när jag varit sen har sommarpälsen bara blivit lite ful. Estetiskt problem alltså.

Finns det någon som klipper med Oster A5 klippare? Om vad har ni o så fall haft för skär?

Jag kör med en oster a5. Har 3,2mm skär. Inte det allra kortaste. Men jag tycker den är väldigt seg när man kör på t ex rumpan och andra ställen där pälsen är riktigt tät. Får köra millimeter för millimeter tills jag har kommit igenom. Får klippa halva hästen åt gången. Och det tar 4 timmar per sida. Men det får funka tills jag har råd med en häst maskin.

Hur mycket maskinen tar beror på hur tjocka skär man använder.
Jag brukar klippa sista gången precis när jag märker att de börjar fälla. Jag har helklippt med en Oster A5, men det var på en häst med mycket tunn päls. Idag använder jag den bara till finklippning, jag tycker att den blir för klen för helkroppar. Min blir för varm och börjar tugga efter en stund. Till den har jag skär som lämnar 2,8 mm.
Min stora maskin lämnar ca 3 mm.

Klippte i många år med Oster A5. 3 eller 3.2 mm skär. Inga problem med tuggande osv om det inte var väldigt tät ponnypäls.

Eg för sent att klippa nu om vill vara säker på att inte störa sommarpälsen.

Alltså jag har svårt att förstå denna seglivade uppfattning att man "stör" någon päls om man klipper ...
Ja självklart "stör" man pälsen utifrån hur den är avsedd att fungera när man klipper ?
Det är liksom ingen skillnad mot hur päls på klippt häst växer ut allmänt .... Folk klipper hej vilt på tidiga hösten innan vinterpälsen satts klart . Känns det som ett problem hur ny päls sätts/växer ur ??

Är det ur estetisk synvinkel folk påstår detta eller funktionellt ?
För klipper man oavsett vilken av de två anledningarna i slutet av februari så finns liksom ingendera problem .

Senast ändrad:
Om man 'kan' klippa beror helt på vilka erfarenheter man själv har. De som inte märker nån skillnad klipper, de som fått problem gör det inte. Ingen vet hur din häst reagerar förrän du provat.
Min häst blev jätteful i pälsen när jag klippte sent o dessutom extra frusen därför väljer jag att inte klippa under vinterpälsfällningen om jag inte känner att jag måste men väljer hellre att lägga sista klippningen tidigare. Trots att jag inte har samma häst.
Däremot börjat jag klippa igen i april när sommarpälsen är på plats. Om behov finns givetvis.
Jag vet lika många som klipper och som inte gör det, alla efter egna erfarenheter, det är något man får bestämma själv och nåt 'rätt svar' finns inte. Därför tycker jag det är intressant att frågan kommer varje år.

@mumin det är en bra reflektion . Jag blir också så förvånad att samma fråga kommer upp hela tiden år efter år, och ffa myten om att klippa senast runt nyår för att inte "förstöra sommarpälsen" är så seglivad trots att under åren har det blivit praxis att "alla klipper sin häst" vilket iof även det kan reflekteras över .

Samtidigt blir jag undrande varför så många som klipper sina hästar, ändå undrar /inte förstår vad klippning innebär och hur hästens päls fungerar/dess syfte och ställer det i relation till individen och hur den hålls/brukas .

Ska hästen gå ute i hage dygnet runt hela vår-sommaren tex ?
Eller går den ute dagtid/halva dygnet och täckas när det regnar eller med flugtäcke under insektsperioden ?

Det spelar ju roll i sammanhanget minst sagt .

Vi helklipper sista vändan på senvintern/våren, i mitten/slutet av mars typ. Detta för att hästen ska ha eksemtäcke på sig så himla tidigt så det finns inte en suck att han har fällt all päls tills dess.

Vi har absolut inte märkt något konstigt med sommarpälsen alls, den ser lika fin ut som den har gjort tidigare år när vi inte gjort det - och tro mig, hästen är inne i värsta fällningsperioden när vi klipper!

Hej Alla !
Jag undrar då jag inte klippt häst alls tidigare men min ena häst har PPID och fäller mycket lite själv. Fick bort sista vinterpälsen i mitten av juli förra året så hästen behöver hjälp med att bli av med vinterpäls och jag vill inte klippa i hästens sommar päls.
Hästen kommer att ha täcke som anpassas efter kyla, blåst o nederbörd. Jag vet mycket väl vad pälsen gör på hästen och där för vill jag inte klippa bort sommar pälsen. Men hon behöver hjälp med att få bort sin mycket tjocka vinterpäls.
Tack för alla svar.
mvh
Pudlan

Hej Alla !
Jag undrar då jag inte klippt häst alls tidigare men min ena häst har PPID och fäller mycket lite själv. Fick bort sista vinterpälsen i mitten av juli förra året så hästen behöver hjälp med att bli av med vinterpäls och jag vill inte klippa i hästens sommar päls.
Hästen kommer att ha täcke som anpassas efter kyla, blåst o nederbörd. Jag vet mycket väl vad pälsen gör på hästen och där för vill jag inte klippa bort sommar pälsen. Men hon behöver hjälp med att få bort sin mycket tjocka vinterpäls.
Tack för alla svar.
mvh
Pudlan

klipp så snart du kan, är bättre att täcka lite extra de sista månaderna nu innan sommaren än att hästen går och svettas till augusti.

men åtminstone här nere i skåne så fäller hästarna redan nu, dvs ska man klippa så är det senast i januari om man inte vill skada sommarpälsen.

Hej Alla !
Tack för alla svar.
mvh
Pudlan

Med en sån är det ju sämre att inte klippa än att klippa. Så prova klipp nu, och prova klippa senare om det behövs. Och så får du se om det påverkar sommarpälsen. Gör det det får du ge honom insektstäcke och vid behov regntäcke.

Vissa hästar får ful sommarpäls av klippning för sent, andra ingen skillnad. Jmf med hästar som rakas över led för veterinära orsaker. Vissa får ful päls när den växer ut, andra växer det ut och syns inte alls. Så det finns inga garantier utan är bara att prova.

Alltså jag har svårt att förstå denna seglivade uppfattning att man "stör" någon päls om man klipper ...
Ja självklart "stör" man pälsen utifrån hur den är avsedd att fungera när man klipper ?
Det är liksom ingen skillnad mot hur päls på klippt häst växer ut allmänt .... Folk klipper hej vilt på tidiga hösten innan vinterpälsen satts klart . Känns det som ett problem hur ny päls sätts/växer ur ??

Är det ur estetisk synvinkel folk påstår detta eller funktionellt ?
För klipper man oavsett vilken av de två anledningarna i slutet av februari så finns liksom ingendera problem .
Haha, jag tänkte precis samma sak och suckade djupt när jag såg den här tråden och jag orkade inte ens gå in förens nu. :angel::cautious:

Om man 'kan' klippa beror helt på vilka erfarenheter man själv har. De som inte märker nån skillnad klipper, de som fått problem gör det inte. Ingen vet hur din häst reagerar förrän du provat.
Min häst blev jätteful i pälsen när jag klippte sent o dessutom extra frusen därför väljer jag att inte klippa under vinterpälsfällningen om jag inte känner att jag måste men väljer hellre att lägga sista klippningen tidigare. Trots att jag inte har samma häst.
Däremot börjat jag klippa igen i april när sommarpälsen är på plats. Om behov finns givetvis.
Jag vet lika många som klipper och som inte gör det, alla efter egna erfarenheter, det är något man får bestämma själv och nåt 'rätt svar' finns inte. Därför tycker jag det är intressant att frågan kommer varje år.
Vad för problem skulle en häst få utav klippning? Klipper man hästen så är man väl medveten om funktionen och varför man öht klipper hästen? Dvs man är medveten om att hästen behöver hjälp att hållas varm på vintern, vid regn och på sommaren från flugor och vind. Många hobbyryttare helklipper dock sina hästar utan att egentligen behöva, speciellt mot sommaren.

I mitt jobb helklipper jag våra tävlingshästar året om, ingen häst har haft problem med det någonsin. Jag har hållit på professionellt med hästar sedan år 2011 och ridit ännu längre, sedan jag var 7 år.

Jag har även hört en hel del trams, tex att om man en gång klipper i sommarpälsen så rubbas hela pälssättningen haha. Alltid har sånt sagts utav folk som har noll koll och knappt kan klippa ordentligt själva.

Det som är risken är ju att sommarpälsen kan få klipplinjer och se tråkigare ut i princip.

Eller så händer inget.

Och i extrema undantagsfall får man en kinesisk nakenhäst. Hänt mig en gång, vetefan vad som gick snett men när den fällde av klippta vinterpälsen fanns inte sommarpälsen under. Så helt kala fläckar, där det sen kom sommarpäls. När den väl kommit inget konstigt.

Jag klippte min gamling de senaste åren precis inför betessläpp i juni. Aldrig märkt av någon förstörd päls. Han var för varm och började fälla för sent.
Känner inte till någon som haft problem med för tidig eller för sen klippning. Tror att det är en skröna jag. Hår som klipps växer ut.

Viktigast tycker jag är funktion, inte om det är snyggt eller ej. Likaså bör klippning undvikas om man tänker bara för utseendet, hästen har sin päls av en anledning .. Sedan får man tänka på att klippt häst medför merjobb så som extra täcken etc. Klippta hästar kan tex bli solbrända lättare

Vad för problem skulle en häst få utav klippning? Klipper man hästen så är man väl medveten om funktionen och varför man öht klipper hästen? Dvs man är medveten om att hästen behöver hjälp att hållas varm på vintern, vid regn och på sommaren från flugor och vind. Många hobbyryttare helklipper dock sina hästar utan att egentligen behöva, speciellt mot sommaren.

Alltså nu surrar vi ju iväg lite på ämnet men jag håller med och svar : nej jag upplever INTE tyvärr att folk som klipper faktiskt förstår vad det innebär alltid - eller snarare alltför ofta !
Just helklippning av hobbyhästar har blivit norm tex... Klipper man så blir det helklippning för "så gör man" , "det är snyggast", så "gör alla andra" osv osv.

Sen står många där och undrar varför hästen fryser/ blivit spänd/känslig/dampig etc etc eftersom hästen i fråga går ute typ dygnet runt och inte rids hårdare än ren vanlig hobbyridning/träning/tävling /aktivitet .

Ämnet är jätteintressant tycker jag .

Förlåt dock till TS att det nu inte handlade om just ditt läge nu när du senare förklarat .
Men håller med de som svarat utifrån din förklaring att klipp nu snarast . Givetvis utifrån hästens diagnos så stör du mindre om du nu ändå är oroad över sommarpälsen . Din häst har ju en sjukdom, så då kan den inte riktigt klassas in under generell funktion ang hur den sätter/fäller päls .

Jag har hört att om man klipper sent så blir sommarpälsen sträv istället för mjuk, utseendemässigt eller funktionsmässigt har jag inte hört något om.

Jag har hört att om man klipper sent så blir sommarpälsen sträv istället för mjuk, utseendemässigt eller funktionsmässigt har jag inte hört något om.
Ja alltså du klipper ju av hårstråna som annars är mjuka och avsedda att kunna lägga sig/ställa sig/isolera och skydda .... Det påverkar funktionen å det grövsta och självklart blir en klippt hästs hårstrån sträva eftersom de just klippts /huggits av .
Det är lite grovt jämförbart samma utifrån hur klippt stubbat hår beter sig för dina ben som du ev rakar, eller män som rakar sig i ansiktet - per automatik blir utväxt sträv innan den fått vara ifred att återigen växa ut till en naturlig längd . Den största skillnaden är väl att våra klippta hårstrån inte påverkar hur vi hushåller med värme/reglerar vår temperatur /skyddar oss mot insekter osv ,på ett primärt vitalt sätt etc ;)

I mitt jobb helklipper jag våra tävlingshästar året om, ingen häst har haft problem med det någonsin. Jag har hållit på professionellt med hästar sedan år 2011 och ridit ännu längre, sedan jag var 7 år.

Jag har även hört en hel del trams, tex att om man en gång klipper i sommarpälsen så rubbas hela pälssättningen haha. Alltid har sånt sagts utav folk som har noll koll och knappt kan klippa ordentligt själva.

Man kan inte jämföra äpplen och päron, och därför är det omöjligt att svara på någon annans fråga om hur en specifik häst reagerar. De som benämns tävlingshästar är ofta varmblodiga ridhästar, som har ungefär lika mycket vinterpäls som min häst har sommarpäls. Dessa hästar hålls klippta och täckade och jag tror inte heller att det kan "hända" så mycket. Hästar som har betydligt mer päls, som klipps för att de har så mycket päls att de kan få hudproblem osv, där är också större risk att de reagerar för just det som folk pratar om, sena klippningar, eller när man klipper en fällande häst, för att det är rätt mycket päls vi pratar om. Förmodligen så "händer absolut ingenting" i 95% av fallen, men det är de andra % som folk hör talas om och det är som med allt annat.
Att det finns väldigt många som helklipper sina hästar utan att behov faktiskt finns det är helt sant (detta sker så väl hos hobbyryttaren som hos den så kallade tävlingshästen som klipps ständigt trots att den inte hade nån päls från början), men jag ser inte riktigt vad det har med ursprungsfrågan att göra, inte heller vad det har för betydelse att det finns folk som inte kan klippa snyggt? Det är inte om klippningen är snygg eller inte som är av relevans.
Hästar är individer som dessutom reagerar på yttre omständigheter. Det innebär att samma häst kan behöva olika klippning och olika täcken från år till år beroende på väder och vind, träningsintensitet osv. Det innebär också att hästarna inte alltid fäller vid exakt samma tidpunkt och därför ser olika ut. Därav kommer det att hästar reagerar olika på klippning beroende på tidpunkt. Det handlar om att hästar kan bli fula i pälsen och sånt händer ibland (hur många har inte sett alla klippa hästar som är alldeles gråa med långa svinborst under täcket och ser för jävliga ut), om man sen tycker det är ett problem är upp till var och en.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Atletix

Omröstningar