Nja inte direkt, även varmlblodiga hästar kan sätta ENORM vinterpäls om den lämnas ute utan täcke året om. Vi har flera oklippta hästar i grannstallet (dressyr) som inte klipps och ser ut som björnar.Man kan inte jämföra äpplen och päron, och därför är det omöjligt att svara på någon annans fråga om hur en specifik häst reagerar. De som benämns tävlingshästar är ofta varmblodiga ridhästar, som har ungefär lika mycket vinterpäls som min häst har sommarpäls. Dessa hästar hålls klippta och täckade och jag tror inte heller att det kan "hända" så mycket. Hästar som har betydligt mer päls, som klipps för att de har så mycket päls att de kan få hudproblem osv, där är också större risk att de reagerar för just det som folk pratar om, sena klippningar, eller när man klipper en fällande häst, för att det är rätt mycket päls vi pratar om. Förmodligen så "händer absolut ingenting" i 95% av fallen, men det är de andra % som folk hör talas om och det är som med allt annat.
Att det finns väldigt många som helklipper sina hästar utan att behov faktiskt finns det är helt sant (detta sker så väl hos hobbyryttaren som hos den så kallade tävlingshästen som klipps ständigt trots att den inte hade nån päls från början), men jag ser inte riktigt vad det har med ursprungsfrågan att göra, inte heller vad det har för betydelse att det finns folk som inte kan klippa snyggt? Det är inte om klippningen är snygg eller inte som är av relevans.
Hästar är individer som dessutom reagerar på yttre omständigheter. Det innebär att samma häst kan behöva olika klippning och olika täcken från år till år beroende på väder och vind, träningsintensitet osv. Det innebär också att hästarna inte alltid fäller vid exakt samma tidpunkt och därför ser olika ut. Därav kommer det att hästar reagerar olika på klippning beroende på tidpunkt. Det handlar om att hästar kan bli fula i pälsen och sånt händer ibland (hur många har inte sett alla klippa hästar som är alldeles gråa med långa svinborst under täcket och ser för jävliga ut), om man sen tycker det är ett problem är upp till var och en.
Det är klart att vissa strån växer fortare än andra, speciellt om man inte klipper jämnt.
Men att tro att det stör pälstillväxten är lite skevt.