Klippa sin häst på sommaren som har mycket päls som inte kan tappa den ordentligt

Mikaela1993

Trådstartare
Har en häst som har jätte svårt att släppa sin päls ordentligt och så vet inte om jag vågar klippa eller inte så vill gärna veta vad ni tycker om det.

Håller med ovanstående. Min häst har PPID och hon klipps året runt. Har dock inte behövt klippa lika ofta det senaste året sedan hon började medicineras. :)

Klipper sommartid vid behov (dvs när hästen tränas lite mer) men det är sommarpälsen. En ponny som alltid haft grov päls precis som sin far. Om den inte släppte pälsen som den skulle hade jag först velat undersöka varför. Och sedan får man vara beredd på att skydda med mot insekter. Vi har väldigt få här så därför vågade jag testa första gången och det gick bra.

En av mina har tät pch samtidigt tunn päls med många små hår. Denna klipps ett par gr om året annars klipps de andra efter behov.

Är det vinterpälsen du menar din inte har släppt ännu?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama