Klippa ponnyn nu?

B

benjamin

Har nu väntat hela våren på att ponnyn ska fälla men har ännu inte gjort det. Blir mycket svettig efter varje ridtur och inte minst tävling. Ponnyn ska gå ute på bete under hela juli och tävlas. Hur ska jag göra? Ska jag raka nu när han ska gå ute på nätterna eller ska jag låta honom bli svettig efter varje ridtur? Han får och jag har under hela året gett honom B-vitamin (shyfeeder) och chevinal. Köpte honom i vintras så jag vet inte hur han fällde förra sommaren. Tacksam för synpunkter!

Jag är ingen expert på området, men kan dela med mig av egna erfarenheter.
Klipper man nu så naggar man ju sommarpälsen, bara så att man vet. (Mest utseendemässigt.) Det bästa är väl om de får sköta fällningen själv, men endel kanske man "hjälper" genom att klippa.
Våran shettis tog VÄLDIGT lång tid på sig att fälla trots extra B-vitaminer och dyl. Hon var helt klart besvärad av att det kliade och var för varmt.
Vi klippte hela henne i slutet på maj/början på juni och det växte till sig på bara ett par veckor, sedan såg hon jättefin ut i pälsen.
Däremot om man har en häst som är känslig för knott och mygg och man ska ha den ute dygnet runt ska man nog passa sig för att klippa. Trots allt stör man ju hästens naturliga fällning.

Jag skulle klippa. Ev ha täcke på om nätterna är kalla ännu.

Vi har en gammal ponny i stallet som trortd b-vit och annat inte slöppt sin päls ordentligt, han kliade sig osv också...nu är han klippt, så visst kan du göra de,men som sagt..du naggar sommarpälsen ju...så utseéndemässig blir de ju "fel",men men..sånt man kan leva med ju!!

Det finns givetvis olika anledningar till att hästar inte fäller vinterpälsen. Min erfarenhet är att en del hästar som får B-vitamintillskott inte fäller all vinterpäls eller fäller mycket senare än andra hästar. Detta verkar även vara en gemensam nämnare hos alla er som skrivit inlägg på denna tråd att alla gett hästarna b-vit. Klipp på du, hästen klarar sig nu när det är sommar. Om knott m.m. blr för jobbiga får du väl ta in hästen på natten./Mayara

Klipp! Jag klipper min ena häst på sommaren, det blir inte fult och hästen mår dåligt av att ha så tjock päls. Men använd ett tunnt täcke när den är helt nyklippt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V