Klippa öronhåret ?

Sv: Klippa öronhåret ?

Är medryttare på 2 isisar med en massa öronhår (speciellt på vintern!) och jag klipper absolut inte. Välvårdat eller inte, det skyddar. Sen att det inte ens är mina hästar :)

Nä jag klipper inte min hästs öronhår..det är där för att skydda. Det enda jag klipper är svansen när den blir för lång och ca 5-10 cm i nacken för att undvika mantrassel i grimma och träns ;)

brukar klippa tussarna som sticker ut men inte inne i.. han gillar inte när man pillar för mycket med öronen

Nej, Nessie har inget hår i öronen :confused: Bara en pytteliten tofs längst ner vid roten på örat, men den sticker inte ut.
På hästar med hår i öronen har jag klippt det som sticker ut.

Jag klipper öronhåret på Mirage för att det ska se snyggt ut. Försöker att bara klippa på utsidan så att det är skydd inuti fortfarande.

Jag rakar bort nästa allt håret i öronen innan varje tävling. Enbart för syns skull... :D

klipper eftersom det ser bättre ut och samlas mindre smuts

Jag klipper tävlinghästar (travare) för att inte lugga dom när bomull och tussar ska i och ur.
Fölston och unghästar får ha dom ifred. Tofsarna som sticker ut kanske åker bort om jag är på trimningshumör...

Nej, jag klipper inte. Det har ju en funktion och skyddar mot insekter, smuts osv.

Mvh Huntress :)

jag klipper bort det som sticker ut ur öronen, tycker det ser mer välvårdat ut, när jag jobbade i england rakade eller klippte man bort allt, dom hästarna hade inte mycket hår någonstans... :smirk:

Jag klipper öronhåret på mina hästar, men bara det som sticker ut. Så de inte ser ut som loodjur :rofl:

Skulle aldrig falla mig in!

Min häst, ett halvblod, har fått öronhår för att skydda sina känsliga örongångar, och dom håren ska hon få behålla!

Görel skrev:
Skulle aldrig falla mig in!

Min häst, ett halvblod, har fått öronhår för att skydda sina känsliga örongångar, och dom håren ska hon få behålla!

Mina hästar har också känsliga örongångar, men för det behöver det ju inte HÄNGA ut :smirk: . Jag klipper allt som är utanför, det som finns innanför hjälper gott som skydd.

Kommer att tänka på min gamla klassföreståndare som hade både öron o näshår som stack ut :crazy:

Jag tror inte att min häst har många liknelser med din gamla klassföreståndare ;)

Skämt åsido så har inte min häst tussar som hänger ut från öronen. Dessutom tävlas hon inte, och är tänkt att ha som avelssto, så jag ser ingen anledning till att putsa hennes öron. Dessutom har jag aldrig tänkt på att hår i öronen skulle vara missprydande på hästar :o

Jag klipper hästen överallt med klippmaskinen på vintern... På sommaren är det nog bara de värsta "tofsarna" som ryker... om jag inte är på pysselhumör för då ryker allt... Dock inte innan ett bete om han ska gå där... Det är lite elakt med alla insekter...
Mycket snyggt med välklippta öron tycker jag....

Ja, jag klipper toffsarna som sticker UT ur öronen, dels för att dte är snyggare och för att inte nypa/dra hästen i håren när jag använder tussar.

Däremot hoppas jag att det inte är så många som klipper öronen på hästarna, utan håret i öronen ;)

Kolla in rasstandard så får man veta om din ras får klippas eller ej vad det gäller utställning .En del raser ska klippas ,flätas o.s.v när den ställs ut andra får absolut inte petas, på det ger poäng avdrag.

Jag klipper för att det ska se vårdat ut.. Det behövs inte mycket..
Jag klämmer i hop örat och klipper det som sticker ut... ;)

Jag tycker inte att det är snyggt med klippta hästar där det bara ser "fult" ut. Vem har sagt att det är snyggt att se ut så där???

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025