Klippa öronhåret ?

K

Koko_

Brukar ni klippa öronhåret på era hästar ? Om ja, varför ? om nej, varför inte ?

/Koko_

Sv: Klippa öronhåret ?

Jag klipper för att det ser mer vårdat ut och vi som har travare har ofta tussar i öronen, har hästen långa tussar då så nyper det när man tar ur o i tussarna.

Nej, har för mig att man enligt vårt tävlingsreglemente (islandshäst) att man inte får klippa (eller färga... :D ) hästen om det inte är av praktiska skäl.

jo, det brukar jag göra. jag gör det för att det ser mer "vårdat" ut och för att det annars fastnar lätt skit där..

Eftersom min häst inte är mer än 2 år så klipper jag inte öronhåren. Enda undantaget var när hon premierades. Då friserade jag dom jääääättelånga öronen :p . När hon blir äldre kommer jag att klippa dom lite lagom eftersom det ser mer vårdat ut och är lättare att hålla rent. Klippte en gång min gamla häst lite väl mycket så det flög in en fluga i örat på henne och det var INTE populärt. Stackarn... :crazy:

Varför skulle jag???!!!!
Håret är där för att skydda, så att det inte ska komma in skit i öronen......

Så, NEJ jag klipper inte...

såg att det blev lite konstigt.....

Långa hår i öronen nyps och drar när vi sätter i bommull eller andra tussar i öronen.

Klipper alltid eftersom det är snyggare när vi visar på utställning och för att det inte ska bli massa "gegg" i öronen. :)

Jag har aldrig klippt öronhåret på Besten.
Det klär henne, kallblodstravare som hon är, att likna ett lodjur...

Immer

Jag brukar klippa om jag ska ha bomull i öronen, för att inte lugga honom i öronhåret när jag ska ut med den sen :D

Ja det gör jag, ser mer vårdat ut samt att min häst ser
ganska dum ut med långa hårtussar i öronen.

Aldrig! Har en islänning som har massor av hår. Hon har tom skägg även nu på sommaren. Skäggiga damen brukar jag kalla henne! ;) På vår ras är det önskvärt med hår - framförallt man o svans förstås som det ju är en "dödssynd" att klippa! (Förutom svansen längst ner så att hästen inte trampar på den)...

Jag brukar klippa bort de tofsar som sticker ut ur öronen, inne i öronen har jag aldrig klippt...

Klipper öronen sommar som vinter, dels för att det ser mer välvårdat ut och dels praktiskt när man använder proppar/bomull nästan dagligen

Hej
Jag klipper öronhåret eftersom min häst får svamp i öronen precis den här perioden som är nu - nu börjar han få vinterpäls samtidigt som det fortfarande är varmt ute. Det blir för varmt ohc tätt och vips får han jätteont i öronen. Vet. konstaterade för flera år sedan att det var svamp och numera så klipper jag en eller två gånger när han har för mycket päls i förhållande till temperaturen och då klarar han sig från svampen. Ras? Islandshäst.

kotte

ja... klipper bort "tussarna" som dem flesta andra sagt, ser det mer vårdat ut.. ;)

Jag klipper inte inne i öronen eftersom håret är till för att skydda öronen. Däremot händer det att jag klipper öronhår så det inte spretar ut långt utanför örat.

Jag klipper för det ser mer vårdat ut.
Inte innuti örat men det ska inte sticka ut toffsar ur.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka