Klippa nu???

T

trolli

Har hästen på lösdrift,men går oftas med täcke på sig av olika anl. Är en kallblodstravare så han har ju lite päls. När jag är ute med han nu så blir han svettig efter ca 15-20 min. Längre och jobbigare turer sprutar svetten bokstavligt talat om honom. Tycker det är jobbigt med en sjöblöt häst,o så tar det ju sån tid innan han torkar plus att han är lite orkeslös,tror han skulle bli lite piggare av att få bli av med lite päls. Men han har inte varit klippt förut i vinter och har nu börjat lossa lite lite hår. Kan man klippa ändå nu ( tänkte en liten klippning,hals och bog) eller är det att bunkra upp med fleecetäcken???

Sv: Klippa nu???

visst kan man klippa, personligen vill inte jag klippa efter årsskifftet om det går att undvika pga. att det kan skada sommarpälsen i år och det blir "svinborst". då ser och känns pälen ganska tråkigt fram tills ny vinterpäls satts ;)

min har inga svinborts o ser jättefin o blank ut, klippte för ett par veckor sen.

Jag hals-klippte mina isbjörnar i början på veckan. Det finns ju olika åsikter om huruvida man skall klippa efter nyår, men tycker man att hästen är obekväm av svettandet så är det väl bättre att klippa och riskera lite fulare sommarpäls. Om inte annat så kan man ju pröva ett år o se om hästen och man själv är nöjd.

Har haft lite samma funderingar med min tant som gått oklippt hela vintern eftersom hon vart under igångsättning och inte är världens lättaste med klippmaskinen. Fast hon börjar fälla så fort det börjar bli lite soligt och över minusgrader och nu bor jag såpass långt söderut att hon nog tappar allting snart.

Det där med att man "kan förstöra sommarpälsen" tror jag är lite överskattat. Känner massor som har klippt "alldeles för sent" och deras pållar har haft hur fin päls som helst efter det.

Jag skulle ha klippt. Ett år helklippte jag ena ponny i början av maj och han fick jättefin sommarpäls. Har inte påverkat hans pälssättning/fällning/kvalité sedan den gången heller.
Om din häst ändå har täcke på sig ute så blir det ju inget extra-besvär med det heller. Skulle nog ha lagt till B-vitamin ett par veckor också.

Vi klipper hastarna aret runt har, och de har aldrig haft nagra problem av det, sa jag tycker mycket val du kan klippa nu

Jag HELKLIPPTE Krutrök för ca 3 veckor sedan. JUST för att slippa byta fleecetäcken 3 gånger innan han torkar..
NU så är han halvtorr redan när vi kommer in i stallet:D

Nästa år ska jag helklippa honom direkt och klippa tidigare än i oktober.. De fungerar inte att hålla igång honom annars.. Han svettas som en galning..

Anna-Carin

dom behöver inte få det, men dom kan få det. om hästen börjat sätta sin sommarpäls under vinterpälsen och den skadas. det syns när sommarpälsen kommit. det är då det kan bli "strävt" och "hård" päls. klart du inte ser det nu, hästen har ju inte haft fullt "pälsbyte" än ;). jag har själv råkat ut för att ena ponnyn fått "svinborst". jag va tvungen att klippa i början av feb. pga. fuktexem, så därför klipper inte jag efter årsskifftet om inte det är nödvändigt av någon anledning. har bekanta runt mig som "råkat ut" för samma

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 537
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
984
Hästvård har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom.. blir ingen helklippning utan någon form av...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Senast: Buck
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka