Klippa nu?

Ceciliaa

Trådstartare
Ja funderar på att klippa min häst nu då han blir väldigt svettig vi träning, när ja nämnde det i stallet sa en kvinna att man inte ska klippa dom efter jul.
Vad tycker ni, kan jag klippa honom nu eller ska ja låta bli?

Tacksam för svar

Sv: Klippa nu?

Hej!
Det är säkert inga problem att klippa nu. Jag klippte i mars förra året och sommarpälsen blev lika fin som vanligt!
MVH Wilden

När dom börjar tappa vinterpälsen är de försent att klippa. Kolla de precis upp de själv, så klipp på du.

Det är ju inte direkt jättelångt efter jul nu! ;)
Jag klippte i februari i år utan problem, men som sagt, jag hade inte chansat o klippt sen de börjat fälla. Ibland går det bra, men ibland blir det problem.. Men nu ska det inte vara några problem!

Klipp om den inte har börjat fälla! Det jag tycker är trist när man klipper för sent är att man får massa trista kanter som fortfarande syns i april... Men jag helklipper mina så det ända som är kvar är ben och huvud. Jag tänkte själv klippa ett par stycken i nästa vecka.

*kl*

vad för problem kan uppstå om man klipper försent, alltså när dom börjat fälla vinterpälsen?? Har hört detta många gånger, men aldrig fått svar på vad det blir för problem....
är det nån skillnad på om årets första klippning är "för sent" eller om man redan klippt hästen ett antal gånger den vintern tidigare??

Det är lite olika vad som kan hända.. Som sagt, på vissa hästar syns det inte alls, andra blir hemskt tråkiga i pälsen för att man "klippt av topparna" som inte hinner rätta till sig t ex. Sen kan det också helt enkelt vara svårare att klippa och få det snyggt när hästen fäller, just eftersom en massa päls är lös..
Största problemet som jag ser är de hästar som reagerar med att t ex sätta vinterpäls i juli för att de fått pälssättningen störd av att bli klippta för sent. Då måste man börja klippa den på sommaren för att den inte kan ha vinterpäls när det är 20 grader, och så kommer man in i en ond cirkel som är svår att komma ur.

Jag har aldrig chansat utan klippt mina hästar senast i februari och jag har inte haft några problem, däremot har jag sett samtliga av ovanstående exempel flertalet gånger.
Det som hände mig när jag klippte i februari i år var att hästen hade en synlig kant ganska länge (maj), syntes ju eftersom han var delklippt, men han var fin i pälsen annars. Nu klippte jag pållen igår, och hoppas att det blir sista gången för säsongen, för att slippa den kanten nästa vår..

Klart du kan :) Jag måste klippa min häst jätteofta pga av muggproblem:( (helklipper alltid då, ser så konstigt ut om man bara klippper benen:p) och jag klippte honom senaste idag och det funkade fint ;) Har klippt honom under hela året, t o m en gång på sommaren och han är alltid blank och fin i pälsen och jag har inte märkt av något. :)

Okej tack för alla svar =), då blir det förmodligen en klippning imorgon o sen får dom säga vad dom vill. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 933
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix