Sv: Klippa nu?
Det är lite olika vad som kan hända.. Som sagt, på vissa hästar syns det inte alls, andra blir hemskt tråkiga i pälsen för att man "klippt av topparna" som inte hinner rätta till sig t ex. Sen kan det också helt enkelt vara svårare att klippa och få det snyggt när hästen fäller, just eftersom en massa päls är lös..
Största problemet som jag ser är de hästar som reagerar med att t ex sätta vinterpäls i juli för att de fått pälssättningen störd av att bli klippta för sent. Då måste man börja klippa den på sommaren för att den inte kan ha vinterpäls när det är 20 grader, och så kommer man in i en ond cirkel som är svår att komma ur.
Jag har aldrig chansat utan klippt mina hästar senast i februari och jag har inte haft några problem, däremot har jag sett samtliga av ovanstående exempel flertalet gånger.
Det som hände mig när jag klippte i februari i år var att hästen hade en synlig kant ganska länge (maj), syntes ju eftersom han var delklippt, men han var fin i pälsen annars. Nu klippte jag pållen igår, och hoppas att det blir sista gången för säsongen, för att slippa den kanten nästa vår..