Klippa nu, vad kan hända?

Alexandra_W

Trådstartare
Ponnyn står på boxvila, stått 5 v, ska stå minst 4 till. Detta innebär ju att han inte får solljus, och hela hans system säger åt honom att nu är det höst och dags att byta päls.

Så han fäller kopiöst, ren höstfällning. Normalt fäller han inte alls såhär tidigt kanske ska tilläggas.

Jag funderar på att klippa honom nu, så han slipper få tjock päls alldeles för tidigt.

Men vad är det för risker med att klippa mitt i en fällning/sättning? Det jag inte vill är att permanent förstöra vinterpälsen så han behöver täckas sen i vinter när han får gå ute.

Jag har ju klippt i många år, men faktiskt inte förrän de fällt klart och satt vinterpälsen, då har jag klippt bort den. Och då växer den ju tillbaka (så man får klippa igen). Och vet att det kan bli knas om man klipper mitt i vårfällningen/sättningen av sommarpäls, men i höstfällningen/vintersättningen?

Sv: Klippa nu, vad kan hända?

Våra islänningar går ute dygnet runt och fäller kopiöst nu... Är ju flera som gör.
Jag skulle vänta tills han faktiskt satt en päls som är för varm, DÅ kan du ju klippa. För han bara fäller väl nu, men har inte blivit långhårig?

Ska han ändå inte göra nått jobb så spelar det väl ingen roll om han så sätter mammutpäls?

Han håller ju på och sätter vinterpäls med, men den är inte jättetjock än. Han har ganska tjock sommarpäls med btw, eller tät snarare.

Anledningen till att jag funderar på att klippa är två, dels slippa ha onödigt mycket päls i värmen, och dels för han ska kunna hållas renare och inte vara lika kliig. Han har ju eksem, och ganska lindrigt nu när han står inne hela tiden men lite knott letar det sig in. Och märkt han kliar mer både när han är skitig (dvs blir bättre efter bad, närmsta månaden inga bad dock), och när han fäller. Och just eftersom han står inne gör det ju inget om han är klippt.

Jag tror helt enkelt han skulle vara bekvämare närmsta månaden/månaderna klippt

Jaha, ja då är jag med. :D Ja då kan han nog tycka att det är skönt att få bli av med lite päls stackarn.

enligt min erfarenhet inga risker, förutom att nya pälsen kan bli ojämn. men isf är det ju bara att klippa igen, inget stort problem.

klipp hästen om den är för varm. en tjockpälsad häst blir ju varm bara av att gå i hagen en varm och solig dag.

Jag vill helst undvika täcke, bättre han får jobba lite för att hålla värmen :devil: Går ju åt några kalorier iaf. Men om den är ojämn går ju att stå ut med, och ingen fara om den inte blir fullt lika tjock som vanligt. Bara jag inte typ 'slår ut' pälssättningen så stackarn är nakenhäst hela vintern eller nåt.

Men då låter det som jag tryggt kan befria honom från pälsen nu då? Värsta som kan hända är att han ser ut som en rugguggla i vinter?

Jag vet många hästar som klipps tidigt o ingen har verkat få problem. Mitt gamla ponnysto sätter vinterpäls redan nu i augusti. Hon är 25 år och har gjort så de senaste 6-7 åren, så det har väl med åldern att göra eller något. Dock fäller hon av fint på våren o har fin sommarpäls i några månader. Inga bekymmer alls, hon får vinterpäls framåt hösten ändå. Förra året klippte vi andra gången i slutet av oktober o sedan behövde vi inte klippa mer.

Den blåögda klipptes ofta i augusti. Inga problem alls. Enda gången det blev problem var när jag klippte för sent på vintern så hon satte ingen ny "bra" päls förrän till hösten efter :eek: (Då hon fick fång... Kan ju ha varit något generalknas som började redan då, för hon har varit klippt konstiga säsonger innan).

Men då klippte ni sas 'mitt i' sättningen, eller väntade ni tills den satt vinterpälsen?

Jag har klippt mitt i vinterpälssättningen många ggr, det enda som hänt är att hästen fortsatt sätta päls i samma takt som innan och jag behövt klippa om inom en månad eftersom pälsen då varit för lång igen. Det är ju förmodligen bara positivt för dig eftersom du vill ha hästen utan täcke sen... går det för fort med återväxten så hinner du väl klippa en gång till också. Enda anledningen att vänta till sättningen är klar är som jag ser det att man då inte behöver klippa om lika många ggr eftersom de är mer färdiga med pälssättandet och återväxten går långsammare vilket är bra för lat matte ;)

Tänk på att han förmodligen blir mer insektskänslig bara, men du kanske har ett hyfsat "flygfäfritt" stall och då är det ju inga problem.

Hyfsat flugfäfritt ja, inte helt (eller jo, om jag inte har öppet, men nån stimulans lär han ju ha). Men han behandlas ju iaf med smörja pga eksemet, så det borde inte blir någon fara inbillar jag mig, iom att det är såpass lite insekter inne.

Sen ute har han ju iaf eksemtäcket, sen när han nu får komma ut igen.

Bra fråga det där. Jag antar att det klipptes lite under tiden också, hon arbetade ju hela tiden = svettades. Hon satte pälsen ganska fort dock.

Pälsen är väll det minsta problemet har du ingen sjukhage han kan stå i så han får vara ute och om han måste stå mjukt fyll sjukhagen med halm eller strö eller torv

Hej!

Hos oss fäller både araber, ponnyer och halvblod, så det har nog mindre med innevistelsen att göra än att det just i år är fällningstid just nu:-).

Och jag ser inte varför du inte skulle kunna klippa nu, om du vill, jag har börjat fundera i samma tankar jag. Din är ju dessutom eksemhäst, måste vara bättre at slippa lång svettig päls med mera kli i då.

/ Lavinia

Fullblodet fäller dock inte ett strå, och de brukar 'samköra'. Men många verkar fälla tidigt i år, tror det beror på var i landet man bor och hur vädret är?

Klipp inte under pälssättning eller under fällning om du ska klippa vänta tills att han har fält klart annars förstörs päls å du kan få problem

Har du varit med om det själv, eller så att säga 'bara' lärt dig det?

Ingen kritik alls, tänker mer på att flera i tråden tycks ha klippt i fällning utan några direkta problem? Om du har motsatt erfarenhet?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·
Hästvård Jag måste klippa min shettis nu, i princip hela ponnyn. Det jag funderar på är om det skulle gå att klippa längre ifrån huden? Normalt...
Svar
9
· Visningar
1 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar