Klippa ner lavendel?

ascha

Trådstartare
Jag har som lavendel som en låg häck runt våt uteplats och varje vår har jag klippt ner lavendeln rejält men funderar på om det är nödvändigt? Hur gör ni som har lavendel?

Jag har som lavendel som en låg häck runt våt uteplats och varje vår har jag klippt ner lavendeln rejält men funderar på om det är nödvändigt? Hur gör ni som har lavendel?

Jag tror inte min mamma någonsin klippte ner lavendeln (massor) som vi hade utanför huset när jag var barn. Jag var därför tvungen att googla. Svaret blev:
Det är tydligen inte nödvändigt varje år.
http://www.odla.nu/inspiration/att-beskara-lavendel

Min lavendel är fyra år gammal nu, och jag klipper bort det som växer utanför rabatten och vissna blommor bara. Annars klipper jag regelbundet under sommaren för att ta in buntar, och den verkar må väldigt bra :)

Det är inte nödvändigt, jag har tagit den lätta lösningen något år och struntat i det. I år är det dock nödvändigt, den har gått helt bärsärk och tagit över hela gången...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 933
Senast: TeamLundVer
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka