Klippa när?

F

Fladde

Japp för första gången på 3år har jag en häst som behöver klippas.
Dom andra pållarna hade sån fjantpäls som aldrig blev lång så alla trodde dom var klippta :p

Då min pålle redan börjat få mycket päls undrar jag när kan man klippa första gången?
Nått man ska tänka på?

Jag kommer få ta ut "vet" för att ge lugnade.
Kan man klippa på klinik?

Är det någon som varit med om att en häst fast den fått lugnade inte gått och klippa?
Är lite nervös för min då hon när hon ska sprutas i lederna kan kicka fast hon fått MYCKET lugnade och hon står mot en vägg för att inte ramla.

Sv: Klippa när?

Oj det lät besvärligt att ha en sån klipprädd häst :eek:

Fram i slutet på augusti skulle jag nog vänta till om jag vore som du, men det beror ju förstås på HUR bepälsad pållen är. Lycka Till i varje fall!

Jo något bersvärlig är hon..

Men jag vet ju att dom förra ägarna klippte henne med hjälp av lugnade så det borde gå.

Ok.
Just nu är hon under igångsättning så det är ju inte kris..

Några av våra hästar brukar få lugnande innan de klipps, då de som är lite sådär rädda och hoppar runt på tårna :S

Allt har gått finfint och de står oftast bara och halvsover.

Om du har tillgång till klippmaskin kan du ju börja öva redan nu. Ställ upp hästen på gången och sätt igång maskinen så hästen vänjer sig vid ljudet. Sen kan man försiktigt lägga maskinen mot hästens mage så den får känna vibrationerna utan att man klipper. Att tänka på när hästen får lugnande är att de ofta svettas av det och då kan man nypa dem med klippmaskinen.

Jag brukar stoppa bomull i öronen med så det dämpar ljudet, då står mina hästar som änglar :p

Vid september oktober brukar det vara lagomt att klippa... Min häst är också VÄLDIGT svår att klippa, då hon var yngre så hade de varit 6 personer och de hade spänt fast alla hennes ben så hon inte kunde sparkar :cry: så hon har inte så bra erfarenheter av klippning. Men med träning så har hon kunnas klippa utan lugnande, förra ägaren la ner mycket tid för att få henne lugnt då klippmaskinen kördes igång. Kan vara värt att börja träna henne så hon inte blir så rätt, kan ju vara jobbigt att behöva plegga VARJE gång hon ska klippas. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 294
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama