klippa manen

aglaonema

Trådstartare
Jag håller på med en unghäst som hatar saxar. Då man ska klippa manen försöker hon springa undan, sparkar, ställer sig på bakbenen. Tror att hästen är kittlig, har dock aldrig varit med om en häst som inte gillar att få manen klippt. Hur löser man på bästa sätt ett sånt här problem?

Sv: klippa manen

För övrigt får man inte klippa hovskägget heller och inte under magen, svansen går däremot bra men den behöver inte klippas. Hästen är 1 år gammal.:bump::bump::bump:

Varför skall du klippa manen redan nu då?
I mina ögon finns det ingen anledning att klippa detta redan nu på henne.
Fast man skall ju inte låta bli av den anledningen, allt är en träningssak.

Jag rycker min treårings man. Han har typ ingenting ändå.
Och han älskar det, vilket t.o.m kan ställa till problem ibland
när han skall veva med huvudet och njuta. Haha!

Min lösning: Ha hästen på ett ställe där den känner sig trygg och där den kan stå löst, boxen eller en liten hage brukar fungera bra.
Borsta hästen eller smek den eller vad du nu brukar göra för att få den att må gott. Ha saxen i ena handen och gör emellanåt lite klippljud med den. Reagerar hästen med oro så fortsätt klappa/borsta och fortsätt sedan med att göra ljuden.
Reagerar hästen starkt så kan det vara bra att gå iväg en bit från hästen och göra ljud och låta hästen själv bli nyfiken på vad som låter.

Jag klipper mina åringar, men då inte manen utan tofsarna som sticker ut ur öronen. Jag tycker helt klart det är ett moment värt att träna med en åring. Men viktigt är att inte ha bråttom, det kanske kommer ta 10, 20 eller 30 gånger innan man når resultatet att få klippa där man vill. Och träna inte detta varje dag heller, 2 gånger i veckan tycker jag är max.

/M

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar