Klippa manen.

L

Lantlolla

Okej, jag har ingen aning om vart jag skall lägga denna tråden, men verkar ju passa mest in här.
P1010013k.jpg

Min häst har väldigt lång man, enligt mig. Lite längre än nu än på bilden, och jag tycker den ser ovårdad ut!
Så jag funderar på att klippa den kort, inte kort så att den står upp (lär den inte gör ändå) men kort.
Men jag vet inte hur kort?
Hade tänkt att klippa så lite mer än hälften va kvar, och sen rycka manen för jag vill inte ha det så där jämt.

Men jag vet inte, några förslag ?
Gärna bilder på hästars manar, och tips

Sen har min häst iår börjat klia sig på svansen, någon som vet varför han kan ha gjort de. Okej ni känner inte hästen men någon som har en aning om varför en häst vid 19 års ålder som aldrig kliat svansen innan har börjat nu ?

Eller ja för några månader sen, nu är det rätt lugnt, men växer så himla långsamt.

Tips om allt mottages gärna!

Sv: Klippa manen.

Klipp så kort som du tycker, den växer ju alltid ut igen :)
Men lite mer än hälften av manen ska du i alla fall klippa av (tycker jag, men det är jag det :p )

Mjo men jag tnäkte att eftersom jag skall rycka den med så blir den ju rätt mycket kortare ändå sen.. så jag vet inte riktigt... kanske skönt för hästarna med kortare man under sommar halvåret ?

Mjo sant, men den kommer ju inte bli för kort.. inga bilder eller liknande på fina manar ?

Väldigt lång man?:eek: hehe tycker inte jag i alla fall att h*n har. Nää jag skoja bara jag förstår va du menar. ;) Vad gör man när man rycker manen?

Den där längden på manen ska ju inte vara nå problem att rycka ner, tycker inte att du ska klippa det blir såå fult, men det är ju var jag tycker:P

jo jag tycker med det blir fult att klippa, därför jag vill klippa först och rycka sen.. för annars måste jag rycka igenom manen tre fyra gånger.. och de tar sååå lång tid!

Sen har min häst iår börjat klia sig på svansen, någon som vet varför han kan ha gjort de. Okej ni känner inte hästen men någon som har en aning om varför en häst vid 19 års ålder som aldrig kliat svansen innan har börjat nu ?

Är den avmaskad? Annars kan det ju vara därför som han kliar svansen...

Det där är ju en jättekort man ju !
Mina hästars manar når ner till benen på dom :)
Vallackens man är snart 1meter på dom längsta stråna ..
Hästar är stolta över sina manar o svansar ju !

Nu tog jag mig friheten att photoshopa lite snabbt på din bild, blev inte så bra och din häst råkade få lite konstig färg på halsen men nu är det ju manen som är poängen!;)

Jag tycker att du skall börja klippa den i den här längden först och sedan klippa den kortare cm för cm tills du blir nöjd.
(Klipp dock rakare än vad jag gjort på bilden!;) :rofl: )

brinhst.jpg

Jag tycker hästar som kan ha lång man ska få ha det:smirk: men det är jobbigt när man ska tävla:crazy: tjocka knoppar:D ;)

danne017.jpg
[/IMG]

Hsten06042.jpg
[/IMG]

Hejsan, alltså ni får inte tolka mig fel, för jag älskar hästar med lång man. Bara det att min krake inte kan får så mycket längre man, och nu ser den bara.. hemsk ut!, därför jag vill klippa den.

Tack till dig som gjorde Photoshop bilden, dock vill jag inte att manen skall vara så jämn, så därför tänkte jag klippa ganska kort och sen rycka den, för han passar bra i det, bara det inte så så stripigt och fult ut som det gör nu :(

skall se nästa vecka, eller till helgen nästa vecka om jag kan sätta igång.
Hästarna fick vara ute för första gången inatt så nu fäller de extremt mycket!!

Jag skall förseten ta lite bättre bilder på hans man och pannlugg innan jag börjar. Måte göra ngt åt pannluggen med tror jag!

Halva längden ungefär. Använd trimkniv så ser blir den inte tunn ut och blir mer naturlig ut.

Fast det kan vara bra att de har ngt att vifta med mot flugorna.

Hejsan, alltså ni får inte tolka mig fel,

Nej nej, absolut inte, man måste få tycka olika:D Jag bruka få komentarer på mina hästar ibland på träningarna, en del bara älska hästar med lång man och en del tycker det ser ovårdat ut, men det bero ju på, tycker jag:smirk: Alla gör som de vill:bow:

Framförallt bra på sommarn, skyddar mot flugor och fän;)

Hmm, det här med att klippa manen brukar aldrig bli snyggt!

Det verkar som din häst har ganska tunn man redan, men börja med att rycka den till lagom tjocklek. Sen använder du trimkniv för att "ta av den" i lagom längd. Det brukar bli ett snyggt resultat och det är dessutom väldigt enkelt (blir något fel brukar det inte synas jätteväl).
(man kan avsluta med att rycka till den lite lätt oxå)

Då ser den naturligt kort ut och inte spikrakt.

Det var bara ett tips!

Så lycka till hur du än gör!

När man rycker manen, rycker man bort några tagelstrån i taget från mankammen, för att få den kortare och tunnare.

Hej igen allihopa, i onsdags tog jag lite nyare bilder på manen och svansen. Så ser ni lite hur hemsk den ser ut, som sagt funderar jag på att klippa den först sen rycka för att den inte skall bli så "rak"

Funderar på att börja på med detta idag, då jag ändå inte kan rida (tappat en sko den uslingen)

Här är några på manen, vad kan man föresten göra med hans lilla pannlugg ?
Olympus008-1.jpg

Olympus011.jpg

Ledsen för at than ser lite hemsk ut i ansiktet, men han har inte fällt av sig all päls ännu :P för för jäkligt ut!

Här kommer en bild på svansen. Det kan kanske vara mask för han har ju börjat klia tre månader eller något sedan vi bytte bete och stall. Men deras hästar har inte detta vad säger man.. symptom :P eller hur det stavas. Svansen ser inte riktigt så hemswk ut, bara att han har tunn svans ivanliga fall så endel av blixten gick igen de korta hår som fanns där :P
Olympus007-1.jpg

inga svar, eller tycken ?
Hm två av bilderna funkar inte, lägger upp dem igen:
manen:
Olympus008.jpg

Svansen:
Olympus007.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
846
Senast: Mia_R
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 324
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka