klippa manen?

A

Anja586

Vad är det som blir så himla fult om man klipper manen istället för att rycka den? har läst några trådar och fick uppfattningen av att det varf ör att det blir en "kant"? är det så ni tycker eller? hästens man sosm jag ska klippa är väldigt tunn, så då borde det ju inte bli liksom en sån tjock, page, kant där? eller....? hur ska man undvika det "fula" med att klippa manen och vad är det ni tycker är fult?

hästen är otroligt känslig det är därför jag tänkte klippa den.

Sv: klippa manen?

om man har en häst/ponny med tjock man så blir de en kant som oftast inte är snygg eller så står mannen åt alla håll o kanter .men har man en häst som är svår ryckt kan man använda en urtunigs sax o klippa med , eller så klipper man upp lite i ner kanten så blir inte den raka kanten några förslag för att slippa" den fula kanten " men de finns dom som tycker de är snyggt med hel rak kant smaken är olika

Jag klipper min, hon hatar att bli ryckt och jag finner ingen anledning att göra det.
Har tom fått beröm för min fint ryckta man :smirk: .

jag klipper först i den längd jag vill ha den och sedan "naggar" jag med saxen i topparna, ibland blir det lite "stora" klipp och ibland bara lite ruffsning.
En rak kant är inte snyggt... men hellre det än att tvinga en häst som inte vill att bli ryckt.
Hästarna ska inte lida för våran fåfänga.

Tjock man blir sällan snyggt klippt, de ser ut som en karikatyr av dalmas.

En TUNN man däremot kan man klippa så den ser ryckt ut! Jag klipper valackens man, han har fjantigt tunn man och det finns liksom inte riktigt tillräckligt med man att rycka, då blir det etts trå hör och ett strå där kvar typ. Så jag klipper (med sax eller maskin) och det ser ryckt ut. Men när jag klippte B-ponnystackaren när jag var liten så grät pappa i princip, stackarn såg ut som han var en 'pottklippt dalmas'. Så hade han TJOCK kallblodsman med.

jag klipper, sen rycker jag lite för att det inte ska bli så fult. men jag orkar inte hålla på och rycka hela manen, även om jag bara gör det typ 2 ggr/år.. hon har typ 1 dm man iaf.

Klipper mina 2 hästars manar. Gör som ovanstående naggar kanterna lite så det inte blir en så rak linje. Min ena dam hatar att bli ryckt.

Det finns trim-knivar som man kan skära manen med och då ser den ryckt ut. Kniven kan man ju använda intill mankammen om man vill att manen ska bli tunnare, som på en ryckt häst eller på den längd man vill ha om hästen har tunn man och man inte vill gra den ännu tunnare.

En tjock man kan man klippa snyggt om man kammar över den på den på fel sida av halsen och klipper rakt av. När man sedan kammar över den på rätt sida ser den "uppklippt" ut.

..ännu bättre blir det med en sk. urtunnings sax, dvs en "hackig" sax. använder det, och vänder dessutom manen från andra sidan först. ser helt ryckt ut, blir jättefint som alternativ till att rycka på riktigt.

jag tycker det blir snyggast när man klipper om man håller saxen nerifrån rakt upp mot mankammen, om du fattar, och "naggar" precis som en del andra skrivit

tycker själv att det är fruktansvärt fult med "pottklippta" hästar och skulle själv aldrig visa mig på en sådan :smirk:

jag är stallets hästfrisör och, skryt, bra på att rycka snyggt, men ingen av mina hästar har gått att rycka manen på...suck...

Tunna manar kan man väl använda en trimkniv eller en sax (huga) på, men tjockare manar blir ju bara som en Prins Valiant frisyr om man enbart klipper den! Såna manar behövs tunnas ut.

Jag ryckte en man för första gången i mitt liv i söndags... Innan dess har min syster alltid varit den som ryckt manar åt mig (vaddå, jag lat ;) ?) Men fick faktiskt beröm av vår nya stallkamrat som tyckte att jag skulle rycka hennes hästs man också. Seger för mig :banana: !

Jag har några hästar som inte gillar att bli ryckta, och jag anser att det är grymt att göra det om det är obehagligt för hästen. Klipp som frisörerna alltså inte rakt av utan vinkla saxen uppåt då ser det ryckt ut fast det är klippt, tunna ut manen gör man med kniv eller uttunningssax...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 323
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat