Klippa klorna

L

_Liljan

Hej.

Min killes dvärgpincher som är 1,5 år vägrar samarbeta när vi ska klippa klorna.

Igår övade jag i typ 30 minuter att få honom att sitta framför mig och lyfta tassen.
Tillslut funkade det faktiskt med att jag till och med fick ta fram klosaxen och klippa en klo! Woho!
Men sen var det kört. (nej jag klippte inte för långt in så det gjorde ont) Och nu idag får jag inte ens ta i hans tass!

Jag försökte göra samma sak igen, att han satt framför mig och jag fick hålla tassen, men det gåår inte...

Nån som har ett skitbra tips kanske?

Sv: Klippa klorna

Lägg hunden på rygg i ditt knä, klipp klorna snabbt men lugnt och gör inte så stor grej av det.

Jag kan endast hålla med i vad "Haukur" redan skrivit. Framförallt, ta det lugnt och gör ingen grej av det även fast ni är medvetna om att det varit problem tidigare.

Tro mig, det hade aldrig funkat att lagt han på rygg och "inte gjort så grej av det". Provade det.

Nu låg han och halv-sov, jag och mamma kliade honom, sen tog jag tag i tassen och klippte tre klor :D
Det är alltså så man ska göra, låta honom sova, hehe.

Om det är ett jättebra tips vet jag inte då mina inte är speciellt besvärliga med detta.
Men jag brukar "passa" på att klippa klorna efter en dag med mycket aktiviteter då hundarna är sådär jätteslöa och inte bryr sig om vad man gör med dem knappt.Värt ett försök kanske?

Annars håller jag med föregående om att inte göra så stor grej av det.Ta tassen,mjukt men bestämt och klipp.Beröm om hon är still.Försök göra det ganska snabbt och ge en liten godbit när ni är färdiga.

Äsch klippa klor måste man göra oavsett...

Fjollar sig hunden säg till den, Zaga var super löjlig i början men sedan jag började vara bestämd och beslutsam så fungerar det mycket bättre.

Lägg hunden i ditt knä eller lägg den på sidan, funkar med våran hund. Försök att inte göra så stor grej av dte hela...och ge lite godis efteråt...det brukar gå hem;)

Vidar är skitjobbig att klippa klor..
han sprattlar vilket resulterar i att jag måste hålla fast honom lite mer, och han blir knäpp.. Dock (!) idag så gick det sketabra :D blev så stolt kunde ta alla fyra tassar på mindre än 5 minuter och berömmde honom Överdrivet (!) när ja klippt en klo :) så, skam den som ger sig :P

Fjollar sig hunden säg till den, Zaga var super löjlig i början men sedan jag började vara bestämd och beslutsam så fungerar det mycket bättre.

Duktig tjeja!! :bow:

Jag kan bara hålla med, här fjompar man sig inte. Vi klipper alla klor på en gång även på ovana hundar.

om man riskerar att bli av med ansiktet då? munkorg? min tik skulle aldrig tolerera att bli fasthållen och klippt. hon får panik direkt.

(har inga problem med kloklippning, har mutat henne att ligga stilla och har nu en hund som kastar sig på marken och spretar med tassarna när hon ser klotången)

Det är kanske lite annorlunda när man tagit en omplacering eftersom man inte vet allt som hänt.

Du vet ju att Minina varit utsatt i sina tidigare hem, därför reagerar hon kanske som hon gör.

om man riskerar att bli av med ansiktet då? munkorg?

Ja. Det är väl självklart att man sätter på munkorg om man ska klippa klor/borsta/trimma en hund som kan hugga. Man ska inte behöva riskera sitt eget skinn men klippa klor måste man göra oavsett om hunden är skarp eller inte.

Jag har en hund som inte gillar klotången,och det är lögn i helvete att lära henne att den är ofarlig..45kg hund kastar man inte runt med hur som helst..Vad hon har varit med om tidigare i sitt liv med kloklippning,det vet jag inte..

Men jag använde i början en rejäl rasp,numera kör jag med slipmaskin,och det går kanon!

Agree. Lovis satt och TJÖT av ilska (mamma och jag satt snarare och småfnissade åt synen av en 12 veckors gammal sheltie av storlek miniatyr med humör: arg :angel: ) den första (?) gången men sedan har hon skött sig exemplariskt.

detta med att vara bestämd funkar allafall inte.
han sprattlar som en sprattel-gubbe.
Man vill ju inte hålla fast honom så han får jätte panik heller.

Så tänkte jag också först när det gäller Zaga.

Men Allide fick mig på andra tankar och nu fungerar kloklippning jätte bra..

Hunden känner att du tycker situationen är jobbig.

Lägg hunden på rygg i ditt knä, klipp klorna snabbt men lugnt och gör inte så stor grej av det.

NEJ, tryck inte ner hunden på rygg om den tycker det är obehagligt att klippa klorna. Det var först när jag slutade med det som jag kunde klippa klorna utan problem på min hund.

Min andra hund hade alltid varit lätt att klippa på, tills en instruktör trycka ner henne på rygg och skulle visa några nybörjare hur man klipper klorna. Tog ett tag sen efter det innan det gick bra att klippa igen.

Men visst, vissa funkar det säkert på.

På mina hundar funkar det bättre om jag håller i dom så lite som möjligt så dom inte känner sig fasthållna. Antingen sitter dom framför mig eller så ligger dom på sidan framför mig.

Senast ändrad av en moderator:

jo tack ... det var ina problem att klippa loppan i början, men sen råkade jag klippa för långt och hon tjöt, sen blev jag sjukt nervös.

Idag gick det lite bättre, men hon sprattlade precis när jag skulle klippa och det bara pissade blod... men loppan sa inte ett ljud om det, så efter att ha lindat tassen fortsatte jag och det gick bra.

NEJ, tryck inte ner hunden på rygg om den tycker det är obehagligt att klippa klorna. Det var först när jag slutade med det som jag kunde klippa klorna utan problem på min hund.

Tryck ner och tryck ner... Jag sitter ner själv och sätter/halvlägger hunden i mitt knä med ryggen mot min mage, då har jag bra grepp utan att hunden känner sig fasthållen. Jag har gjort likadant på alla våra hundar och även kompisars hundar i alla storlekar och även på katterna. Har hittills alltid funkar bra.

man kan ju också låta bli att stressa hunden och på det sättet slippa bli biten. min hund lägger sig självmant och sträcker fram tassarna. enklare kan det inte bli.

Liknande trådar

Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 393
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 833
Senast: paradiset
·
B
Hundhälsa Jag vet inte vad jag ska göra, jag behöver era råd....:confused: Det är så att jag har en Jack russel hane som är 6år. Han har alltid...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
21 330
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Vår hund blir 6 år nu i höst. Av en mindre sällskapsras. Han har aldrig tyckt det är speciellt roligt att klippa klorna men har liksom...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka