klippa klorna?

zoccer_wadd

Trådstartare
jag undrar hur ni andra gör som har inne katter!? klipper ni klorna på dem??
har min första inne katt nu och hon fastnar över allt med sina klor! skall jag klippa dem? har aldrig klippt klorna på en katt tidigare så jag är lite osäker på det. har bara haft ute katter tidigare med så jag har aldrig behövt klippa dem.
Min katt har klöspelar och sådanna saker men hon fastnar ändå över allt med klorna!
hur tycker ni att jag skall göra!

Sv: klippa klorna?

Jag klipper klorna på båda mina, eftersom vi åker på utställning i mellan åt så måste klorna vara klippta :) Har man bra med klösmöjligheter inne och man märker att katten själv håller sina klor i trim, då tycker jag inte man behöver klippa dom. Verkar det som ett problem för katten tycker jag du ska klippa dom en liten bit iaf, innekatter har inte samma "behov" av sina klor som utekatter :)

Jag klipper klorna på båda mina, eftersom vi åker på utställning i mellan åt så måste klorna vara klippta :) Har man bra med klösmöjligheter inne och man märker att katten själv håller sina klor i trim, då tycker jag inte man behöver klippa dom. Verkar det som ett problem för katten tycker jag du ska klippa dom en liten bit iaf, innekatter har inte samma "behov" av sina klor som utekatter :)

Ja har oxå tänkt på det, för min andra katt som är hos min mamma(13 år och ute katt) är inte alls lika dan i klorna som min inne katt är. kanske skall testa att klippa dem.
alltså hon fastnar i allt mattor, soffan, sängen, kläder mm
jag tror inte hon lider så mycket för att hon fastnar men det är nog mer jag som är trött på att ha söndriga saker för att hon har fastnat där! kan oxå påpeka att hon inte vässar klorna någon annanstans än på klöspelaren!

Jag klipper klorna på dom två av mina som är tama:angel:
Dels för att spara på mig själv och möbler och dels för att risken när katterna fastnar med klorna är att dom gör illa sig.
Det är lättare att klippa kattklor än hundklor för man ser precis var pulpan går iom att klorna är lite genomskinliga.

Ja har oxå tänkt på det, för min andra katt som är hos min mamma(13 år och ute katt) är inte alls lika dan i klorna som min inne katt är. kanske skall testa att klippa dem.
alltså hon fastnar i allt mattor, soffan, sängen, kläder mm
jag tror inte hon lider så mycket för att hon fastnar men det är nog mer jag som är trött på att ha söndriga saker för att hon har fastnat där! kan oxå påpeka att hon inte vässar klorna någon annanstans än på klöspelaren!

Då tycker jag du ska klippa klorna på henne :)

skall försöka göra det! men jag är bara så rädd för att klippa i pulpan! men jag skall allt testa att göra det! har blodstop fall jag skulle klippa för långt!

ska du komma åt pulpan får du klippa väldigt långt... det räcker kanske att ta någon mm längst ut, bara så hon inte fastnar? Man ser pulpan jätte tydligt på kattklor :)

ska du komma åt pulpan får du klippa väldigt långt... det räcker kanske att ta någon mm längst ut, bara så hon inte fastnar? Man ser pulpan jätte tydligt på kattklor :)

kollade på henne nu! sen syns ganska så bra, skall testa att klippa henne snart! så får vi se hur det går!

tack för hjälpen!

Det va så lite. Lycka till! :)

hehe nu har jag gjort mig ovän med henne för resten av mitt liv! nej så illa var det inte, klorna är nu klippta fast det var lite protest från hennes sida! hunden och sköldpaddan åkte oxå på en kloklippning! så alla djuren har fina klor nu! :)

Alltså, på min kattunge, jag har klippt hennes klor några gånger, men jag kan verkligen inte se pulpan på henne! Jag har iofs aldrig lyckats klippa henne för jag tar så lite lite..men ändå!

Okej..det kanske syns tydligare sen då? Ska försöka klippa klorna idag, kom på att det var ett tag sen när jag såg den här tråden. Kisse blir så arg på mig då bara, hon tycker inte om att bli fasthållen!

Det skulle jag tro, den brukar inte synas så mycket när dom är små :)

Haha, nä det finns nog ingen katt som gillar det, jag brukat ta mina när dom ligger o sover och hoppas på att bli färdig innan dom kvicknar till helt :)

haha, vad smart. ska testa det! fast hon är så jädra livlig så hon sover som aldrig djupt nästan..men jag ska lurpassa på hon :P

Ett tips för att klippa kattens klor. Om det går, lär den att ligga på rygg i knäet. Låt den mysa där och pilla på tassarna, kanske klia mellan tårna om kissen gillar det. Kanske klappa, mysa magen lite osv. När katten ligger bekvämt i knäet så så har man väldigt lätt för att se och komma åt klorna när de ska klippas.

Min ena katt nästan lägger sig i famnen och håller fram tassen själv. Han tycker sååå mycket om att bli kloklippt, särskilt om man kliar lite mellan trampdynorna. Däremot så ligger honan mer spänd. Tack o lov har hon vita, genomskinliga klor så det går extra fort att klippa dem. Men hon accepterar att ligga så under den korta tid det tar att klippa klorna.

Min katt älskar att klippa klorna, han sträcker fram de själv nästan.

vi måste klippa då vi inte vill få förstörda möbler och katten fastnar om vi inte klipper dom.

Ett tips är att linda in katten i en stor handduk eller filt o sen bara lirka ut den tassen som ska bli klippt.:D

Så fort mina kissar börjar fastna åker klotången fram direkt. Den ena kissen lägger jag på rygg i knät och klipper både bak- och framklor. Hon är van vid det sen hon var liten och det är inga som helst problem.

Den andra kissen kom till mig som vuxen och hade troligen aldrig fått sina klor klippta innan. Det tog ett par år innan vi kom överens om detta. Henne kan man inte lägga på rygg, så jag har henne mellan knäna och tar upp en framtass i taget och klipper. Bak brukar jag låta bli. Kan inte klippa dom ensam, utan gör det bara då och då när husse håller henne i famnen. Då går det bra.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama