Klippa klorna eller ej?

S

Svalan

Brukar ni få klorna klippta på era katter eller inte? Själv klipper jag inte mina katters klor eftersom jag tror att de sköter klovården själva genom att skrapa på klösbrädan.

Sv: Klippa klorna eller ej?

Jag klipper faktiskt mina katters klor. de går mkt ute och har klösbräda men de är fortfarande väldigt långa och vassa. så därför klipper jag dem...

Jag klipper mina katters klor ca 1 gång per månad. De har klösträd som de använder flitigt men klorna blir ändå väldigt långa och vassa efter ett tag. Och det tar ju bara 5 minuter så är det färdigt sedan, och så slipper det göra så ont att bli "mjölktrampad" på när vi gosar. :D

/Erica

Jag klipper mina katters klor ca 1 gång per månad. De har klösträd som de använder flitigt men klorna blir ändå väldigt långa och vassa efter ett tag. Och det tar ju bara 5 minuter så är det färdigt sedan, och så slipper det göra så ont att bli "mjölktrampad" på när vi gosar. :D

/Erica

Ja klipper katternas oxå ca en gång i månaden. ja, det blir mycket mysigare att kela med dem utan vassa klor :D :D

fast på mina katter tar det längre än 5 min :D de avskyr att få klorna klippta...är ju så tråkigt tycker dem! de blir rastlösa väldigt snabbt mina små bebisar :love: :D

Jag har bara sett gamla katter som inte har skött klorna själva.

Jag klipper dem var 10:e dag. Deras uppfattning om klovård- hålla dem så långa och vassa som möjligt, är inte förenlig med min. Skaderisken är stor när de leker, en klo i ögat är inte något man kan göra ogjort.

Brukar ni få klorna klippta på era katter eller inte? Själv klipper jag inte mina katters klor eftersom jag tror att de sköter klovården själva genom att skrapa på klösbrädan.

Nä, vi klipper dem själva. Det går på ett par minuter. Går de ute slipar de ner klorna rätt bra, men när de är inne så klipper vi dem. Våra katter har för övrigt samma uppfattning som Sassys om vad som är god klovård.

Jag klipper klorna på dom varje - varannan vecka dels för att dom itne ska skada varandra vid lek, dels för att inte jag vill ha fartränder överallt och dels för att spara på mina möbler:angel:

enda gången jag klippt klorna var när jag hade en gammal katt som inte "orkade" klösa ner dem till vettig nivå. det "klapprade" när han gick.

Jag klipper på mina, som är enbart innekatter. De klöser oftast inte ner dem tillräckligt, plus att jag inte vill att de ska ha så vassa klor då de leker, eller ifall de bråkar.

Jag klipper på mina, som är enbart innekatter. De klöser oftast inte ner dem tillräckligt, plus att jag inte vill att de ska ha så vassa klor då de leker, eller ifall de bråkar.

Katters mål är inte att "klösa ner" sina klor utan att vässa dom så dom blir supervassa;)

Eftersom mina är utekatter så klipper jag dem inte. Jag förutsätter att de behöver dem.
Det är inte lika roligt - för mig - när de myser i mitt knä dock.
Klösbrädorna brukar mer fungera som revirmarkering än klofixning.

Jo, jag vet, men de slits ju ner av klösandet också, beroende på var de klöser och hur mycket. Hur som helst vill jag varken att de ska ha långa eller vassa klor.

De slits inte ner, de slits vassare :devil:
En skön klösbräda river av det yttersta skalet på varje klo (kattklor är som lökar) och under väntar nya, vassa spetsar.

Exakt. Såna där skal från klor dammsuger jag upp i drivor. Och under varje skal finns en ännu vassare klo. Klipper självklart klorna på dem.

är det bara jag som inte störs av mina katters klor? förutom när de hoppar upp i knät och "häver" sig upp med tassarna när man inte har byxor/tröjja :confused:

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
727
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25