Klippa kallblod?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Hur många klipper sina kallblod?
Har ni täcke på dom, isf, i vilka lägen/klimat har ni täcken?
Hurdan klippning gör ni?

Sv: Klippa kallblod?

Jag klipper de som används mycket o då svettas en del. Då klipper jag halsen o under magen men lämnar ett "täcke" över ryggen på dem. Funkar fint tycker jag o så slipper jag all lera o elände i den långa raggen under magen. Lägger täcke på när det är äckligt väder eller riktigt kallt. Det märks rätt fort o lätt när o hur mycket de måste ha täcke på sig. Jag klipper o täckar hellre än att ha dem smutsiga o blöta hela tiden...

Helklipper mitt kallblod och låter henne gå täckad jämt. Stalltäcke inne och regntäcke ute nu, sen under vintern har hon dubbla täcken. (Ibland tredubbla)

Jag klipper min med för han svettas så mkt annars. Han har bara täcke om det hällregnar eller om det är jätte kallt ute.

Till alla: vad menar ni med jättekallt?
Bor i stockholm så här blir det ju aldrig -25 som det blir i norrland liksom..

Även detta till alla:
Om man gör typ en såndär "halvklippning" lr vad det heter,
där man klipper hals, mage, ben men inte ryggen och rumpan, kommer han frysa då om det är typ 15 minus ute?
Han har aldrig varit klippt förut och aldrig haft ett täcke på sig nämligen, vill inte börja täcka honom om det inte är absolut nödvändigt.

Om du klipper bör du täcka.
Tycker att det låter konstigt i ovanstående inlägg där man klipper utan att täcka, du tar bort hästens försvar mot väder utan att ersätta det??? :eek:

Jag helklipper och täckar fullt för att hålla värme och slippa snabb återväxt av "mammutpäls". Nu står min (icke kbl men grövre hbl) med 100 gr regntäcke + ett extra regn vid skitväder. Snart åker ett mer fodrat täcke på.

WB

http://www.freewebs.com/superbullterrier/waldemarii.htm

Ja absolut! Vi måste helt enkelt.

Ska faktiskt klippa vår kallblodstravare nästa helg. Han har inte satt all sin vinterpäls ännu men svettas floder vid arbete vilket tar lång tid att torka.

Vi brukar klippa hela halsen och sedan i en sned linje som börjar vid mankens början och som går snett ner mot buken. Lite mer än halva magen undertill blir alltså klippt. Hoppas du fattar :D

Han går "naken" fortfarande, vi har väl en 11-15 grader på dagarna, men om det regnar mycket får han ett ofodrat regntäcke.

När det blir kallt har han ett vintertäcke som inte är så tjockt - kanske 150 gr foder i det tror jag. Han fryser bara om han blir våt.

Även detta till alla:
där man klipper hals, mage, ben men inte ryggen och rumpan, kommer han frysa då om det är typ 15 minus ute?
Han har aldrig varit klippt förut och aldrig haft ett täcke på sig nämligen, vill inte börja täcka honom om det inte är absolut nödvändigt.

Jag halvklipper hästen dvs halsen och en linje från manken och snett ner mot buken. Våra vintrar här är inte så fasligt kalla (däremot blöta) men blir det minusgrader så täckar jag absolut. Behöver inte vara så fasligt tjockt täcke :)

Till alla: vad menar ni med jättekallt?
Bor i stockholm så här blir det ju aldrig -25 som det blir i norrland liksom..

Jag tycker att jättekallt är ungefär -30. Bor i norrland och vi har ju rätt ofta -25 till - 37 grader om vintern.
Hästen däremot tycker det är dags att gå in när det är kallare än -20.

Tycker eg inte man ska bry sig så mkt om hur kallt det är, lyssna till hästen istället.

Jag bodde förr i Hälsingland. Täckade endast hästar som var sjuka. Kallblodet jobbade hårt i skog + i ridning, klipptes ej. Aldrig täcke annat än direkt efter hårt jobb då hon stod inne i stallet och vilade, torkade och åt hö innan hon fick gå ut igen oavsett väder/temperatur. Aldrig sjuk!

Däremot varmblodstravaren, som täckats redan som föl fick jag höra:eek:, var lite frusen av sig men det berodde på att han inte var ok i kroppen. Täckades med ett lätt fodrat täcke för att hålla honom varm och torr.

När jag bodde däruppe var det inte ovanligt med temperaturer mellan minus 27 till minus 37 och mina hästar frös inte...minns mina dräktiga ston som inte ville gå in till värme och mat när det var minus 34...*skakar på huvudet*...dom var så nöjd att vara ute i friska luften istället:cool:

Jag täckar fortfarande inte, klipper inte och mina hästar jobbar hårt, tränar för tävling. Täckar möjligen när temperaturen är mellan plus 5 och minus 5. Varmare eller kallare väder = Inget täcke!

Däremot får dom mat...mycket mat...hela tiden. Har bra hagar med vindskydd.

Ah, hade inte heller tänkt att täcka det minsta (förutom svettis) ifall jag inte klippte, men nu måste jag nog klippa..
Men det verkar som att de flesta behöver täcke om de är halvklippta och går ut på dagarna i sthlm iaf..

pälsen växer ju ut efterhand.
nyklippt häst och hällregn = täcke.
så det beror på väder och hur fort pälsen växer ut igen.

Japp, klippte igår :) Och det var ju passande för det är nämligen över 20+ grader ute i dag, annars hade hon gått och svettats i hagen.
Fleecefodrat regntäcke bara vid skitkasst väder eller om det är kallt ute och honär svettig.

Även detta till alla:

Klipper du bara halva så kan dom normalt gå utan täcke när det är någorlunda väder - dvs max några minusgrader och inte snö/regnrusk. Uppehåll och nollgradigt kan nog de flesta gå utan täcke, iaf kallblod.
Men det brukar vara svårt att bestämma dag för dag om man ska täcka elelr inte, man vet ju inte hur vädret ändrar sig under dagen och oftast har man ju inte möjlighet till att gå ta på/av/byta täcke efter vädret. Därför brukar de flesta ha en vana att alltid ha täcke på dom - i många stall (kallstall) får de dessutom ha samma täcke ( t ex vintertäcket) på även inne, man tar bara av dom över natten om de är genomblöta (blöta även inuti).

Jag halvklippte min nordis varje vinter, sen fick hon ha ett tunnare termotäcke på sig varje dag oftast. Ibland ett fodrat regntäcke.
det är lite svårt när man inte själv är där o släpper ut på morgonen och bestämma dag för dag om och vilket täcke som hon skulle ha så det fick helt enkelt bli samma nästan jämt (förutom då täcket blivit blött rätt igenom, då fick den torka ett par dagar och hon hade då ett annat torrt täcke på sig).

Har ett 20-årig Tinker korsning som sätter mycket vinterpäls, Klipper en halvklippning + ner på benen och hela magen och bak över skanken, kallar denna variant för "Tinkerklippning":rofl:Eftersom vi bor i skåne vid kusten har vi mkt blåst och regn från sidan så vi börjar med regntäcke när vädret blir "räligare";) blir det ett fleestäcke under regntäcket. Vid minusgrader och blötsnö/regn åker vintertäcket på, låter kanske mycket för er som har ordentligt kallt men skånsk vinter är något som inte kan beskrivas måste upplevas:crazy:

Han går "naken" fortfarande, vi har väl en 11-15 grader på dagarna, men om det regnar mycket får han ett ofodrat regntäcke.

vilket är det värsta du kan lägga på en häst! ett ofodrat täcket håller visserligen regnet borta, men all värme som hästen alstrar för att hålla sig varm under täcket försvinner rakt ut, eftersom det inte finns nått som håller kvar värmen under täcket. detta resulterar i att hästen börjar altsra mer värme för att hålla sig varm och börjar såsmåningom att frysa. om du kollar på häst som går med ofodrat regntäcke på sig när det regnar syns det jättetydligt, det ångar rejäjlt av dom! det är värmen som alstarar, som bara försviner rakt ut. då är det snällare och bättre och låta dom gå nakna. då kan don rugga upp pälsen (om dom har nån kvar) och behålla värmen lite bättre iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka