Klippa kallblod?

Sv: Klippa kallblod?

Min är klippt typ "halvklippning".
Nedre delen av halsen, bogen, magen och en bit på bakbenen.
Han har varit helklippt och det var ett helvete med alla dessa attans täcken som det bara vart skav av, mur mycker bogskydd/olika täcken man hade!
allt pga av regnskållor, hade sååå mycket regn förra året. I år ska han bara vara halvklippt och regntäcke på om det blir regn igen!*skratt*

Vad tycker du man ska ha då?

ett fodrat regntäcke såklart. :idea: eller naken om det är tillräckligt varmt och hästen inte är känslig.

men minsta blåst eller rugg, på med ett fodrat regntäcke. eller lägg ett fleectäcke eller ett tunnt stalltäcke under, så hästen får lite hjälp att hålla kvar värmen mot kroppen.:banana:

iår ska killen klippas, han blir väldigt långhårig o han ska hållas igång hela vintern så det blir nödvändigt. men jag vet inte hur han ska klippas :confused: spårklippning kanske?

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Om du klipper bör du täcka.
Tycker att det låter konstigt i ovanstående inlägg där man klipper utan att täcka, du tar bort hästens försvar mot väder utan att ersätta det??? :eek:

Jag helklipper och täckar fullt för att hålla värme och slippa snabb återväxt av "mammutpäls". Nu står min (icke kbl men grövre hbl) med 100 gr regntäcke + ett extra regn vid skitväder. Snart åker ett mer fodrat täcke på.

WB

http://www.freewebs.com/superbullterrier/waldemarii.htm

Det beror ju på vad för väder det är och hur mycket hästen är klippt, är den känslig eller inte osv. Nordisen är klippt och går utan täcke för tillfället, hon fryser INTE utan mår alldeles utmärkt. Hon visar mycket tydligt när något är fel så vi skulle märka om hon frös eller tyckte vädret var obehagligt. Nej då hon står och käkar gräs mitt ute i ösregnet, ca 10 grader ute (detta var igår efter 5 timmars regn).

Okey, hade utan bakbenen förförra vintern men hon blev svettig där så klippte så förra vintern, det blir samma i år ev. lite mer.

Jag ska klippa mina 2 nordisar på fredag, klipper allt utom huvud och ben. Sen får de gå med tunnt regntäcke ca 1 vecka, utan om det är sol, med om det är ruskväder.

Sen har pälsen börjat växa ut och de får gå utan täcke tills nästa höst då de ska klippas igen.
Gör detta för 4:e året och det har hittills fungerat superbra, hästarna får vinterpäls men ser inte ut som mammutar.

/M

Jag tänkte också klippa min kallblodstravare i år, gjorde det på min förra men det är typ 20 år sedan...

Vilka tips har ni för att få det snyggt och jämnt? Var är bäst att börja osv.

Hon går med fri tillgång på hö hela tiden men ett lite fodrat regntäcke kommer hon att få på sig.

börja på halsen, där är dom vana att bli hanterade och tycker inte att d e lika läskigt som om du hade börjat på rumpan. klappa hästen med maskinen först och vänj den vid sladden. sätt igång maskinen och stryk på halsen med handen tills hästen är lugn, sen är det bara att börja. lycka till!

pälsen har mycket svårare att ställa sig upp om hästen rids, den funktionen minskar just där sadel/ vojlock ligger.
pälsen blir plattare där.
sadelläget är känsligt ställe som är mycket exponerat för regn.
min häst fixar det inte oklippt eller ej.

Jag helklipper min nordistravare, även huvud och ben. Har täcke på jämt! Men dock varierar tjockleken på täckena efter hur kallt det är ute.
Ska klippa honom om ca 2-3 veckor.

Jag ska klippa min nordsvenska travare, jaktklippning eller spårklippning. Han har ett termotäcke och ett ofodrar regntäcke uppepå. :)
Jag klipper honom för han blir så otroligt svettig och tar väldigt lång tid att torka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka