Klippa i mars eller ej?

A

Anna981

Mina hästar kommer hem från sina fodervärdar 1 mars. Då kommer de att tränas hårt och tävlas, därför undrar jag om det är okej att klippa hästarna så sent? De har inte blivit klippt innan.
Att göra första klippningen i mars känns lite bakvänt. Har dessutom hört att man kan rubba hästens naturliga pälssättning.
De kommer att gå ute ca 10 timmar per dag oh dessutom stå i kallstall så det känns ju som att de behöver sin päls.
Ska jag klippa eller hålla ut till de fäller vinterpälsen?

Sv: Klippa i mars eller ej?

Det är klart att det går att klippa men som du säger det kan hända att du rubbar pälsen.Men om du inte vill klippa hela .klipp bara halva så kallad jaktklippning.

Hej ! Det är ingen fara för hästens del om du klipper den så sent, deras pälssättning/fällning styrs av ljuset, inte klippmaskinen :)
Däremot är det terror för klippmaskinen att klippa en häst som redan börjat fälla, se till att du rengör den med jämna mellanrum när du klipper och se till att den inte blir för varm.

Hej!

En tjej jag känner hade förra året en mycket långhårig pålle, som led mycket av sin långa päls och blev svettig bara han tittade på en sadel. Hon satte sej och ringde runt till diverse olika kliniker och veterinärer och fick det entydiga svaret att det är ingen fara att klippa sent, det stör inte sommarpälsen, det är bara att klippa på. Där jag jobbade förrut klippte vi vissa hästar fram till sommarbetet, för deras päls ville inte släppa. De fick jättefin sommarpäls, så klipp på du bara!/ Lavinia, ifrågasätter allt

Ja, det är konstigt att det där att det står lite här och var att man inte ska klippa efter februari-månad "för att det kan störa sommarpälsen"...

Själv har jag klippt i april till o med och inget konstigt hände med sommarpälsen!

Hej!
Det är absolut ingen fara för hästen att helklippas i mars.
Se till att täcka den bara så den inte blir kall.

Anledningen till att man brukar "säga" att hästarna inte ska klippas sent på vintern är att de börjar sätta sommarpäls då. Klipper man sent, och hästen har hunnit börja sätta sommarpälsen redan. så klipper man av toppen av sommarpälsstråna. Då kan hästens päls uppfattas som lite grövre och mindre glansig när vinterpälsen trillat av.

Anna

Det spelar nog ingen roll pälsmässigt sett. Men tro mig, om man tycker att det är jobbigt när hästen fäller långa vinterpälshårstrån, så är det outhärdligt med korta avklippta hårstrån. Dom kilar sig in och fastnar överallt!

Jag skulle råda att klippa hela hästen i så fall. Jag köpte en gång en häst som var klippt på våren och hon hade olika glans i pällsen där hon var klippt/inte klippt. Såg väldigt knepigt ut.
:smirk:

Det går helt utmärkt, har gjort det många ggr! Har klippt i juni och august också för den delen, inte haft några problem med pälsen, och det har blivit snyggt.

Men klipp HELA hästen! Annars risikerar du att det blir fult på dom oklippta partierna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 457
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka