Klippa i kylan?

the_connemara

Trådstartare
Hur mycket skjuter ni på klippningar när det är så här kallt som det är i större delen av Sverige? Har ni lite koll på vädret innan ni bestämmer er för att klippa eller klippa om nu vintertid? Eller klipper ni ändå?

Sv: Klippa i kylan?

Jag klipper ändå om det inte är en häst jag vet är frusen av sig t ex.

Jag klippte igår jag, lyckades omedvetet pricka in så idag är kallaste dagen hitills (minus 22).

Jag håller gärna ett öga på väderleken och är det nån enstaka svinkall dag skjuter jag lite på det, men som det är nu när det är och förbli kallt, då klipper jag ändå utom fryslortar.

Måste fråga: Varför klipper man en häst mitt i vintern i 20 graders kyla? Jag kan möjligen förstå det om man rider i ett varmt ridhus dagligen, tränar och tävlar på högre nivå men en oinriden unghäst i kallstall som går ute i djup snö hela dagarna. Varför? :confused: Det känns som helt emot allt sunt förnuft.

Till TS: Jag skulle inte klippa nu i denna kyla.

Jag klipper, oavsett om det är kallar eller ej någon dag. Hästen är bra täckad både ute och inne så att hon inte fryser ändå, och hon måste vara klippt för ridningens skull.

Måste fråga: Varför klipper man en häst mitt i vintern i 20 graders kyla? Jag kan möjligen förstå det om man rider i ett varmt ridhus dagligen, tränar och tävlar på högre nivå men en oinriden unghäst i kallstall som går ute i djup snö hela dagarna. Varför? :confused: Det känns som helt emot allt sunt förnuft..

Jag tror iofs du läst även det, men helt enkelt för att se vad som påverkar hullet bäst. För HONOM spelar det ju ingen som helst roll. Han fryser inte oavsett vilket. För MIG blir det mer jobb, men det tar jag gärna om de kan få viktkurvan att gå åt rätt håll igen.

Annars skulle jag inte klippt honom mer än han var klippt innan, och fortsatt ha honom otäckad.

jag hade tänkt att klippa idag. men jag ångrade mig när jag insåg hur jävla kallt det är... -25...

men vi tränar hårt och han blir svettig... jag tror att det blir klippning i morgon ifall det är mildare. ska träna i helgen, och jag tror att det är värre att bli svettig och sen åka transport och kanske börja eftersvettas och bli kall då...

Hästen är klippt för 3 månader sedan och jag tänkte "fuskklippa"... hals, huvud och framben typ...

han är ordentligt täckad och får massa stråfoder och är endast ute ca 5-6 timmar omdagen. jag tror han mår bättre av att inte svettas... va tror ni?

Varför skulle han gå ner mer i vikt med täcke på än sin egen vinterpäls? För täcke måste han ju ha om han är nyklippt i denna kyla

Varför skulle han gå ner mer i vikt med täcke på än sin egen vinterpäls? För täcke måste han ju ha om han är nyklippt i denna kyla

Jadu, bra fråga. Men so far så när jag klippte första gången, lite mindre omfattande än nu, men ändå rejält (så rejält de flesta trodde han skulle frysa, jag var inte säker själv) så han frös inte en enda dag, men han gick ner i början.

Sen stannade det, och vände. Via lite input från andra, och viss forskning som finns på andra djurslag om att de ändrar sin metabolism när det blir vinter och kallt, och detta kan påverka insulinkänslighet etc, rent teoretiskt blir det när det gäller häst dock. Då han vände uppåt igen när kylan kom, så kändes det dock inte helt ologiskt. Så jag provade lägga på täcke, för att se om jag den vägen kunde 'lura' kroppen lite att det inte alls var vargavinter. Dvs jag såg till att han blev VARMARE än han varit innan, och inte kände av vind etc på samma vis.

Han gick ner, ganska ordentligt, vi hade ett nytt lägstarekord. Sen gick tiden och pälsen växte, och han la på sig igen. DÅ minskade jag maten ännu mer, men inget resultat.

Så, nu är helt enkelt ett försök att se om klippt + täckad (för SJÄLVKLART täckas han med den klippningen) kan få snurr på det och lura kroppen.

Misslyckas det, så får jag krångla med täcken, men för HONOM är det ingen skillnad, han är varm och gosig ändå. Idag är han (tack vare att jag underskattade hans egen förmåga att hålla värmen) ironiskt nog varmare än någonsin i vinter (för varm), på årets so far kallaste dag. Så det går ju ingen nöd på honom.

jag hade tänkt att klippa idag. men jag ångrade mig när jag insåg hur jävla kallt det är... -25...

men vi tränar hårt och han blir svettig... jag tror att det blir klippning i morgon ifall det är mildare. ska träna i helgen, och jag tror att det är värre att bli svettig och sen åka transport och kanske börja eftersvettas och bli kall då...

Hästen är klippt för 3 månader sedan och jag tänkte "fuskklippa"... hals, huvud och framben typ...

han är ordentligt täckad och får massa stråfoder och är endast ute ca 5-6 timmar omdagen. jag tror han mår bättre av att inte svettas... va tror ni?

Om du är orolig kan du kanske klippa bara lite idag, undersidan av halsen och mellan frambenen t ex, i den omattning som känns okej? Gör mycket för svettningen, men inte så mycket för värmehållningen? Liten kompromiss? Även om jag tror det går utmärkt att klippa efter det du beskriver =)

Inget, jag klipper ändå eftersom svetten i pälsen gör mer skada vid den här kylan än om de blir klippta. Pälsen torkar ju så mycket snabbare, dessutom komfort klipper jag bara hals och lite på bogen.

nej jag klipper aldrig när det är så kallt!

ser till att klippa innan värsta kylan kommer så att hästen inte är helt naken när det är 20 minus. den behöver inte vara rakad till skinnet för att inte svettas när det är så kallt, gör inget om den har lite längre päls.:)

Jag klipper helst när det är milt väder. Känns taskigt att klippa när det är mkt kallt. Då väntar jag hellre lite.

Jag klipper ändå.
Hästen svettas kopiöst mycket och det tar timmar innan han torkar annars. Han kan inte stå inne själv så det är bara att välja mellan att låta bli att rida eller släppa ut en svettig häst...
Jag klippte honom för någon månad sen och han var ganska långhårig nu så det var dags igen.
Han är ordentligt täckad och är inte frysen av sig!

Måste fråga: Varför klipper man en häst mitt i vintern i 20 graders kyla? Jag kan möjligen förstå det om man rider i ett varmt ridhus dagligen, tränar och tävlar på högre nivå men en oinriden unghäst i kallstall som går ute i djup snö hela dagarna. Varför? :confused: Det känns som helt emot allt sunt förnuft.

Jag skulle klippa min nu om det hade behövts, utan att tveka. Han rids inte mer än kanske en skrittur på en kvart just nu men om hans päls blir för lång och han blir minsta lilla svettig/fuktig blommar det upp ett fint exem på svansen/rumpan vilket kräver veterinärvård och smärtstillande. Nu verkar hans päls inte växa så mycket, den har hållt sej lika lång i två månader nu så förhoppningsvis blir det ingen klippning på ett tag. Men om den hade varit lång hade han blivit klippt även om det varit -30 ute.

Jag tycker det beror på hur man rider osv. Jag är själv inte så sugen på att rida när det är superkallt så då kan man lika gärna vänta tills det är några grader varmare. Men om man planerar att träna ordentligt och hästen blir svettig så är det bättre att klippa och sen eventuellt täcka lite extra.

Till TS: Jag skulle inte klippa nu i denna kyla.
Instämmer.

Jag klippte mina för flera månader sen o det har växt ut alldeles lagom.
Min stora svettas kopiöst mkt även på huvudet, men i denna kyla- Nej knappt alls- trots delvis utväxt.
Förra vintern klippte jag inte alls- för att de inte reds mer än ute i skogen.

Jag är uppväxt med att man klipper senast i nov.- ja när det var riktiga vintrar förr iallafall.

Man kan faktiskt kolla prognoserna o rids hästen inte alls- så varför i hela friden.

Banta... det får man göra på andra sätt!

Klipper man nu måste man ersätta pälsen med täcke o vari ligger då vinsten:confused:

Om pälsen växer ut snabbt igen- ja då har ,man inte ersatt hårväxten tillräckligt- såvida att den har fällt klart.

Helklipper aldrig hästar! Isåfall bara halsen, magen, där dom svettas mest! Det är riktigt kallt om vintern och lätt att dom fryser, så jag skulle aldrig helklippt!

obs, lägg aldrig på dubbla täcken, blir dom för varma så stannar svetten i det första täcket, och då blir dom nerkylda!

jag klippte första gången i slutet på sept, andra gången i slutet på okt. sedan tänkte jag att pälsen skulle få växa ut lite som han kunde ha nytta av på vintern.
hade eg tänkt klippa vid nyår men har valt att avvakta tills det blir varmare. han har gått lugnt de senaste veckorna så har inte ngt behov av att klippa honom nu, men nästa vecka hade jag tänkt sätta igång honom igen.. jag hoppas det blir varmare till nästa vecka!

Jag klipper inte i denna kylan och inte efter årsskiftet, men annars håller jag koll på vädret någon vecka innan klippningen. Är inte på några högre tävlingsnivåer, har inget varmstall och ingen uppvärmd manege att rida i, så nu är en klippning uteslutet för vår del.

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 107
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 220
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar