Sv: Klippa i kylan?
Varför skulle han gå ner mer i vikt med täcke på än sin egen vinterpäls? För täcke måste han ju ha om han är nyklippt i denna kyla
Jadu, bra fråga. Men so far så när jag klippte första gången, lite mindre omfattande än nu, men ändå rejält (så rejält de flesta trodde han skulle frysa, jag var inte säker själv) så han frös inte en enda dag, men han gick ner i början.
Sen stannade det, och vände. Via lite input från andra, och viss forskning som finns på andra djurslag om att de ändrar sin metabolism när det blir vinter och kallt, och detta kan påverka insulinkänslighet etc, rent teoretiskt blir det när det gäller häst dock. Då han vände uppåt igen när kylan kom, så kändes det dock inte helt ologiskt. Så jag provade lägga på täcke, för att se om jag den vägen kunde 'lura' kroppen lite att det inte alls var vargavinter. Dvs jag såg till att han blev VARMARE än han varit innan, och inte kände av vind etc på samma vis.
Han gick ner, ganska ordentligt, vi hade ett nytt lägstarekord. Sen gick tiden och pälsen växte, och han la på sig igen. DÅ minskade jag maten ännu mer, men inget resultat.
Så, nu är helt enkelt ett försök att se om klippt + täckad (för SJÄLVKLART täckas han med den klippningen) kan få snurr på det och lura kroppen.
Misslyckas det, så får jag krångla med täcken, men för HONOM är det ingen skillnad, han är varm och gosig ändå. Idag är han (tack vare att jag underskattade hans egen förmåga att hålla värmen) ironiskt nog varmare än någonsin i vinter (för varm), på årets so far kallaste dag. Så det går ju ingen nöd på honom.