Klippa huvudet?

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Någon som gör det? Alltså klipper hela huvidet inte bara ganachen? (bra stavning på den). Jag står lie i valet och kvalet. Vill veta hur ni gör. För och nackdelar.

Har en häst som i övrigt helklipps, svettars jättemycket och står nu dyblöt med sin långa päls i huvudet flera timmar innan han är torr. kan väl inte vara så bra. Har aldrig klippt hela huvudet någon gång. Vet ej om man ska.

Vad tror ni? vilket är bäst? Rakad eller blöt och kall?

Sv: Klippa huvudet?

Någon som gör det? Alltså klipper hela huvidet inte bara ganachen? (bra stavning på den). Jag står lie i valet och kvalet. Vill veta hur ni gör. För och nackdelar.

Har en häst som i övrigt helklipps, svettars jättemycket och står nu dyblöt med sin långa päls i huvudet flera timmar innan han är torr. kan väl inte vara så bra. Har aldrig klippt hela huvudet någon gång. Vet ej om man ska.

Vad tror ni? vilket är bäst? Rakad eller blöt och kall?

Jösses, det vill jag se bild på :eek:

Jag klipper alltid hela huvudet. Tycker att det är jättefult när man sparar håret på huvudet men klipper resten av kroppen.

Jag klipper inte huvudet på min häst eftersom jag inte vet om det skulle gå att göra utan att han får lugnande (snäll att klippa för övrigt) men om det funkar är det väl bara att klippa ;)

Vi klipper exakt hela hästen från hovarna och hela huvudet. Blir mkt snyggt och effektivt. Hästarna torkar snabbt och kan gå ut i hagen efter ridning.

Vad ville du se bild på? :confused:

Hästen är jättesnäll att klippa så det blir nog inga problem. Får prova det i morgon då, Blir ju inte först ut i alla fall..

Tack så mycket för tipsen :bow:

jag klippte hela huvudet på min ena häst här om dagen eftersom han hade så extremt mkt päls där, typ shettispäls... var verkligen gott att bli av med tyckte han.

har hästen mkt päls och är 110% trygg på klippmaskinen så tycker jag det är okej att klippa huvudet. men annars är det fruktansvärt onödigt! mina två andra hästar har hela huvudet kvar.

Han har typ också shettis päls, eller björnpäls:D Han står spm en klubbad säl när man klipper så det ska nog inte vara några problem. Har klippt öronen på honom innan för dom ser bara ut som två små bollar annars..

här är en bild på min med klippt huvud
DSCN1753.jpg

varför skulle det skada att hästen är blöt om huvudet? Hästar reglerar ej sin värme via huvudet över huvud taget.

håller med Centaur, fullkomlig överkurs att klippa huvudet om hästen tycker det är det minsta lilla konstigt att bli klippt. utöver det, är det enbart en estetisk fråga, inte en komfort fråga för hästen se ovan.

Nu är han klippt, hela pollen, allt utom från knät och ner fram och från hasen bak. Har jätte mycket hovskägg så det får vara kvar. Han va jätte duktig, rörde inte en fena, trots att man står där och vänder och vrider och pillar. Får se hur det fungerar med huvudet nu. lär ju få klippa en gång till i vinter. Va tredje nu.:laugh:

Min har också björnpäls, men jag klipper inte huvudet på henne pga att hon inte tycker om att ha klippmaskinen där.
Överallt utom vid huvudet går bra, och då låter jag henne givetvis slippa det.

Jag har kommit halvvägs. Skall klippa hela huvudet då min är precis som din. Klippte det mesta igår. Till och med skapet. (snuttegubbe som han litar på mig)

Hoppas få allting klart i helgen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 751
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka