Klippa hästen till hösten

L

Love_Maya

Hej!

Försökte hitta en annan tråd om det här, men lyckades inte så jag gör en ny.

Jag har en klippmaskin & jag tänkte klippa min varmblodiga travare till hösten/vintern eftersom det blir så jobbigt med fällningen & det här året tappade hon vikten då med, kom & tänka på det nu när jag skrev den här tråden & det kan ju varit därför hon tappade mycket vikt, för att hon fällde..

När brukar man börja att klippa dem? Tar man allt på samma dag? Om man aldrig klippt hästen & männsikan aldrig klippt förrut (helklippning) ska man ha någon van till hjälp? Ska man klippa fler gånger än 1 gång på vinterhalvåret? Isåfall med hur många månaders/veckors mellanrum? Är helklippning allt förrutom vid sadelläget? Benen med? Inte huvudet va? :angel: Ja, kommer säkert på fler frågor senare ;) Är ju bra att fråga det här i tid :p

Kram

Sv: Klippa hästen till hösten

Jag brukar klippa i oktober o sen en gång strax efter nyår. Men det är valfritt, jag känner både såna som bara klipper i oktober(ungefär) o de som bara klipper i början på året.

Själv brukar jag börja lite lätt på halsen, vill inte börja vid huvudet direkt, för min häst är så rädd om sina öron:p O jag klipper allt samma dag... Sen om du inte vet hur hästen är att klippa vore det kanske bra att ha ngn rutinerad "klippare" med sig... iaf hästen tycker det är obehagligt!

Jag har aldrig sett ngn som klippt hela benen! :crazy: Men halva däremot;) O en del av huvudet, vid ganschen ungefär...:banana:

/Caroline

Okej :) Tack så mycket för svaren! Ska fråga min ridistruktör eller nån om dem kan vara med i oktober eller kanske slutet av septmeber om det blivit kyligare :D

Kram

*kl*
Jag helklipper min ponny året runt.. varje eller varannan månad beroende på.. Han fäller inte ordentligt utan sätter monsterpäls året runt.. (25 år gammal...)
Jag klipper allt. Under sadeln, hela benen, skapet, hela huvudet och öronen. :)
Men det är väl kanske inte att rekomendera på en ovan/tunnhårig häst. Och ffa inte om man själv är ovan. Jag har ju klippt några gånger under åren.. :)

Kan man lämna in bladen på en klippmaskin för slipning eller måste man köpa nytt?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 250
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 581
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 381
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?