Klippa häst

M

makejo

Jag har en irish cob och han har svettats väldigt lätt och mycket under hela sommaren och såklart nu med han har ju redan börjat få tjockare päls och jag funderar på att klippa honom nu när dom ska börja gå in .( dom går fortfarande ute och han har haft täcke första gången nu inatt)
Jag har aldrig klippt häst förut och nu undrar jag hur många ggr ni tror jag kommer behöva klippa honom?
han rids varje dag men mest ut i skogen, hoppar och rider dressyr ibland för att hålla igång men inte några hårdare träningspass flera grr i veckan.
vilken klippning är bäst att ta på han?

Sv: Klippa häst

någon form av spårklippning skulle ju kanske passa..
tips_okt_spar.jpg

det brukar vara en bra klippning till hästar som inte tränas så hårt, men svettas näe dom har mkt päls. då kan hästen ofta klara sig utan kläder, ev kan den väl behöva täcke ute om det är kallt...När jag helklipper min häst i oktober så behöver jag klippa en gång till under vintern, men jag kan tänka mig att du blir tvungen att klippa ytterligare en gång, men det beror julite på om du täckar hästen osv, hur snabbt det växer!

Senast ändrad:

ok, om jag helklipper nu tror du det hinner växa ut tills det blir riktigt kallt? jag hade tänkt kanske helklippning nu och halvklipp? typ som du visade på bilden sen när det blivit kallt?

jag tror nog att det hinner växa ut någorlunda.. hade en nordis och förra vintern så rakade jag henne flera ggr och då hade det verkligen växt ut igen:eek: så det tror jag att du kan göra annars se det som ett test inför kommande vintrar plus att det kommer ju i vilket fall växa ut nån gång;)

lycka till

Jag kan bara citera en mkt bra tränare :
"Man ska inte rida en häst så hårt att den svettas mkt "
Varför har du täcke på en Irish Cob??
Det är ju en av världens bäst rustade hästar för kyla.
Jag har flera st IrishCob/Tinkers o skulle aldrig klippa ELLER täcka dom .
Bättre att dom får gå in o torka i box efter ritt o sen bli ryktade innan man släpper ut dom .

En stilla undran ,, varför köper man en välpälsad ras om man inte gillar päls/pälsvård??

Gör en spårklippning,en som melvin tagit fram en bild på funkar bra. :)

Hur ska man göra om hästen svettas av att bara vistas själv då?
Jag har en fölmärr som får mammutpäls och hon blir svettig av att bara själv röra sig i hagen (ja,självklart så rör de sig i högre farter än skritt) och svettas även inne i stallet.
I övirgt är detta ett uttalande jag aldrig någonsin hört tidigare..:angel:

För att en del utav mina ärklippta för att de ska kunna få en chans att torka upp över natten efter att de är körda/ridna

En stilla undran ,, varför köper man en välpälsad ras om man inte gillar päls/pälsvård??

Jag har inte köpt mina hästar för pälsens skull,jag har köpt de för att de är användbara,tåliga allroundhästar.
Ville jag hålla på med pälsbollar kan jag lika gärna skaffa mig perserkatter,framförallt är de mycket billigare.

Jag klipper min häst eftersom det är så förbaskat onödigt att han ska behöva svettas bara av att finnas inne i ridhuset om vintern. Jag vill kunna träna seriöst och jag upplever inte att jag kan få honom att prestera optimalt då han har vinterpälsen kvar.
Det är ju bara att se till sig själv. Inte fasen skulle jag klä på mig skoteroverallen och gå in i en gymnastiksal o köra ett innebandypass.

Jag klipper honom även för att så svettig som han annars blir av ett pass i ridhuset så blir han så blöt så jag omöjligt kan släppa ut honom i hagen igen.
Det är alldeles för stor risk att hästen ska bli sjuk.

Den nuvarande hästen har jag bara haft ett halvår men min förra I.C klippte jag minst 3 ggr per vinter.

//k

Senast ändrad av en moderator:

Bättre att dom får gå in o torka i box efter ritt o sen bli ryktade innan man släpper ut dom .

men gud ..

jag har två islandshästarh den ena svettas jättemycket när han arbetar. Det tycker jag är bra.
Men det är väl ens EGET beslut om man vill klippa sin EGEN häst ?!
Jag klipper min tävlingshäst för att han ska orka mer, han själv tycker det är skönt (efter klippning blir han lite piggare, har mer ork osv osv) och för att jag själv tycker att det är behändigt.
Jag täcker min när han precis är nyklippt (beror ju lite på vädret också) men när pälsen har växt ut ca ½-1 cm får han gå utan täcke.
Med mycket päls tar det också lång tid för hästen att torka, och varför ska man sedan rykta den ?

Haha, ditt sista argument .. :rofl:
Jag har en islandshäst, just för att det är en islandshäst med flera gångarter än "vanliga" hästar. Men om jag nu inte vill ha all päls, nej men då ska jag köpa en nakenhäst!
shit asså ..

amkm kunde inte sagt det bättre själv.. han svettas på en gång har gjort sedan jag fick hem honom, han svettas även om jag bara skrittar och självklart svettas han mer när man rider hårdare han är en ridhäst jag rider honom varje dag han skulle inte vara nöjd av att bara lulla runt i hagen ett halvår bara för att få vara långhårig...
Om man aldrig ska rida en häst tills den blir svettig vet jag oerhört många hästar i världen som `lider`:crazy: det konstigaste jag hört.
Jag har inget emot `pälsvård` vi har inget stort uppvärmt stall under dagen när det är tomt är det lika kallt där som ute.
han har inte täcke nu utan kommer att ha det i vinter för att han kommer vara klippt för att jag ska kunna rida honom.
varför jag har valt en irc är helt enkelt för att det är en underbar ras och han är en helt underbar häst på alla sätt.

Men det är ju iaf så med människor att man svettas mer när man är vältränad, eftersom att det är ett sätt för kroppen att göra sig av med överflödig värme. Tror det är likadant med hästar, att de svaettas mer när dem är vältränade.
Förstår inte riktigt varför man inte skulle rida så hästen blev svettig?
Tänk på hästarnas bästa - rids dem under vinterna mår dem bättre av att rakas

det här var väl också bland det dummaste jag har hört...:angel: min häst svettas så fort det är varmt, dvs. när man rider på somrarna och när hon anstränger sig det minsta lilla med vinterpälsen på. Nu är min häst ett danskt halvblod som får vinterpäls tidigt och den är verkligen björntjock! om jag inte klippte henne skulle jag inte kunna hålla igång henne ordentligt på hela vintern, då hon skulle bli tvungen att gå ut i hagen svettig och på så vis få förkylning, osv...Jag klipper helt enkelt min för att jag måste!

Hej!

Jag tycker du blandar äpplen och päron här. Var säjer TS att hon inte gillar pälsvård/päls? Och var säjer hon att hästen rids så hårt att den svettas massor? Och det är väl bättre att klippa häst, än att den ska svettas och sedan bli kall varje gång efter ridningen. Inte alla står i varma sköna stall, där hästen kan stå och glo in i väggen i väntan på att torka..

Till TS: Klipp du din pälsiga häst, jag funderar själv på att klippa en första gång redan nu, så pälsen hinner växa ut lite tills det blir kallt. Min är också en pälsboll som blir svettig av lättare skritt och travjobb..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 486
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka