Klippa häst...?!

galoppirruette

Trådstartare
Hej
En liten undring...
Kan man klippa en häst utan att klippa halsen och magen. (Klart att man kan, men ser det dumt ut... ) Gör det någon nytta alls eller kan man lika gärna låta bli att klippa då?

Sv: Klippa häst...?!

Men hur tänkte du klippa då? Man brukar klippa hals/bog och eventuellt mage för att hästen svettas mest där.

Är du rädd för att hästen ska frysa? För du har inget hals- och magtäcke? Klipp bara halva halsen i så fall och fortsätt ner mot bogen och mellan frambenen och avsluta där nånstans.
Om hästen bara har ett vanligt täcke på sig så tror jag inte att den skulle frysa även om du halvklippte den.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 804
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama