Klippa häst som fäller..

gulkiwi

Trådstartare
Står i valet och kvalet om jag ska klippa eller inte. Har en långhårig ponny som fäller en hel del som nu fått vad jag tror är pälsätare, funderar på att raka bort den eländiga pälsen och få bort pälsätarna lättare.

Det underlättar ju träningen också, men hur ful blir sommarpälsen egentligen av det?

Sv: Klippa häst som fäller..

Du behöver inte raka för att få bort pälsätarna, det behövde inte jag i alla fall på våra två långhåriga hästar.
Prova utan först. Bara Switch (3 ggr med tror det var 2 veckors mellanrum) funkade jättebra hos mej.

Har precis fattat beslut att klippa min en gång till och gjorde det för två veckor sedan. Om du ska så gör det så fort som möjligt, just för sommarpälsens skull! Jag valde att helklippa, vilket jag inte brukar, men just för att få en snyggare "sommarkostym". Min ponny svettas väldigt mycket på sommaren så jag ser fler fördelar än nackdelar.
När vi fick ohyra på hästarna helklippte vi dem vilket jag rekommenderar för det gör behandlingen så mycket enklare för både hästar o människor!
Lycka till med både beslut o ohyrebekämpning!

Jag brukade raka min islänning i slutet av mars/början på april och man såg ingen skillnad alls på sommarpälsen. Den var fin som vanligt.

Jag klipper aldrig om de har börjat fälla. Och helst inte alls efter februari. Jag gjorde det misstaget en gång, täckesklippte och det syntes låååångt in på sommaren att han varit klippt. Han fällde inte det oklippta normalt.

Kanske blir det annorlunda om du helklipper.

Jag har både hört och läst att man ska inte ska raka när hästen börjar fälla. Den kan få hårsäcksinflammation.
Min erfarenhet är att pälsätarna försvinner när vinterpälsen försvinner.

Jag var iväg och klippte två islänningar idag.
förklarade för ägaren om vad man kan riskera med att klippa under pälsfällningen som hårsäcksinflamation, störning i pälssättning/fällning, sämre skydd mot sol och regn och rubbad sommarpäls.

I med att vi bara skulle klippa halsarna och lite på bogen så skulle detta nog inte störa så mycket. En annan ville helklippa hela sin häst för och slippa fällningen :grin: men jag skrev ut en massa information så han släpte den tanken och återgick till att borsta hästen mer

Ja, det är ju främst halsarna jag funderar på att klippa. Det är i stort sett bara där dom är angripna..

Helklippte min i helgen och räknar inte med nån skillnad alls på sommarpälsen. Använd sökfunktionen så ser du att det är typ en av 100 typ som märkt skillnad. Då kan man undra om det verkligen beror på klippningen.

Jag brukade också klippa min förra nordis långt in på våren utan att det gjorde skillnad på sommarpälsen. Inte vad jag tyckte iaf, hon var jättefin! ;)

Jag vet många som klipper året om, dvs även på sommaren. Hästarna brukar se helt normala ut när det växer ut :)

Dock skulle jag helklippa, för annars kommer förmodligen "kanterna" synas ganska länge..

Jag har klippt mina hästar på våren många gånger. Ok man riskerar hårsäcksinflammation, men jag har nog haft tur för det har inte märkts obehag på nån av dem.

Den ena hästen klipper jag mer även sent på våren när värmen kommer (typ i maj), han har störd pälsfällning sedan tidigare sviter av näringsbrist (enligt veterinären), han är blank först i slutet på augusti! När jag inte klippt då dvs... Hans sommarpäls ser inte mindre blank ut för att han är klippt och då filtklipper jag bara- dvs sparar ryggen så man kan se skarven. (Jag vill inte helklippa för han går med exemtäcke, blir det blött o kallt vill jag han skall ha mer isolering där det ligger an).

Den här hästen spårklipptes 18/3 (förra året) efter han börjat fälla...Bilden är från juli-månad.
langsamoval_46492236.jpg

Här är hästen som fäller dåligt, han har fortfarande ull på ryggen i böjan av augusti, han klipptes sista gången 30maj (förra året)
dsc_0201_49688606.jpg

Här i slutet på augusti när all ull har släppt. Man kan ana den mörkare tonen i pälsen på ryggen.
galoppmax_50462150.jpg

Jag var iväg och klippte två islänningar idag.
förklarade för ägaren om vad man kan riskera med att klippa under pälsfällningen som hårsäcksinflamation, störning i pälssättning/fällning, sämre skydd mot sol och regn och rubbad sommarpäls.

Stämmer det att det ställer till det då? Vart finns källor eller exempel på det?
Det är vad jag alltid hört och trott, om man klipper mer än små ytor på tex hals eller benet.

Men efter att ha blivit helt 'nerröstad' idag på FB där jag skrev vad jag blivit rekomenderad ang att inte klippa efter fällning så tänkte jag att det kanske bara är jag som missuppfattat alla som rekomenderat mig att inte raka mina islänningar när de börjat fälla? :)

Men det är vad jag hört, att man klipper inte långhåriga hästar sedan de börjat fälla. Så det var liksom vad jag gått efter..
Att pälsfällning/sättning styrs av hormoner och ljuset etc är ju ingen nyhet,
men VAD är det eg som gör att de riskerar ruggad päls etc?

En kommentar idag som fick mig att fundera på det här var just att då måste det ha varit dåliga skär, eller nån inställning på klippmaskinen som gjort att pälsen blivit ful, och det låter ju i mina öron som en rimlig anledning.
Tjejen som skrev det är i mina ögon oerhört erfaren o kunnig så jag misstror inte något som kommer från henne, det låter ju som sagt rimligt.

Min enda erfarenhet av rakning är från nu i vinter då jag rakat halsen o mellan frambenen på min hårigaste islänning en gång efter jul, än så länge har det knappt växt ut nåt och det är inte ruggat, randigt eller på annat sätt påverkat vad jag kan se.

Intressant att det finns så mkt olika åsikter om att klippa eller inte klippa efter pälsfällningen börjat! :)

Det blir ju lättare att bli av med ohyran och jag tycker att det borde bli fräschare att klippa hästen!
Sommarpälsen tycker jag inte har blivit "ful", om du låter hästen lufta pälsen så fort chans ges så växer det ut rätt snabbt igen

Jag har sökt på det på olika ställen och sett vad folk har haft för meriter ang. klippning efter att dom har börjat fälla.

Själv har jag aldrig stött på problem, men kan tänka mig att en del hästar kan ta väldigt illa vid sig med pälssättning eller hårsäcksinflamation och liknande, så därför vill jag aldrig helklippa en häst som har påbörjat fällning.

En annan ville nämligen att jag skulle helklippa hans islänning så han slapp fällningen.. jag skrev ut en massa information om vad som KAN hända och då släppte han tanken om att klippa helt :D

men man ska ju veta att risker finns.
sen finns det ju dom som helklipper året runt på tävlingshästar.
men dom här går ju kanske inte ute dygnet runt och på sommarbete då..

kl

Vi klippte våran häst för ca 2v sedan,dels pga av all päls,hon går på lösdrift utan täcke,så det fanns päls.

Idag var vi på klinikbesök(men inte för pälsen) och fick då höra att det var bra att klippa sån tjock päls nu på våren,för risken är stor att det kommer ohyra i den annars.

Så det finns nog både för och nackdelar med "vårklippning",att man får olika svar av alla man frågar.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 799
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: Lillefrun
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 517
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka