Sv: Klippa häst som fäller..
Jag var iväg och klippte två islänningar idag.
förklarade för ägaren om vad man kan riskera med att klippa under pälsfällningen som hårsäcksinflamation, störning i pälssättning/fällning, sämre skydd mot sol och regn och rubbad sommarpäls.
Stämmer det att det ställer till det då? Vart finns källor eller exempel på det?
Det är vad jag alltid hört och trott, om man klipper mer än små ytor på tex hals eller benet.
Men efter att ha blivit helt 'nerröstad' idag på FB där jag skrev vad jag blivit rekomenderad ang att inte klippa efter fällning så tänkte jag att det kanske bara är jag som missuppfattat alla som rekomenderat mig att inte raka mina islänningar när de börjat fälla?
Men det är vad jag hört, att man klipper inte långhåriga hästar sedan de börjat fälla. Så det var liksom vad jag gått efter..
Att pälsfällning/sättning styrs av hormoner och ljuset etc är ju ingen nyhet,
men VAD är det eg som gör att de riskerar ruggad päls etc?
En kommentar idag som fick mig att fundera på det här var just att då måste det ha varit dåliga skär, eller nån inställning på klippmaskinen som gjort att pälsen blivit ful, och det låter ju i mina öron som en rimlig anledning.
Tjejen som skrev det är i mina ögon oerhört erfaren o kunnig så jag misstror inte något som kommer från henne, det låter ju som sagt rimligt.
Min enda erfarenhet av rakning är från nu i vinter då jag rakat halsen o mellan frambenen på min hårigaste islänning en gång efter jul, än så länge har det knappt växt ut nåt och det är inte ruggat, randigt eller på annat sätt påverkat vad jag kan se.
Intressant att det finns så mkt olika åsikter om att klippa eller inte klippa efter pälsfällningen börjat!