Klippa häst på lösdrift

Sv: Klippa häst på lösdrift

Men snälla! Varför har du hästen på lösdrift?
Är det för att det är billigt?
Det är vår F-bannade plikt att vårda och sköta om våra hästar då vi kräver att dom ska prestera under oss.
DVS Rider du hästen svettig så får du väl ha tålamod att låta hästen i lugn och ro stå inne med svettäcke på till hästen är torr och kan gå ut???? Täcke på ute vid regn och Rusk.
Det fungerar alldelles utmärk med "lösdrift" om hästen har en ordentlig ligghall och mkt träd i hagen oc torrt under fötterna med fri tillgång till foder och vatten dygnet runt.
vi kan inte tro att hästarna skall leva "naturligt" i hage dygnet runt utan vndskydd /föda och dessutom ridas svettiga?
I det naturliga så lever dom fritt och rids ej svettiga och kan söka föda vindskydd,vatten osv....
Tänk om!

vi kan inte tro att hästarna skall leva "naturligt" i hage dygnet runt utan vndskydd /föda och dessutom ridas svettiga?
I det naturliga så lever dom fritt och rids ej svettiga och kan söka föda vindskydd,vatten osv....

Vad är det som säger att TS häst går i hage utan vindskydd och mat?:confused:

Även tävlingshästar som tränas hårt (och därmed är klippta för att inte svettas så mycket) kan gå på lösdrift. Jag har många exempel på detta.

Immer

Du slog huvudet på spiken! Naturligtvis har jag Bamse på lösdrift för att det är billigt och inget annat :devil:

Jag har min häst på lösdrift för att han trivs bäst med att gå ute dygnet runt. Jag har haft honom i stall, men det gick inte så bra. Nu går han med en annan unghäst och de busar och härjar tillsammans och trivs hur bra som helst.

Att hästarna inte skulle ha ligghall, träd och fri tillgång på vatten och bra ensilage? Var får du det ifrån? :confused:

Att jag vill klippa honom är för att han svettas så otroligt mycket och jag vill kunna träna och rida honom utan att plåga häst-stackaren. Jag skulle inte vilja gå ett träningspass i dunjacka och jag tror inte heller att min häst vill det :smirk: Hästar orkar och presterar mycket mer klippta än oklippta med björnpäls.

Både unghästen (han som tråden handlar om) och hans mamma är i min ägo och båda har gått/ går på lösdrift. Damen gick på lösdrift under hela dräktigheten och sedan 2 år efter det. Hon hade aldrig täcke på sig, inte ens när det hällregnade i 2 dagar och vet du vad? Hon stortrivdes och tyckte att "vadå täcke? Tror du verkligen att jag vill ha ett sådant? Sällan pysen". Hästens päls är så finurlig att den blr bara blöt i hårstråna längst ut och är torr närmast huden :idea: Så en häst med fri tillgång till grovfoder och ligghall behöver inget täcke, den har ett eget! När det var snöstorm och blötsnö och jag tyckte väldigt synd om de stackars hästarna, vet du var de stod då? Inte i den varma sköna ligghallen, utan ute i blåsten och snön och brydde sig inte ett dugg.

Men, att bli blöt utifrån och bli blöt inifrån är inte samma sak. Hästar klarar regn och snö, men rids den svettig klarar den inte att gå ut förren den torkat. Vid nederbörd blir hästen blöt på utsidan, det är det yttersta håren som blir blöt, men närmast huden är den torr. När hästen svettas blir den blöt inifrån, även huden blir blöt och det i kombination med kyla eller drag är inte en bra kombination. Så jag har bestämt mig för att klippa honom i helgen.

Mvh Jordgubba :)

Tack alla som svarat och gett mig tips! :bow:

I morgon ska han klippas, det blir spårklippning. Fryser han förfärligt lägger jag på ett täcke, men jag tror att det ska gå bra utan.

Visserligen lite OT, men det där med att lösdrift skulle vara billigt var det bästa skämt jag hört på länge!! :smirk: Vem har hästen på lösdrift för att det är billigt, och i så fall, hur kan det vara billigt?! :confused:

Vi har lösdrift, även om vi har stall till samtliga och kan ta in vid behov samt även kommer att stalla in om det blir långvarig vinter, vilket det inte ser ut som. Likaså är de inne i helgen för att varken hästarna eller ligghallen ska blåsa bort. Inne på natten ska kanske tilläggas.

Men vi har knappast lösdrift för att det är billigt! För det första så går det åt mycket grovfoder. De äter sitt grundbehov, sen äter de lite mer för att det är kallt, för att det är dåligt väder o ja, för att det är gott också, även om det inte är så mycket, inte lika kul när maten alltid finns. Men framförallt blir det en hel del som trampas ner, det blir mycket "spill", som vi hade sluppit om hästarna stått på stall och fått de portioner som vi tyckte att de behövde, inte vad de själv tycker.

Vi har bädd i ligghallen, främst för att det ger betydligt bättre värme, men också för att det är svårtillgängligt för "vanlig" mockning där den ligger, utan vi mockar ut med traktor regelbundet (2 ggr hittills i vinter, snart dags igen) för att det inte ska bli för mycket. Bädd gör att det går åt massor av halm för att hålla det garanterat rent och torrt, särskilt när det är dåligt väder o regnar, och hästarna kommer in våta.
Bädden är välbrunnen och fast, varken 2 meter hög eller svampig som många inbillar sig att bäddar är för att man "struntar i att mocka".
Hur skulle lösdrift kunna vara billigt? Vi skulle antagligen kunna dra ner mycket på både foder och strökostnader genom att stalla in hästarna, men det gör vi inte eftersom de helt enkelt mår bättre ute och då är det värt den kostnaden.
Sen kan jag hålla med om att det är smidigt med lösdrift. Dock är det inte riktigt så som du verkar tro, att bara för att man släpper hästen på lösdrift så slipper man daglig tillsyn, ge hästen mat o vatten samt sköta bädden? Sköter hästen det själv? Ok, det hade varit himla smidigt om det hade varit så, men om jag hade velat ha det så, då hade jag nog inte haft häst alls..

Senast ändrad:

Precis vad jag tänkte säga... Ryktar man hästen dagligen blir den inte grå av stöv. Det går också att rykta hästen torr efter ridning (också något man gjorde förr:smirk:)

:bow::bow: Kan inte annat än att hålla med ,, vill man inte lägga ner tid på sin häst så ska man inte ha häst helt enkelt!
det e bara o borsta på !:banana:

jag har en shettis och ett fullblod hemma på lösdrift . när jag ridit dom får dom på sig ett täcke som är varmt och sedan på kvällen får dom ett annat varmt täcke på sig ,det funkar för mig och min ridning på båda hästarna . shettisen har bara ett regn täcke på sig men vid minus ett flis under och sin päls . klaga om ni vill :p

Om du läser hela tråden ser du varför min häst blir grå och att det inte beror på att jag inte ryktar ;)

!

Okay jag har inte min på lösdrift och skulle inte kunna tänka mig det. Men hallå eller !!! :eek:

Vet själv att lösdriften i ett stall i området kostar 2500 och då ingår lada, höslige, sadelkammare och ridhus.
HAr själv aldrig betalat så mkt i stallhyra och då haft täckesbyten, ut/insäpp + alla fodringar + mat.

Så tror inte att lösrift är ett billigare alternativ, snarare tvärtom om man tänker på vad som ingår i hyran och vad man får för pengarna.

Tror att det enda som är billigare med lösdrift är såfall själva bygget av ligghallen vs stall.
Lösdrift kräver ju att hagarna funkar (=mer underhåll) eftersom det blir större belastning på dom. Och det går åt betydligt mer grovfoder.

Så jag vet inte riktigt vad som skulle vara så mycket billigare?? :confused:

*kl*

I stockholm med omnejd finns det en hel del billiga och dåliga lösdrifter. Det verkar finnas en hel del folk som tror att det är ett enkelt sätt att få in pengar. Man kör ut en bal så har de fri tillgång, inte särskilt bra för hästen i mina ögon att stå så länge på samma ställe, där de dessutom skiter en hel del. Blir det kallt behöver man se till att vattentillgången fungerar. Och en sån viktig sak som hagbelastning. Men dagens klimat så blir det geggigt, riktigt geggigt. En lösdriftshage är väldigt mycket mer belastad än en vanlig hage där hästarna går in över natten. Jag har aldrig sett så nerbajsade hagar som på lösdrifterna här omkring, så mockning verkar inte fungera.

Så när jag flyttade hit så blev det stall med en tidigare lösdriftshäst, för det fanns inget lösdriftsstall som höll den kvalitén jag kräver till min häst.

Vad gäller ursprungsfrågan. Självklart kan man spårklippa en lösdriftshäst om det inte är en fryslort. har de bara tillgång till mat så brukar det inte vara problem. Hals och bog brukar faktiskt räcka långt. En bra variant kan vara att spara undersida mage för tarmarnas skull. Det ser lite fånigt ut förstås. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 362
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 659
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka