Sv: Klippa häst på lösdrift
Men snälla! Varför har du hästen på lösdrift?
Är det för att det är billigt?
Visserligen lite OT, men det där med att lösdrift skulle vara billigt var det bästa skämt jag hört på länge!! :smirk: Vem har hästen på lösdrift för att det är billigt, och i så fall, hur kan det vara billigt?!
Vi har lösdrift, även om vi har stall till samtliga och kan ta in vid behov samt även kommer att stalla in om det blir långvarig vinter, vilket det inte ser ut som. Likaså är de inne i helgen för att varken hästarna eller ligghallen ska blåsa bort. Inne på natten ska kanske tilläggas.
Men vi har knappast lösdrift för att det är billigt! För det första så går det åt mycket grovfoder. De äter sitt grundbehov, sen äter de lite mer för att det är kallt, för att det är dåligt väder o ja, för att det är gott också, även om det inte är så mycket, inte lika kul när maten alltid finns. Men framförallt blir det en hel del som trampas ner, det blir mycket "spill", som vi hade sluppit om hästarna stått på stall och fått de portioner som vi tyckte att de behövde, inte vad de själv tycker.
Vi har bädd i ligghallen, främst för att det ger betydligt bättre värme, men också för att det är svårtillgängligt för "vanlig" mockning där den ligger, utan vi mockar ut med traktor regelbundet (2 ggr hittills i vinter, snart dags igen) för att det inte ska bli för mycket. Bädd gör att det går åt massor av halm för att hålla det garanterat rent och torrt, särskilt när det är dåligt väder o regnar, och hästarna kommer in våta.
Bädden är välbrunnen och fast, varken 2 meter hög eller svampig som många inbillar sig att bäddar är för att man "struntar i att mocka".
Hur skulle lösdrift kunna vara billigt? Vi skulle antagligen kunna dra ner mycket på både foder och strökostnader genom att stalla in hästarna, men det gör vi inte eftersom de helt enkelt mår bättre ute och då är det värt den kostnaden.
Sen kan jag hålla med om att det är smidigt med lösdrift. Dock är det inte riktigt så som du verkar tro, att bara för att man släpper hästen på lösdrift så slipper man daglig tillsyn, ge hästen mat o vatten samt sköta bädden? Sköter hästen det själv? Ok, det hade varit himla smidigt om det hade varit så, men om jag hade velat ha det så, då hade jag nog inte haft häst alls..