Klippa häst på lösdrift

Sv: Klippa häst på lösdrift

Jag förstår inte tanken.. Varför är det mer okej att rida en häst svettig som står ute på dagen i alla väder, och står inne på natten, oavsett om det är bra väder, än en häst som har möjlighet att gå in, närhelst den känner för det på dygnet?!

Det är inte schysst att släppa ut en svettig häst, särskilt inte i dåligt väder, det är därför de hästar som tränas oftast klipps, då behöver de aldrig släppas ut och vara svettiga, för då torkar de snabbt.

Min häst mår bra av att gå ute, och han mår bra av att jobba. Han går på lösdrift, är klippt och täckad.
Vad skulle jag göra med honom då? Stalla in honom, så han blir uttråkad av det, eller låta honom gå ute dygnet runt och sluta träna honom, så han mår dåligt av det?
Varför inte anpassa sig efter hästen och göra det den mår bra av?!

Det är möjligt att jag är onödigt "pjållrig" men jag har täcken med helhals på alla hästar som är klippta på halsen. På hästen på bilden hade jag i alla fall velat lägga ett 100g fodrat regntätt täcke med andasfunktion med halvhals! Tycker inte det är ok att låta klippta hästar gå utan täcke ute vare sig de kommer in på natten eller ej. Vill man klippa får man täcka & vill man rida hästen svettig får man låta den torka till innan man släpper ut den samt investera i ett täcke med bra andasfunktion som tar hand den sista fukten!

Och du har inte funderat på att "hästen på bilden" hade fått värmeslag i det läget om man hade lagt täcke på honom..? Jag hade mer än gärna lagt täcke på honom den dagen, då hade jag sluppit gasmasken vid borstningen, men jag kan ju säga som så, att han var mer än nöjd när han kom ut.. Bilden är dessutom två år gammal, och jag kan säga att han idag lever i alldra högsta grad, 21 år gammal och piggare än på länge (frisk från sjukdom som inte berodde på klippning eller brist på täcke), så han fick inga bestående men den vintern i alla fall.

Vad är det för fel med att se hästar som individer, att se till deras individuella behov? Varför ska man lägga täcke på en häst som inte fryser? Lika dumt som att inte täcka en häst som fryser.

Jag har haft hästar som jag aldrig skulle drömma om att klippa, aldrig skulle drömma om att inte ha täcke på på vintern, och aldrig skulle tänka tanken att ha på lösdrift, för att det hade inte funkat för den individen.
Jag har också haft, och har, hästar som sätter päls så att de svettas av att gå i hagen en vanlig dag, som blir rastlösa av att stå inne, och som sätter så mycket päls att de uppenbart mår dåligt av att ständigt vara för varma, och ännu mer arbeta i den pälsen. Lösningen är i det fallet lika enkel. Klipp, täcka, släpp ut. Eftersom min häst är klippt går han aldrig ut svettig. Det han svettas under ridning har torkat när alla efter ridningen bestyr är klara, och han går ut i hagen torr, med täcke. Det gjorde han även tidigare med mindre klippning, gick ut torr alltså, men med päls på ryggen istället för täcke. Och skillnaden är?

Varför är det inte okej att tänka på hästens bästa? När jag blev tvungen att helklippa min häst fick hna givetvis ha täcke, ett välsittande täcke som han inte störs av, men visst tycker han det är skönt när han en solig dag kan gå ut och rulla sig utan.
En häst som klarar sig utan täcke, finns ingen anledning att täcka, varför en massa täcken i onödan?

Senast ändrad:

Det är möjligt att jag är onödigt "pjållrig" men jag har täcken med helhals på alla hästar som är klippta på halsen. På hästen på bilden hade jag i alla fall velat lägga ett 100g fodrat regntätt täcke med andasfunktion med halvhals! Tycker inte det är ok att låta klippta hästar gå utan täcke ute vare sig de kommer in på natten eller ej. Vill man klippa får man täcka & vill man rida hästen svettig får man låta den torka till innan man släpper ut den samt investera i ett täcke med bra andasfunktion som tar hand den sista fukten!

Kan ju säga såhär att jag går under namnet täckesnarkoman i området jag har hästen ;) så jag förstår vad du menar. Köper inga ute täcken utan halvhals och ska investera i ett helhals regntäcke i år. Första året jag hade min häst klipptes hon inte men hade två täcken vintertid ute ändå.

Men den klippningen jag la in på bild så kan jag ju säga att det skulle bli för varmt med ett 100 grams täcke på en isis med björn päls på resten av kroppen.
Dessa hästar som jag menade var klippta så (som jag känner) släpps inte ut svettiga utan får stå inne tills dom torkat.

Sen så är det en klippning som inte släpper ut mkt värme och en häst med grovfoder ute är inte behöv av täcken vid denna klippningen.

Klipp din häst så lite som möjligt för att minska på svettningen OCH investera i ett täcke med god andasfunktion. Du får stå ut med att din häst ser lite dammig ut - det bryr sig knappast hästen om i alla fall

Det spelar inte så stor roll att hästen ser dammig ut, det gör mig ingenting. Problemet är att huden verkar bli så torr, det är därför han ser så grå ut. Har jag täcke på honom dygnet runt får ju huden aldrig chans att andas, även om jag har ett täcke med andningsfunktion. Jag vill ju inte att häst-stackaren ska få hudbesvär eller eksem.

Naturligtvis tar jag in honom och borstar och dyligt även de dagar jag inte rider, men den stund han går utan täcke verkar inte vara tillräcklig.

Jag har köpt ett väldigt bra täcke åt honom, men det använder jag helst inte då han har upptäckt att man kan bita sönder täckena :crazy: Missförstå mig inte, naturligtvis vill jag att han ska ha bra täcken, men jag har inte lust att lägga ut tusentals kronor på täcken varje vinter bara för att hästen är en täckes marodör.

Mvh Jordgubba :)

Hmm, den typen av klippning kanske vore något :idea: Jag är ju inte ute efter att ta bort allt hår, utan att han ska torka fortare. Jag skrittar av honom ordentligt, lägger på ett super bra svettäcke och ställer in honom i stallet där han får äta. Men ändå tar det ca 1,5-2 timmar innan han är helt torr. Så klippning är nästan ett måste.

Men din klippning såg väldigt bra ut!

Den klippningen såg också intressant ut :idea: Det är ju ungefär i de områdena han svettas mest.

Mina e rejält långhåriga svettiga blir dom ,men skrittar dom hem så dom blir torr inga problem o släppa ut dom igen. Har mat o vatten så e d inga problem o hålla värmen .

Precis vad jag tänkte säga... Ryktar man hästen dagligen blir den inte grå av stöv.

Läs mitt inlägg ovan (nr. 25). Det är inte för att jag inte ryktar som hästen blir grå.

Inget av det du föreslår är något alternativ för min och hästens del. Han trivs bäst på lösdrift där han kan röra sig fritt och leka och busa med polaren dygnet runt. Han har "sitt hus" han går in i ibland och han kan välja om han vill vara ute eller inne. Han har stått upstallad ett tag, men det gick inget bra. Han blev rastlös och odräglig att hålla på med. Han är mycket trevligare att hålla på med när han går på lösdrift.

Att motionera honom mindre är inte heller något alternativ. Han är 4 år och under inridning. Jag har ingen lust att avbryta det, att bara skritta fungerar inte. Jag har diskuterat Bamses träning och inridning med min tränare (mycket duktig a-tränare i hoppning och har fött upp massor av hästar) och vi har tillsammans lagt upp en plan. Den går bla ut på att bygga mycket muskler för att klara av ridningen och att bygga dessa muskler innebär att han tränas så att han blir svettig. Skulle jag låta honom arbeta mindre så länge han är långhårig, skulle han endast arbetas under de korta sommarmånader vi har (maj-september/oktober). Det skulle innebära att vi skulle få börja om med uppbyggnads arbetet varje år och inte komma vidare framåt.

Det är möjligt att jag är onödigt "pjållrig" men jag har täcken med helhals på alla hästar som är klippta på halsen.

Jag har aldrig halstäcke på damen och hon är ändå helklippt! Har aldrig haft det och hon har levt 8 år hos mig och inte fått några skador eller sjukdomar av det än ialla fall. ;)

Mumin, jag säger bara :bow: Du säger allt det jag vill ha sagt! :banana:

Klipp som mumin eller mr beaty hade föreslagit du utan dåligt samvete. Bättre med en häst som torkar än att låta den stå inne flera timmar för att torka, sen som andra skriver så orkar h*n mer.

Har båda mina (NSV o korsningsponny fjording/russ) halv-/jakt-/täckesklippta dvs hals, bog, mage o halvalåret. O dom går ute dygnet runt. Ponny har i det närmaste aldrig täcke på sig (bara vid mycke nederbörd) fryser aldrig, har björnpäls + att han är ju trots allt inte nyrakad (klipptes för andra gången i november tror jag) så han klarar sig bra.
Nordisen (klipptes oxå andra gången i nov) har fleecefodrat regntäcke vid nederbörd o riktigt busväder får hon vintertäcke. Hon har bara frusit när hon blivit blöt...
Annars står dom nakna ute, om det inte är riktigt kallt typ -15 o kallare... O dom mår toppen!!

Min har jag rakat för det gick aldrig att få henne torr och det ledde till att hon fick som regnskoller fast det var pga att hon inte kunde torka helt.
Jag har gjort en halvrakning hals,bog,mage och nu är hon jättefin i pälsen och svettas inte alls på samma sätt.:bump:

Ja, täcke med helhals nog får anses som "pjållrigt" alternativt som ett sätt att slippa borsta. Frågan om när hästar fryster är komplex MEN enligt forskare på SLU så behöver alla klippta hästar täcke: "Alla klippta hästar behöver täcke" ... "Många väljer att klippa sin häst på vintern. Hästen känns piggare och problemen med svettning och eftersvettning minskar. Hästen torkar också snabbare efter ridpassen. När hästen blir av med sin päls tappar den också ett naturligt lager isolering. Det måste ersättas med ett täcke. Man har vid SLU visat att ett termotäcke ersätter det förlorade pälslagret." Läs hela artikeln på www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Mycket bra artikel där det bland annat står:

"Fodret är den avgörande faktorn för om hästen fryser eller inte. Värme är en biprodukt i ämnesomsättningen vilket gör att ju mer hästen äter, desto lägre temperatur klarar den. Det betyder också att det är effektivare att öka hästens högiva än att lägga på ett täcke om man oroar sig för att hästen fryser."

"När det regnar, snöar eller blåser mycket sätts hästens försvar mot kylan lite ur spel. ... därför behöver hästen ett täcke för att inte frysa vid dessa väderleksförhållanden. Men det behöver inte vara något tjockt täcke, bara ett som förhindrar att hästen blir blöt. Ett vindskydd i hagen kan fylla samma funktion."

"För varm täckning kan också leda till att hästen ökar sin fuktavgivning under täcket och får svampangrepp."

"- Värmebalansen ska spegla hela hästens yta. Det är därför helt onödigt att använda halskragar och magplattor, även på klippta hästar. Dessutom har vi uppmätt att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, berättar Karin. "

Haken är alltså att hästen ska vara torr och lagom varm, närmast huden, hur hästen är längst ut i pälsen känner den inte av. Främst ska den vara varm över länd och kors, då "Värmebalansen ska spegla hela hästens yta".
Det är farligt att den här är övertäckad, och det är lättare för en häst att reglera om den skulle frysa, genom att äta mer, röra sig, eller helt enkelt använda det vindsydd som bör erbjudas i hagen, än att klä av sig täcket, eller pälsen, när den är för varm. Därmed inte sagt att det är okej att låta en häst frysa.

Man kan läsa hur många artiklar och forskningsresultat man vill, och ofta behöver folk göra det för att få upp ögonen för att En häst inte fryser bara för att människan gör det MEN det får aldrig glömmas bort att varje häst är en individ, oavsett ras och ålder. Varje häst bör täckas/klippas efter vad den mår bra av, en häst ska inte klippas bara för att en annan häst behöver det, och inte heller täckas för att en annan häst fryser, utan efter sina egna behov! Alla hästar har inte läst dessa artiklar, och vet inte om när de borde, eller inte borde, frysa..
En oklippt häst med fri tillgång på grovfoder bör inte frysa, men om den ändå gör det, är det helt självklart att den ska ha täcke!
En klippt häst med ett tunnare täcke borde kanske frysa, men det är inte svårare än att lägga handen under täcket och känna efter, för varm/för kall/lagom? Reglera därefter!

Min helklippta häst fick vackert byta från vintertäcke till fleecefoder strax efter nyår, när temperaturen plötsligt visade 7 grader och han var helt åt skogen för varm. Visst det borde kanske vara vinter, men det är inte det...

Andastäcken verkar ge nån sorts falsk trygghet. Bara för att man har ett täcke som andas betyder det inte att man kan täcka lite extra för säkerhets skull, hästen kan bli för varm i alla fall! Däremot är det naturligtvis sämre, eller helt värdelöst, med ett täcke som inte andas.

Senast ändrad:

Mest praktiskt är att spårklippa. Dår torkar hästen snabbt om den svettas och kan ändå gå otäckad i hagen.
smidigt!

Har prata både med vet och med den som klipper mina hästar och dom båda hävdar att rakade hästar ska täckas när dom går ute eftersom hästar är mycket känsliga på magen,njurar och vid korset.
Sen har våra hästraser alla olika mycket päls och olika tät päls vilket gör att endel hästar tar längre tid att torka ända in på huden.
Min Islänning hade ingen ork och det var helt omöjligt att få henne torr innan hon skulle ut i hagen på lösdriften.
Nu när hon är rakad har hon energi för att jobba och då menar jag inte hårdträning.Hon har täcke som andas och mår prima.
Hade jag en annan ras med mindre och inte lika tät päls då vet jag inte om jag hade rakat, det beror helt på hur hästen mår och vilken energi den har vid ridning.

Jag tycker han svettas mest över hela kroppen :p

Han svettas mest på halsen och bringan, där sadelgjorden ligger, vid virveln (undersidan av magen/bakbenen) och mellan bakbenen (under svansen). Så jag antar att jag kommer att behöva klippa ganska mycket :crazy: Min andra häst kommer jag att helklippa, men hon står ju i stall.

Spårklipp! Gjorde precis det på min ponny och det blev stor skillnad (har tidigare bara klippt hals och bringa). Hon blev som en helt annan häst. Superpigg.

Nu är ju hon Cushingponny och islandskorsning så hon har massor med päls så jag klipper henne året om. Men hon motioneras just nu inte men blev svettig av att stå inne i stallet (kallstall).

/Maria

:bow::bow::bow::bow:

Du blev just min gud!

/ Lavinia, vars häst är.. lite klippt och går naken i hagen, där finns ju käk!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 362
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 659
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat