Klippa häst på lösdrift

J

jordgubba

Har insett att jag förmodligen måste klippa unghästen. Han går på lösdrift och jag provade att täcka honom ett tag. Det gick bra, täcket satt bra, men hästen blev ju alldeles grå av stöv! Så jag vill ju helst inte klippa och täcka.

Hur har ni andra gjort? Ni som har hästar på lösdrift? Klipper ni dem eller får de vara långhåriga? Hur gör ni när de blir svettiga? Hur mycket tränas de? Min häst är 4 år och vi har börjat rida lite hårdare nu och har precis börjat träna hoppning för tränare.

Mvh Jordgubba :)

Sv: Klippa häst på lösdrift

Det beror väl på hur svettig han blir? lägg på bra täcken och släpp ut efter ridning det gör jag alltid även vid - 15 men då svettas dom ju oftast inte så mycket:D. Sen då hästen torkat så kan du ju ta av täcket igen!

Mina blir inte SÅ håriga, men klarar sig ändå utan täcke. Skrittar av en längre stund om de blir svettiga.

Vi var ute och red och klättrade i djupsnö igår och trots att vi bara skrittade och travade var hela hästen blöt av svett när vi kom tillbaka. Då hade vi skrittat hela vägen hem. Bamse har ändå ganska bra kondition, så otränad är han inte.

Jag har införskaffat ett otroligt bra svettäcke, men det tar ju ändå en stund för hästen att torka. Han får äta mat och jag mockar och pysslar i stallet, men jag hinner inte vänta i 2-3 timmar på att han ska torka. I alla fall inte de dagar jag har föreläsning. Tyvärr bor jag en bra bit från stallet och kan inte lämna honom inne och köra tillbaka och släppa ut honom efter skolan. Skulle det absolut krisa kan nog stallägaren släppa ut honom igen, men jag vill inte be dem varje gång. Att lägga på ett täcke och släppa ut honom och byta täcke efter ett tag, går tyvärr inte heller av samma anledning.

Jag vill inte klippa honom, men jag måste nog. Finns det någon sätt att klippa så att de kan gå otäckade ändå? Jag vill helst inte att han ska gå täckad dygnet runt. Han verkade bli så torr i pälsen då han hade täcke.

Jaha, vad vill du ha sagt med detta?

Mvh Jordgubba

Vi var ute och red och klättrade i djupsnö igår och trots att vi bara skrittade och travade var hela hästen blöt av svett när vi kom tillbaka. Då hade vi skrittat hela vägen hem. Bamse har ändå ganska bra kondition, så otränad är han inte.

Jag har införskaffat ett otroligt bra svettäcke, men det tar ju ändå en stund för hästen att torka. Han får äta mat och jag mockar och pysslar i stallet, men jag hinner inte vänta i 2-3 timmar på att han ska torka. I alla fall inte de dagar jag har föreläsning. Tyvärr bor jag en bra bit från stallet och kan inte lämna honom inne och köra tillbaka och släppa ut honom efter skolan. Skulle det absolut krisa kan nog stallägaren släppa ut honom igen, men jag vill inte be dem varje gång. Att lägga på ett täcke och släppa ut honom och byta täcke efter ett tag, går tyvärr inte heller av samma anledning.

Jag vill inte klippa honom, men jag måste nog. Finns det någon sätt att klippa så att de kan gå otäckade ändå? Jag vill helst inte att han ska gå täckad dygnet runt. Han verkade bli så torr i pälsen då han hade täcke.

Klipp bara underhalsen och undermagen då;) eller svettas han mkt vid sadeln oxå ?

Jag tycker han svettas mest över hela kroppen :p

Han svettas mest på halsen och bringan, där sadelgjorden ligger, vid virveln (undersidan av magen/bakbenen) och mellan bakbenen (under svansen). Så jag antar att jag kommer att behöva klippa ganska mycket :crazy: Min andra häst kommer jag att helklippa, men hon står ju i stall.

Jag tycker han svettas mest över hela kroppen :p

Han svettas mest på halsen och bringan, där sadelgjorden ligger, vid virveln (undersidan av magen/bakbenen) och mellan bakbenen (under svansen). Så jag antar att jag kommer att behöva klippa ganska mycket :crazy: Min andra häst kommer jag att helklippa, men hon står ju i stall.

Du får göra ett eget svetttäcke som sitter under magen bara ;):D
Nä men klipp isisklippning då.

Hur klipper man då?

Mvh Jordgubba - som bara haft hästar som varit uppstallade och därför helklippta :)

:eek:Jag tycker INTE att du ska klippa en häst som går ute på lösdrift om du inte vill lägga täcke på den. Hästen har ju päls för att hålla sig varm och torr om du klipper tar du ju bort dess skydd mot kyla och väta även om du bara klipper lite. Klipp din häst så lite som möjligt för att minska på svettningen OCH investera i ett täcke med god andasfunktion. Du får stå ut med att din häst ser lite dammig ut - det bryr sig knappast hästen om i alla fall.
Jag vet inte hur en "isisklippning" ser ut men en bra klippning för långhåriga hästar i måttlig arbete och som är mkt ute men med täcke är att klippa i en mjuk båge från öra ner över bogen till precis framför sadelgjorden, gå ner till där frambenet börjar, ta bringa och hals och in mellan frambenen fram till sadelgjorden.

*kl*

Jag klippte min häst så här (han gör sitt bästa för att dölja det men dock) första året han gick på lösdrift. Det funkade jättebra, han hade i princip bara täcke på sig en vecka på vintern när det var snöstorm.

Förra vintern var han filtklippt, men då täckade jag november-mars ungefär.
Denna vintern har han varit, och är, helklippt så han har täcke på sig.
Den första klippningen var mycket smidig, minskade svettningarna enormt, men utan att han frös av att stå ute. Självklart så skrittade vi av väl och så så att han torkade ordentligt intill huden innan han åkte ut, men det var mycket stor skillnad mot oklippt! Tänk på att bara för att hästen svettas "överallt" när den är oklippt så behöver den inte göra det när den är lite klippt, då har värmen någonstans att försvinna ut och svetten kommer därför inte att krypa upp överallt..

Senast ändrad:

Hur klipper man då?

Mvh Jordgubba - som bara haft hästar som varit uppstallade och därför helklippta :)

Du klipper som en trekant på underhalsen och bringa.

Kompisen isisar som står ute går klippte så här
klippa1.jpg

Tycker du ska klippa så. den är bättre än isisklippningen

Jag måste säga att jag blir förvånad och förfärad! :eek:Jag skulle aldrig komma på tanken att klippa en häst som går på lösdrift utan att lägga täcken på den - med hals dessutom! Man har ju berövat den sitt naturliga skydd mot väder och vind! Det finns ju en anledning till att hästar har tjock päls på vintern!!!
Hur i all världen kan man veta att den inte fryser? Speciellt här nere i Skåne där det ofta är både fuktigt och blåsigt och lätt kan bli bokstavligt talat iskallt i luften trots att termometern visar på plusgrader!

Vad är skillnaden mot att en häst står inne på natten - men är ute på dagen oavsett väder mot en häst som kan välja att vara inne på dagen om det blåser o regnar och gå ut på natten om det är bättre väder? Vad är det som blir bättre av att tvinga hästen att stå inne vissa tider?

Att klippa en häst under magen (t ex) gör inte att den fryser - de flesta täcken har inte magplatta, därför att hästar inte fryser under magen - normalt sett - undantag finns alltid.

O det är väl ganska lätt att se om den fryser?! Man tittar på den - känner på den - öronen t ex. Och man går väl inte efter termometern heller? Jag har iofs ingen termometer, men jag går UT och kontrollerar vädret och mina hästar, jag struntar i vad termometern visar. Det ska ganska mycket till för att en häst med fri tillgång på grovfoder ska frysa, så länge det är torrt. Om det är ruggigt väder väljer lösdriftshästen gärna att gå in - medan den uppstallade hästen får stå i sin hage och vänta på att nån kommer och hämtar den.

Min häst lever och har hälsan fortfarande. Nu är han dock täckad efetrsom han är helklippt, och det gäller att ha samma stenkoll, skulle det bli riktigt skitväder kan det hända att han fryser ändå- då får han komma in i stallet, det är ganska enkelt.

Ja - det finns en anledning till att hästarna har tjock päls på vintern - ljuset! Vilket innebär att många hästar håller på att dö av värmeslag i sina tjocka pälsar när det är 6-7 plusgrader och de har pälsat sig för liv på antarktis, knappast hälsosamt..

Jag låter mina hästar ha lång päls. Den ena är 20 år och tränas inte lika mycket som den yngre. Men eftersom att den yngre har lång päls så har jag tagit det lugnt i år, då han inte har så bra kondition. Men när han väl blir svettig använder jag ett ulltäcke som drar åt sig fukten.

MVH Vickan:)

Jag tycker varken man ska klippa eller använda täcke på hästar som går ute dygnet runt. Om man skrittar av hästen ordentligt så torkar den i skinnet, det är bara pälsen som är blöt och då fryser inte hästen. Om en häst känner sig kall så rör den sig varm själmant.

Enda gången det är ide att klippa en häst är om den är så långhårig att den inte "orkar" arbeta pga pälsen, men det är oftast bara shetland, island och ibland nordsvenskar som sätter sådan lång päls.

En häst torkar faktiskt långsammare om den har täcke på sig än utan, om den är oklippt.

Det kan heller inte vara särskilt skönt att gå med ett täcke på 24 timmar om dygnet, lätt till skav dessutom.

Jag måste säga att jag blir förvånad och förfärad! :eek:Jag skulle aldrig komma på tanken att klippa en häst som går på lösdrift utan att lägga täcken på den - med hals dessutom! Man har ju berövat den sitt naturliga skydd mot väder och vind! Det finns ju en anledning till att hästar har tjock päls på vintern!!!
Hur i all världen kan man veta att den inte fryser? Speciellt här nere i Skåne där det ofta är både fuktigt och blåsigt och lätt kan bli bokstavligt talat iskallt i luften trots att termometern visar på plusgrader!

Men snälla ta det lugnt ;) :bow:

Dessa hästar jag menade har tillgång till stall och alla har en egen box men tas endast in vid ÖS regn, MKT blåst eller iskalla kvällar. Dessa hästar mår super, bra hull en JÄTTE päls, får mkt mat ute, rids i prinscip varje dag.

Sen det där med att låta en häst klippas som går på lösdrift tycker jag inte är något problem så länge man inte klipper MKT eller hela hästen ;) Sen att du blev så chockad över HALSEN, men snälla min häst som går inne natte tid året om och på höst, vinter och vår går helklipp har banne mig inte något hals täcke.

ÄR det någon skillnad mellan en lösdrifts häst eller en dagtid ute gående häst när det gäller klippningar på halsen. Skulle faktiskt säga att en lösdrift häst har fördelen att kunna gå in i sin ligghall medans en dagtid ute gående häst inte har det, ialla fall in min.

Har man häst på lösdrift anseer jag att man får rida hästen efter hur mycket den svettas eller ej. Jag skulle personligen aldrig släppa ut en häst i en hage om den var genomsvett, inte ens med täcke på. Skulle heller aldrig tänka tanken på att klippa en lösdriftshäst. Mitt råd är: Antingen stalla in hästen och klipp den eller rid så att den inte blir svett.:bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 362
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 659
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat