Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Taefill

Trådstartare
Jag ska kanske ta hem och rida igång en lurvig islandshäst som inte har arbetat så jättemycket den sista tiden, alltså har den halvdålig kondition.
Den har mammutpäls och svettas som en liten gris när den rids, och det är ju inte helt idealt att vara genomblöt när de går på lösdrift som de gör hos mig. Funderar därför på klippning. Hästen är van att gå ute dygnet runt, men är som sagt lurvig.
Min egna häst är klippt på halsen och lite på bogen, går naken om det inte är jättekallt, och det fungerar bra på honom, men den här andra hästen blir verkligen jättesvettig av en ridtur. Funderar därför nästan på att klippa den mer, men då måste den ju ha täcke på sig betydligt oftare.

Blir isåfall någon av de här klippningarna, kanske lite modifierat men i huvudsak någon av dessa:
http://www.hippson.se/cldocpart/27211.jpg
http://www.hippson.se/cldocpart/27212.jpg
http://www.hippson.se/cldocpart/27213.jpg

Vad tror ni om det? Vilken tror ni är bäst/sämst? Pållen har ganska mycket man, behövs halstäcke vid någon av klippningarna? Isåfall går det bort, jag lär få problem att hitta ett halstäcke som passar det lurvet.
Och sist, men inte minst, vad skulle ni chansa på för täcke i första hand? Sedan får man naturligtvis prova sig fram, men någonstans måste man ju börja. 2-300 gram?
Han är i normalhull och kommer ha fri tillgång till hösilage.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Ingen av klippningarna, framför allt inte 2:an och 3:an i ditt förslag, kräver ngn täckning i ngn större bemärkelse, för att inte säga ö.h.t, förutsatt att hästen har fri tillgång på mat och en ordentlig ligghall att komma undan väder och vind. Nummer ett hade jag inte valt som första steg med tanke på tiden på året du klipper = onödigt mycket päls bort som första steg och dåliga förutsättningar för hästen att vänja in sig. Jag hade börjat light med 2:an eller 3:an. 2:an är ju den allra snällaste, där hade jag inte ens ansett att täcke behövs ö.h.t. Nu skriver du ju dock att hästen är i rätt dålig kondition så ska du börja jobba den så är nog ett täcke vettigt, så att den inte bränner all energi på att hålla värmen utan använder den till att sätta muskler snarare.

Hästar släpper ö.h.t inte ut ngn särskild värme via halsen, så den är helt orelevant i sammanhanget. de stora värmereglerande ytorna är rygg, länd och kors. Är dessa inte klippta, och hästen som sagt har mat och skydd för väder och vind, behövs inga konstigheter ang. täckning. ska du ha täcke ändå så behövs inga särskilt tjocka gram, men ett lätt fodrat ska det vara så att en luftspalt bildas mellan häst och täcke = värmeisolering. Ett täcke med tex thermo material i innerfodret är att föredra även om antalet gram är lågt, jmf med ett fleecefodrat, som väger mer och ger ett tunnare isolerings lager, dvs pälsen trycks ner mer av täckets tyngd och luftspalten blir sämre.

Jag hade satsat på ett thermofodrat utetäcke med 100-150 gram. MAX. det lär räcka och bli över.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Det kommer en köldknäpp över sverige den närmaste veckan så jag skulle inte klippa honom just nu.

Rekomenderar varmt att du anpassar din träning efter lösdriften och den naturliga pälssättningen. Du har ett helt vamrt sommarhalvår att jobba hårt och bralla på så din häst blir svettig. Nu när vintern är här kan du ägna dig att stärkande skritturer som är bra för både muskler, senor och ligament. Allt har sin tid... :)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Hästar släpper ö.h.t inte ut ngn särskild värme via halsen, så den är helt orelevant i sammanhanget. de stora värmereglerande ytorna är rygg, länd och kors.

Visst förlorar människan mest värme "genom huvudet" men det betyder inte att vi håller oss varma om vi går ut halvnakna med enbart en rejäl mössa på huvudet.

Detsamma borde gälla för hästar. De förlorar mest värme via rygg, länd och kors men det borde inte betyda att andra pälssatta områden är irrelevanta.

I övrigt så håller jag med om ditt resonemang. :)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Tack så jättemycket för snabbt och informativt svar! :bow:
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Det har jag koll på, men tack för varningen om kylan ändå :)
Visst skulle vi kunna ta det lugnare, men nu är det just rida igång + träna som är aktuellt. Hästen är inte helt avställd, men inte i toppform heller, så jag vill kunna träna utan att han svettas.
Med pälsen som är nu svettas den nog förresten även om vi bara skrittar förtio minuter i raskt tempo, så fort temperaturen går upp lite igen.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Hästen hushåller inte med sin värme som människan gör. ;)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Men du, om du läst mitt inlägg samt tittat på länkarna hade du sett att det var just någon form av halvklippning/spårklippning/filtklippning som var aktuellt ;)
För jag antar att du inte menar halva hästen som i "vänster sida" alternativt "höger sida"...

Du menar säkert väl, men ditt svar kändes lite "goddag yxskaft" och svarade inte på någon av mina frågor :angel:
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Det kommer en köldknäpp över sverige den närmaste veckan så jag skulle inte klippa honom just nu.
:bow:

det finns ingen anledning att klippa hela buken, men hals o bog.
Manen värmer ena sidan;)

Om man inte täcker kommer hästen att sätta päls snabbt även om den täcks- därför att täcken som regel inte täcker alls där spårklippning görs.

Ska man klippa utan att ersätta det- täcka, så ska det göras mkt mkt tidigare o vid varmt väder. Som regeln förr- senast i nov.
I nuläget kommer hästen inte att svettas inom kort.
Snöstorm tors- lörd. o ner till -20 burr:eek:
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Manen värmer ena sidan;)

Manen värmer faktiskt en del på båda sidorna ;)

Men alltså, om jag förstår rätt så menar du att halstäcke behövs om halsen klipps? Eller missförstår jag då?

Sedan så, som sagt, kommer inte hästen klippas nu på direkten. Om jag över huvud taget ska ta hem den (det är inte helt säkert än) så får den förstås komma hit, landa och göra sig lite hemmastadd först. Klippning blir alltså ändå inte aktuellt förrän om någon vecka, och då ska förhoppningsvis köldknäppen ha flugit sin kos :)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

klipp underdelen av halsen, ner mellan frambenen, och se först hur mycket det hjälper. Ibland hjälper det att bara öppna pälsjackan lite.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Nej halsen behöver inte täckas. Är hästen varm över rygg, länd och kors behåller den värmen rent allmänt, såvida inte särskilda undantag råder så som isregn och blåst på tvären kanske, och noll skydd och noll mat.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Hade jag klippt nu som någon av dina bilder hade jag täckat med halvhals. Minst 100gr vid den minsta klippningen och vid större typ filtklippning 200-300gr. Jag är mesig, jag gillar inte att inte ersätta det man klippt bort om man klipper mycket. Klipper man t.ex hela magen så tar man bort en stor värmehållning för hästen, där hjälper ju inte täcket men det känns bättre iaf. Många glömmer magen.... Den hade jag inte klippt helt på nån av mina hästar när kylan är sån här... O då går i lösdrift får jag väl tillägga :)

Jag har två hästar nyklippta, den ena såhär:
andistopp.jpg

Han går otäckad i kylan. Han är klippt hela halsen under manen, men bara halva på andra sidan. Han blir vanligtvis sjöblöt vid ridning men inte med denna frisyren nu i kylan. Kan rekommendera att testa en sådan, svettas hästen fortfarande är det ju lätt att klippa mera. Det är svårare att ångra sig om man klipper för mycket. Denna hästen har täcke om det regnat, jag gillar inte när de blir blöta inpå huden.

Den andra hästen har bara två klippbredder på undersida hals.

Jag är lite mesig. Men känner man på huden på dom klippta områdena så är där väldigt svalt, så att de inte avger värme tror inte jag på iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag hade börjat med en spårklippning och eventuellt rundat av ner under magen för att spara lite päls där. Ungefär som på Kvandis bild. Ofta gör det stor skillnad att bara klippa lite och du märker ganska snabbt om det är tillräckligt, annars kan du ta lite mer.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Simlir gick på lösdrift i början på vintern. Då klippte jag en variant av vad Kvandi har bild på ovan. Börja med det och svettas han massor ändå så kan du ta mer.
Täcken är jag kass på. Jag har bara ett 100g fodrat regntäcke till de riktigt vidrigaste regn och lerdagarna. Vädret hos oss har lixom inte krävt mer än så än. :)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag tror helt klart att tolkningen av termografin över den klippta hästen tolkas helt fel- att hästen inte skulle släppa ut värme från halsen. Hästen hade hunnit bli kall om halsen!Gissa varför hästar vänder rumpan mot vinden.
så tolkar jag den bilden i samband med hur hästar fungerar.

ALLA vet att det första stället som blir varmt vid ansträngning är just halsen o det stället som man prioriterar vid klippning.
Man vet oxå om nyttan med halstäcket= som ett helt extra täcke.

som ett extra plus behöver då inte sätta mer päls på halsen snabbt som attan- behöver inte klippas igen:bow:
Fullblod har ju en helt anan päls.....;)

Kvandis klippning var lagom.

man behöver inte klippa hela hästen o ej heller för att det ska vara snyggt- bara funktionellt.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

du måste skilja på svett och blodkärl för att förstå resonemanget.

Hästen har i princip noll blodkärl i halsen. Svett är lite av en annan femma.

Halsen är ingen stor källa till värmeutsläpp, just pga avsaknaden av blodkärl.



I övrigt håller jag med dig.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

du måste skilja på svett och blodkärl för att förstå resonemanget.

Hästen har i princip noll blodkärl i halsen. Svett är lite av en annan femma.

Halsen är ingen stor källa till värmeutsläpp, just pga avsaknaden av blodkärl.



I övrigt håller jag med dig.

Ja du:grin: fråga en Vet hur mkt blodkärl den har just i halsen o anledningen till att man sticker den där.

Varför klipper man hästarna? Jo för att svettning kommer som ett resultat av att hästen blir väldigt varm o ska kyla ner o just halsen är den delen som först blir varm o då blöt.

Herregud. man tömmer hela hästen efter avlivning just i halsen.

Har man halstäcke på så blir hästen varm även på halsen utan att bli överhettad o svettas.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Men känner man på huden på dom klippta områdena så är där väldigt svalt, så att de inte avger värme tror inte jag på iaf.

Det att det är svalt betyder ju just att de INTE avger värme... Känn på en välpälsad häst ovanpå pälsen på rygg kors när det är kallt ute, den är kall på ytan, på vissa smälter ju inte ens snön....

Såhär är min klippt nu, klippt för 2 veckor sedan, inte täckad nu när det är kall & torrt, ner mot -15 på nätterna. Täckas om det blir hård blåst & snöslask samt förstås om han är svettig efter ridning. Lösdrift med begränsad fri tillgång på hö (smhn) samt halm att äta.

20120124116.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård (Vet att ämnet har tagits upp i diverse andra klipptrådar, men tycker det är värt sin egen då jag vill ha åsikter från alla olika håll...
Svar
16
· Visningar
3 920
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 265
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Ms_Antrop
·
C
Hästvård Hej. Jag ska klippa min smått frusna halvblodsvalack, halvklippning, det jag undrar är ska jag klippa frambenen eller ska jag låta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp