klippa häst nu???

zazza girl

Trådstartare
de är så här att vi ha en nordsvensk i stallet som inte klara av att fälla sin vinterpäls sj . hans ålder vet vi inte redigt eftersom han kommer från polisen och ha varit varnvårdad , men vi tror han är runt 30 år ...

våga vi klippa han ..???

kan man ha täcke på han nu efter klippning i så fall., eftersom han kommer se ut som en mager ko med knotor som pekar ut överallt ...????

:confused::confused::confused:

Sv: klippa häst nu???

hur vet ni att han inte kommer att kunna fälla pälsen själv ?

för han ha inte ens börjat fälla och alla andra hästar i stallet ha det , e plus grader hela tiden här nu upp till 10 grader om dagarna ...
så han bodde ha börjat samtidigt som dom andra..!!
väl????

Ge honom en dos B-vitamin, brukar hjälpa vid pälssättning. Ni kan vänta lite till och se ändå, han kan ju vara sen. Ska ni klippa över sommaren kan ni göra det senare ändå. Så ta det lugnt och köp en liter b-vitamin.

japp det få jag göra , tycker så synd om han när han gå där med sin päls som är typ 10 cm lång ....

Åldre hästar kan även fälla lite senare än yngre. 30 åringen som gick med min häst fällde senare än de andra.
Har han även varit vanvårdad och inte fått ordentligt med mat kan detta också ha med saken att göra.

B-vitamin i maten har väldigt liten effekt om man börjar med den såhär sent, jag skulle ta ut vet och ge en spruta B-vitamin istället, det har snabb effekt. Gav en sån till min 24-åring i höstas, han blir trött och får problem med patellaupphakning vid sättning och fällning, det underlättade massor för honom!

japp det få jag göra , tycker så synd om han när han gå där med sin päls som är typ 10 cm lång ....
Antagligen fäller han inte pälsen för att han behöver den för att hålla värmen eftersom han inte har någon övrig energi att ta av och förstås att han är gammal och fäller därför lite senare. Jag skulle inte klippa hästen i nuläget utan ge lite extra b-vitamin och vänta ut fällningen. Sedan en fråga: Svettas hästen med pälsen? Om inte så är det inte synd om hästen. Se till att han har tillgång till skugga i hagen så han får välja själv hur varmt han vill ha det. Min gammelman (också 30) står gärna i solen och gassar sig trots att han har ganska mycket vinterpäls kvar. De blir lite frusnare i den åldern också och det måste man ju ta hänsyn till.

Att klippa nu förstör bara hans egna fällnings process ännu mer, om han inte kan fälla av sig vinter pälsen på eget vis så kan han ju inte heller sätta sommar pälsen som han ska. En 30 årig klippt pålle... då behöver han ju nästan täckas vid minsta dåligt väder hela sommaren sen... :(
En häst som ja har haft hemma hos mig de senaste sommrarna har inte fällt klart för en till midsommar... :eek:
Som sagts tidigare ta ut vet å spruta B-vitamin å så borsta borsta borsta så kommer de kanske igång...men oav...låt det ta sin tid...

De va mina tips de! :)

för han ha inte ens börjat fälla och alla andra hästar i stallet ha det , e plus grader hela tiden här nu upp till 10 grader om dagarna ...
så han bodde ha börjat samtidigt som dom andra..!!
väl????

inte vet jag, därför jag frågade.
menade inget illa eller så med det.

Klipp absolut inte en 30-årig häst! Den kan då få korsförlamning och dö. Det är inte säkert att hästen fäller vinterpälsen helt och hållet alls på hela sommaren. Det ser fult ut men hästen lider ej utan tvärtom behöver den sin päls. Gamla hästar är alltid=frusna hästar.

Klippta hästar ska alltid täckas, tar vi människor bort deras naturliga skydd, hårremmen så är vi skyldiga dem att sätta på täcke som ersättning för pälsen. Att inte folk förstår att dom fryser annars.

En gammal häst behöver täcke även vår, sommar och höst om det är regnigt eller kallt.

Håller med!!

KLIPP INTE!! Han kompenserar antagligen för sitt dåliga hull som är vanligt på gamla hästar. Även det faktum att hästen varit vanvårdad talar för detta. Se bara på självsvältande människor, de får ofta ökad behåring. Ett sätt för kroppen att hålla sig varm.

håller med, ingen ide att ge i maten. ska det ha någon effekt ska det sprutas i blodet!

Cushingshästar får ofta problem med fällningen. Skulle han kunna ha det? De kan ofta bli hjälpta med medecin.

mvh Åsa

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 724
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka