klippa första gången, (stark o bufflig när han inte vill)

M

makejo

jag ska klippa min häst om ca 2 månader tänkte jag han har aldrig blivit klippt, är inte så van med nya konstiga ljud , och undrar nu hur bästa sättet att kunna klippa honom är?
jag har ingen egen maskin utan brukar hyra en för att klippa, så jag kan inte vänja honom bara med ljudet under en tid.

när jag duschade honom första gången fick vi hålla på en bra stund innan han gav sig. han är ju stark som bara den när han inte vill stå still vid vissa tillfällen, han höjjer huvudet o så bara drar han på. det har blivit betydligt bättre bara på en månad i början var han svår bara att leda. ( har köpt honom för 1 månad sen)

Sv: klippa första gången, (stark o bufflig när han inte vill)

är du säker på att hästen ens behöver klippas, om du bara haft honom i en månad vet du ju inte hurdant hårlag han får.
Blir det problem får du väl ge lugnande.

han har rätt mycket päls redan nu och mer blir det eftersom han går ute.
redan nu så blir han rejält svettig bara av att longeras. Vill ha tips från andra som lärt sina från början att ge lugnande direkt utan att föröska lära honom vid det är inte min metod.

jag hade ett sto innan som jag och min tränare bestämde oss för att klippa. vi började med att först vänja henne vid ljudet. när det funkade bra övergick vi till att min tränare stog vid huvudet på hästen och klappade och lugnade medans jag SAKTA och försiktigt började klippa mitt på halsen där hon var som minst kännslig, jag strök först med handen och gick efter med maskinen( det är olika från häst till häst så du vet säkert vart din häst är minst kännslig) ena sidan av halsen gick bra medans andra gick sämre. det var en ny possion och en ny sida för hästen och då fick vi helt enkelt börja om från början men det funkade och tillslut kunnde jag klippa hela hästen själv :D

lycka till!

Klipp inte för mycket i taget. Min unghäst var snäll i början men tröttnade i slutet och blev halvt galen av myror i benen. Vilket ledde till atth an skrämde upp sig själv och var superrädd för klippmaskinen efteråt. Nu börjar han vänja sig igen och jag tnäkte införskaffa en egen liten batteridriven maskin och klippa lite grann denna vinterna bara. Så han kan stå lugnt och sedan avsluta.

Börja med att döva hästen, det underlättar ofantligt. Kör igång maskinen, låt vänja vid ljudet. Vill man vara ambitiös; börja redan nu att vänja vid maskinljud vid kroppen (t ex elvisp eller vad man har hemma i brist på klippmaskin). Vänj också vid konstiga grejor mot huden (stålkam t ex).

Pausa många gånger, räkna med att ta halva hästen ena dagen och andra halvan nästa dag, då riskerar du inte att stressa sönder situationen.

OM det inte går som du räknat med, utan hästen hetsar upp sig - ring efter veterinär och lugnande. Bättre då att vänja hästen vid klippning under lugna former (sedering) än att tvinga.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 431
Senast: Ajda
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 203
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar